Ingezonden persbericht
ONDERZOEK TOONT AAN DAT IT VAN VITAAL BELANG IS VOOR SUCCESVOLLE BUSINESS-PROCESSEN
Tweederde van ondervraagden noemt SOA-governance 'cruciaal' voor BPM
Nieuwegein, 19 oktober 2007 - Uit een onderzoek onder meer dan driehonderd business- en IT-managers blijkt dat driekwart van de ondervraagden vindt dat IT een zeer belangrijke rol speelt bij het realiseren van initiatieven op het gebied van procesmanagement. Een meerderheid van de ondervraagde managers is echter van mening dat IT in deze ondersteunende rol nog tekort schiet. Circa een kwart van de respondenten geeft aan dat andere prioriteiten deze inspanningen ondermijnen, terwijl zeventien procent gelooft dat technische beperkingen de IT-afdeling ervan hebben weerhouden om een meer prominente rol op dit gebied te spelen. Het rapport 'Business Process Management and Service-Oriented Architecture' is in opdracht van Software AG opgesteld door adviesbureau BPTrends.
Het rapport signaleert ook een nadrukkelijke hoofdrol voor service oriented architectures (SOA) bij het realiseren van succesvolle BPM-projecten. Veertig procent van de ondervraagde managers was het eens met de stelling dat BPM succesvoller is en meer voordelen oplevert wanneer hierbij een SOA-omgeving wordt toegepast. Meer dan de helft van de respondenten gaf aan dat SOA-governance belangrijk of zelfs zeer belangrijk is voor BPM-projecten. Nog eens negentien procent noemde SOA-governance enigszins belangrijk. Ondanks dit enthousiasme heeft pas twintig procent van de ondervraagde managers SOA én BPM gelijktijdig in projecten toegepast. Dat is opmerkelijk omdat negentig procent van de ondervraagden aangeeft dat zij momenteel met BPM- en/of SOA-initiatieven bezig zijn.
'Hoewel er enige verwarring bestaat over de exacte betekenis van BPM is de markt ten opzichte van vorig jaar duidelijk meer volwassen geworden', zegt Paul Harmon, executive editor en oprichter van BPTrends. 'Organisaties voeren BPM als een strategische oplossing en hebben bovendien de nodige stappen gezet om tot het invoeren van SOA te komen. Er moet echter nog veel werk worden verzet voordat bedrijven een goed begrip hebben ontwikkeld van de sterke en constructieve relatie tussen BPM en SOA.'
Op de vraag wat BPM voor hen betekent, antwoordden de ondervraagde managers:
- Een kostenbesparend initiatief gericht op het verhogen van de productiviteit: 6 procent.
- Een aanpak voor het herontwerpen of verbeteren van processen: 18 procent.
- Een reeks van softwaretechnologieën voor het automatiseren en beheren van 'runtime' business-processen: 23 procent.
- Een managementfilosofie die gericht is op het organiseren van business-processen: 54 procent.
In een eerdere studie (februari 2006) beschreef 47 procent BPM nog als een 'managementfilosofie', terwijl 17 procent BPM als een 'softwaretechnologie' zag. De meerderheid van de IT-gebruikers is echter geneigd om voor de laatste omschrijving te kiezen.
Uit het nu gepubliceerde onderzoek komt ook naar voren dat steeds meer bedrijven overstappen van producten voor 'modelling, analysis and design' (MAD) naar 'business process management software' (BPMS) voor het automatiseren en op een actieve manier te beheren van hun business-processen.
Een verrassend resultaat uit het onderzoek is dat 39 procent van de managers zichzelf typeert als een functionaris die enige verantwoordelijkheid kent voor het ontwikkelen van de business-proces systemen van hun organisatie. Daarnaast geeft tweederde van de ondervraagden aan dat de verantwoordelijkheid ligt bij business-analisten dan wel enterprise architecten en ontwikkelaars.
BPTrends heeft het onderzoek in juni 2007 uitgevoerd onder een groep van bedrijven die deel uitmaakt van de leden van BPTrends. Circa de helft van de ondervraagde 348 managers gebruikt momenteel BPM-softwaretools. Tot de ondervraagden behoren onder andere business-analisten en procesarchitecten (37 procent), IT-gebruikers (33 procent) en eindgebruikers en line-of-business managers (15 procent). Net als in vorige studies stelde ook dit onderzoek een grote belangstelling voor BPM vast in de financiële sector, verzekering en telecommunicatie. Binnen de overheid en de defensie-sector groeit de belangstelling voor BPM snel.
Het volledige rapport is te vinden op http://www.bptrends.com/surveys_landing.cfm.
###
Over Software AG
Software AG levert softwaretechnologie voor het verhogen van de waarde van bedrijfskritische informatiesystemen. De ruim 4.000 klanten van Software AG bereiken meetbare bedrijfsresultaten door het moderniseren en automatiseren van hun IT-systemen en het snel ontwikkelen van nieuwe systemen om tegemoet te komen aan de groeiende eisen en wensen van organisaties. Het productportfolio omvat de beste oplossingen voor het beheren van data, het mogelijk maken van Service Oriented Architecture en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Door de combinatie van bewezen technologie met marktkennis en best practices kunnen onze klanten hun organisaties sneller verbeteren en onderscheiden. Software AG heeft meer dan 35 jaar ervaring in de IT-markt. De organisatie heeft ruim 3.800 medewerkers in dienst, verdeeld over vestigingen in zeventig landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Duitsland. Software AG is genoteerd aan de Frankfurt Stock Exchange (TecDAX, ISIN DE 0003304002 / SOW). In 2006 boekte Software AG een omzet van 483 miljoen euro. Meer informatie over Software AG is te vinden op www.softwareag.com