BOVAG

1
Persbericht

Anallyse personenauttoverkopen 2007,, 3e kwarttaall

In de eerste negen maanden van dit jaar zijn 415.527 nieuwe personenauto's verkocht. Dit is 4,7 procent meer dan in dezelfde periode in 2006, toen er 396.983 stuks verkocht werden. Net als in de voorgaande twee jaren slaagde ook dit jaar Volkswagen er in de meeste auto's te verkopen in het derde kwartaal. In de maanden juli tot en met september werden er in totaal 12.224 nieuwe Volkswagens op kenteken gezet.

2007/3 Totaal 2007
Nieuwverkoop personenauto's 120.527 415.527
Waarvan:
Volkswagen 12.224 40.363
Opel 12.197 40.367
Ford 10.054 32.533
Toyota 9.535 34.306
Peugeot 8.867 32.212
Renault 6.349 27.230
Citroën 6.005 19.919
Fiat 4.423 15.773
Volvo 4.365 15.989
Hyundai 4.203 15.005
Binnen de Volkswagen modellenreeks vertoonde met name de verkoop van de VW Fox een opvallende stijging in de loop van dit jaar. Van dit model werden er in het derde kwartaal 2.732 verkocht; vergeleken met het eerste kwartaal is dit meer dan 2 keer zo veel. 2007/1 2007/2 2007/3 Totaal
Nieuwverkopen Volkswagen 16.275 11.864 12.224 40.363 Waarvan:
Volkswagen Polo 3.361 2.038 2.157 7.556
Volkswagen Golf 3.081 2.079 2.322 7.482
Volkswagen Passat 3.259 2.154 1.521 6.934
Volkswagen Fox 1.186 1.769 2.732 5.687
Volkswagen Touran 1.854 1.392 1.299 4.545
Volkswagen Golf Plus 1.402 803 616 2.821
Volkswagen Jetta 921 644 623 2.188
Volkswagen Eos 358 292 168 818
2
De verkoop van de VW Passat daarentegen verliep minder goed. Werden er in het eerste kwartaal van dit jaar nog 3.259 nieuwe Passats op kenteken gezet, in het derde kwartaal liep dit aantal terug tot 1.521.
De Passat ondervindt binnen het D-segment, de zogenaamde Upper Family Cars, met name veel concurrentie van de nieuwe Ford Mondeo en de Mercedes C-klasse, die eerder dit jaar op de markt kwamen. De verkoop van de Ford Mondeo groeide bijvoorbeeld van 930 exemplaren in het eerste kwartaal tot 1.900 in het derde kwartaal. De Mercedes C-klasse liet bijna een verdubbeling van de verkoopcijfers zien: van 577 in het eerste kwartaal van dit jaar naar 1.030 in de maanden juli tot en met september. Andere belangrijke modellen binnen dit segment zijn bijvoorbeeld de Toyota Avensis en de BMW 3-serie.
Nieuwverkopen 2005 - 2007
D-segment 'Upper Family'

