Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard


Koersbepaling Kaderrichtlijn Water

De verenigde vergadering van het Schieland en de Krimpenerwaard heeft op 16 oktober in een extra vergadering uitvoerig stilgestaan bij de ambities en mogelijke gevolgen van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). Hiermee is een voorlopige koers bepaald, mede met het oog op de verdere uitwerking van de plannen en de afstemming met de andere betrokken partijen.

Het gebied van HHSK is voor wat betreft de afvalwaterzuivering, het rioleringsbeheer en het reguleren van lozingen op het oppervlaktewater voor het overgrote deel op orde. Wat daaraan nog moet worden verbeterd is al vastgelegd in het huidige beleid en regelgeving. Mogelijkheden om daar met het beschikbare instrumentarium nog verdere verbetering in aan te brengen, zijn binnen de bevoegdheden van het hoogheemraadschap niet of nauwelijks aanwezig. Wel draagt herinrichting van gebieden, bijvoorbeeld bij functiewijziging van agrarisch naar natuur of stedelijk gebied, de komende jaren bij aan de vermindering van de hoeveelheden mest en andere stoffen die in het oppervlaktewater terecht komen. Voor zover aan het mest- en stoffenbeleid nadere eisen moeten worden gesteld, is dat in eerste aanleg een zaak voor de Rijksoverheid en/of de Europese gemeenschap.

Het accent van de verbetermaatregelen volgend uit de KRW ligt daarom vooral op de ecologie: het planten- en dierenleven in het oppervlaktewater. Daarvoor is het, naast het beperken van de overmatige voedselrijkdom van het water, belangrijk de wateren zo in te richten en te beheren dat leefomstandigheden voor plant en dier optimaal zijn. Uiteraard binnen de randvoorwaarde dat de water aan- en afvoer daardoor niet verslechterd worden, en dat er gewoond, gewerkt en gerecreëerd kan worden op een manier die past bij de functies van het gebied.

In de verenigde vergadering is op hoofdlijnen een beeld gegeven van de belangrijkste maatregelen zoals die uit de samenwerking met de gebiedspartners (gemeenten, provincie, recreatieschappen, Rijkswaterstaat, belangenbehartigers) naar voeren zijn gekomen. Deze maatregelen zijn ondermeer:

* De afronding van het project Bergse Plassen en de aanpak van de Kralingse plas

* Aanleggen van begroeibare zones in de Zevenhuizerplas en de Rottemeren

* Aanleggen van natuurvriendelijke oevers en optimaliseren van het maaibeheer

* Dieper baggeren binnen het project `Samen naar goed water in de Krimpenerwaard'

* Advisering aan agrariërs over het beperken van mestverliezen
* Passeerbaar maken van bepaalde stuwen en gemalen voor vissen
* Nader onderzoek in een aantal kleinere recreatiewateren
* Nazuivering van het gezuiverde afvalwater van de afvalwaterzuiveringsinstallatie Berkenwoude

Bij veel van deze maatregelen wordt aangehaakt op lopende ontwikkelingen en reeds voorgenomen maatregelen.

In de huidige meerjarenbegroting zijn, vooruitlopend op de KRW, investeringen voor de verbetering van de waterkwaliteit voorzien van ca. EUR 40 miljoen. Dit leidt tot een voorziene lastenstijging voor het waterkwaliteitsbeheer van ca. 3% per jaar. Op grond van indicatieve ramingen is geschat dat de jaarlijkse extra kosten van de aanvullende maatregelen voor de KRW voor HHSK in 2015 1 miljoen euro per jaar bedragen. Op een totale begroting van ca. 80 miljoen euro zou dit een éénmalige extra lastenverhoging van 1,25% betekenen.

De verenigde vergadering onderschrijft de ingezette lijn. Deze koersbepaling in de verenigde vergadering kan daardoor worden beschouwd als een belangrijke mijlpaal in het nu al drie jaar durende proces van invoering. Het vervolg zal vooral gericht zijn op de nadere uitwerking van maatregelen en kosten, de afstemming over taken en financiering met de gebiedspartners, en de afstemming op regionaal niveau (provincie, deelstroomgebied Rijn West) en landelijk niveau.

Volgens de huidige planning zal de verenigde vergadering aan het eind van 2008 een herzien (ontwerp) Waterbeheerplan ter vaststelling worden voorgelegd. In dit waterbeheerplan zullen de maatregelen zoals deze voor de uitvoering van de KRW zijn geformuleerd zijn vastgelegd.