-
500
1.000
1.500
2.000
2.500
3.000
3.500
4.000
4.500
2005/1 2005/2 2005/3 2005/4 2006/1 2006/2 2006/3 2006/4 2007/1 2007/2 2007/3 VOLKSWAGEN PASSAT
BMW 3-SERIE
TOYOTA AVENSIS
AUDI A4
VOLVO V50
SKODA OCTAVIA
FORD MONDEO
PEUGEOT 407
OPEL VECTRA
ALFA ROMEO ALFA-159
MERCEDES C-KLASSE
Als we 2007 als geheel nemen dan ligt Opel nog op kop. Tot en met september verkocht het merk 40.367 nieuwe auto's en bleef hiermee rivaal Volkswagen dus net 4 auto's voor! Totaal 2007
Nieuwverkoop personenauto's 415.527
Waarvan:
Opel 40.367
Volkswagen 40.363
Toyota 34.306
Ford 32.533
Peugeot 32.212
Renault 27.230
Citroen 19.919
Volvo 15.989
Fiat 15.773
Hyundai 15.005
Binnen het merk Opel laat de verkoop van de nieuwe Antara een gestage groei zien. De verkoop van het belangrijkste model, de Corsa, loopt echter terug. 3
2007/1 2007/2 2007/3 Totaal
Nieuwverkopen Opel 14.201 13.969 12.197 40.367
Waarvan:
Opel Corsa 5.272 3.825 3.447 12.544
Opel Astra 3.292 3.579 3.373 10.244
Opel Zafira 2.081 2.359 1.845 6.285
Opel Meriva 1.554 1.905 1.636 5.095
Opel Antara 222 404 689 1.315
Opel Vectra 899 930 668 2.497
Opel Agila 593 618 256 1.467
Opel Tigra 85 184 151 420
Op enige afstand van Opel en Volkswagen, staat Toyota tot nu toe als derde in de ranglijst van meest verkochte merken in 2007.
Het Japanse merk wist in het derde kwartaal 9.535 nieuwe auto's te verkopen en komt daarmee op een voorlopig totaal van 34.306 in 2007. 2007/1 2007/2 2007/3 Totaal
Nieuwverkopen Toyota 13.550 11.221 9.535 34.306
Waarvan:
Toyota Aygo 3.150 2.242 1.794 7.186
Toyota Yaris 3.069 2.173 1.716 6.958
Toyota Corolla Verso 2.386 1.798 1.519 5.703
Toyota Avensis 2.004 1.639 1.584 5.227
Toyota Auris 520 1.737 1.580 3.837
Toyota Prius 498 762 650 1.910
Toyota Rav4 873 568 452 1.893
Toyota Corolla 931 236 189 1.356
Opvallend is wel dat de belangrijkste modellen van Toyota allen een dalende lijn laten zien in 2007.
Zakelijke markt in 2007
Het belang van de zakelijke markt in de nieuwverkoop van personenauto's is aanzienlijk. Lease-auto's maken meer dan een kwart van de nieuwverkoop uit en de verkoop aan het klein zakelijke segment en de fleetowners, dat wil zeggen bedrijven die de auto's op de balans hebben geplaatst, maakt nog eens zo'n 8% van het totaal uit. Gezamenlijk neemt de zakelijke markt dus ruim een derde van de nieuwverkoop in Nederland voor zijn rekening. Verkoop per marktsegment
2005
2006
2007
(t/m sept.)
Lease 138.230 140.714 112.136
Klein zakelijk 31.763 34.689 35.069
Fleetowner 9.332 9.571 12.530
Privé 208.283 219.797 186.186
Overig 77.452 79.204 69.606
Totaal 465.060 483.975 415.527
4
Op de zakelijke markt zijn met name de Duitse merken populair, zowel in lease als in eigen beheer.
Nieuwverkoop Leasemaatschappijen 2007/1 2007/2 2007/3 Totaal Volkswagen Passat 2.007 1.424 1.001 4.432
Opel Astra 1.353 1.268 1.323 3.944
Volkswagen Golf 1.504 948 1.085 3.537
Ford Focus 1.549 1.038 902 3.489
Peugeot 207 1.297 1.036 964 3.297
Peugeot 307 1.212 1.082 681 2.975
Toyota Avensis 1.118 943 912 2.973
Citroën C4 Picasso 445 1.103 1.311 2.859
Renault Megane 1.142 949 768 2.859
Opel Corsa 899 978 843 2.720
Nieuwverkoop Fleetowner, Klein Zakelijk 2007/1 2007/2 2007/3 Totaal Volkswagen Passat 466 302 218 986
BMW 3-Serie 345 298 337 980
Opel Astra 320 262 343 925
Audi A6 391 246 209 846
Volkswagen Golf 297 235 313 845
Toyota Avensis 280 257 293 830
Citroën C4 Picasso 173 329 322 824
Peugeot 207 313 269 211 793
Ford Focus 336 224 221 781
Peugeot 307 314 267 157 738
5
De marktverhoudingen binnen de segmenten liggen binnen de zakelijke en de particuliere markt totaal verschillend. In de particuliere markt vindt bijna de helft van de verkopen plaats binnen het A- en B- segment; in de zakelijke markt komen deze segmenten echter niet verder dan 19% respectievelijk 17%.

Nieuwverkoop Particulier 2007/1 2007/2 2007/3 Totaal % A-Small 13.632 11.302 10.796 35.730 19,2%
B-City 22.337 16.707 14.625 53.669 28,8%
C-Lower Family 10.010 10.203 8.651 28.864 15,5%
D-Upper Family 4.517 3.672 3.710 11.899 6,4%
E-Executive 1.049 723 594 2.366 1,3%
F-Lower Luxury 123 87 70 280 0,2%
G-Lower Sports 696 633 444 1.773 1,0%
H-Upper Sports 210 157 148 515 0,3%
I-Upper Luxury 13 20 10 43 0,0%
J-Medium MPV 11.800 10.062 8.109 29.971 16,1%
K-Upper MPV 930 708 533 2.171 1,2%
L-Lower Utility 4.485 3.664 3.349 11.498 6,2%
M-Upper Utility 785 666 519 1.970 1,1%
N-Commercials 1.121 1.253 879 3.253 1,7%
Overig 501 885 798 2.184 1,2%
Totaal 72.209 60.742 53.235 186.186 100,0%
6
Daarentegen liggen de verkopen binnen het duurdere D-segment 'Upper Family' in de zakelijke markt aanmerkelijk hoger. De dure 'Executive' auto's uit het E-segment worden vooral zakelijk in eigen beheer aangeschaft, evenals de duurdere SUV's uit het 'Upper Utility' segment. Particulieren kiezen bij voorkeur een iets goedkopere SUV uit het zogenaamde 'Lower Utility' segment.
Nieuwverkoop Leasemarkt 2007/1 2007/2 2007/3 Totaal % A-Small 1.649 1.246 1.348 4.243 3,8%
B-City 6.528 5.092 4.904 16.524 14,7%
C-Lower Family 11.187 9.113 8.586 28.886 25,8%
D-Upper Family 11.744 8.205 7.955 27.904 24,9%
E-Executive 2.376 1.640 1.435 5.451 4,9%
F-Lower Luxury 118 55 46 219 0,2%
G-Lower Sports 312 241 182 735 0,7%
H-Upper Sports 65 53 42 160 0,1%
I-Upper Luxury 2 5 3 10 0,0%
J-Medium MPV 6.350 5.609 5.251 17.210 15,3%
K-Upper MPV 1.699 1.332 1.039 4.070 3,6%
L-Lower Utility 1.671 1.160 1.206 4.037 3,6%
M-Upper Utility 660 419 354 1.433 1,3%
N-Commercials 444 318 373 1.135 1,0%
Overig 36 39 44 119 0,1%
Totaal 44.841 34.527 32.768 112.136 100,0%
7
Nieuwverkoop Fleetowners,
Klein Zakelijk 2007/1 2007/2 2007/3 Totaal Totaal
A-Small 989 787 1.178 2.954 6,2%
B-City 1.916 1.581 1.581 5.078 10,7%
C-Lower Family 2.861 2.279 2.286 7.426 15,6%
D-Upper Family 3.457 2.617 2.619 8.693 18,3%
E-Executive 1.647 1.215 948 3.810 8,0%
F-Lower Luxury 242 196 141 579 1,2%
G-Lower Sports 303 204 155 662 1,4%
H-Upper Sports 169 132 144 445 0,9%
I-Upper Luxury 25 20 19 64 0,1%
J-Medium MPV 2.196 1.848 1.748 5.792 12,2%
K-Upper MPV 923 686 477 2.086 4,4%
L-Lower Utility 1.464 1.264 1.142 3.870 8,1%
M-Upper Utility 1.224 1.049 839 3.112 6,5%
N-Commercials 754 729 937 2.420 5,1%
Overig 189 209 210 608 1,3%
Totaal 18.359 14.816 14.424 47.599 100,0%

Einde bericht