Gemeente Doetinchem

Rekenkamercommissie:
Doetinchem op de goede weg met digitale dienstverlening

De gemeente Doetinchem is op de goede weg met de digitale dienstverlening aan haar inwoners, maar de sturing en controle vanuit de gemeenteraad moet beter. Dat concludeert de rekenkamercommissie in haar rapport Van één loket naar géén loket dat gisteravond is aangeboden aan de gemeenteraad. Op 1 november 2007 spreekt de raad zich uit over de aanbevelingen die de rekenkamercommissie heeft gedaan.

De rekenkamercommissie heeft van april tot en met juli 2007 onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de digitale dienstverlening van de gemeente. In dit onderzoek stonden drie vragen centraal: wat is het beleid van de gemeente en hoe ziet de uitvoering er uit, hoe ontwikkelt de digitale dienstverlening zich in de toekomst en welke rol speelt de raad bij de beleidsvorming en de controle op de uitvoering?

Beleid en uitvoering
Wat de gemeente Doetinchem tot nu toe heeft bereikt op het gebied van de digitale dienstverlening is voornamelijk te danken aan de voortvarendheid van de ambtelijke organisatie. Het digitale aanbod aan diensten en producten is van een gemiddeld niveau en voldoet aan de landelijke normen. De bezoekerscijfers van de website laten een stijgende lijn zien. Maar er zit te weinig lijn in de ontwikkeling van de digitale dienstverlening. Op dit moment zijn de doelen en prestaties uit de begrotingen onvoldoende specifiek, meetbaar en tijdgebonden. Ook sluiten de doelen uit de programmabegrotingen niet één op één aan op de doelen uit het informatiebeleidsplan of de presentaties aan de raad. De raad heeft de beleidsplannen niet vastgesteld, terwijl de ambtelijke organisatie wel volgens deze plannen werkt. De procedures en servicenormen voor digitale dienstverlening zijn niet expliciet vastgelegd. Een onderwerp dat zo direct de dienstverlening aan inwoners raakt en vergemakkelijkt verdient volgens de rekenkamercommissie een betere sturing en controle vanuit de gemeenteraad.

Toekomstontwikkeling
De toekomstontwikkeling van de gemeente op het gebied van digitale dienstverlening is nog onvoldoende helder. Er is weinig concrete informatie over in hoeverre ontwikkelingen geborgd zijn in de ambtelijke organisatie. Wel blijkt dat de gemeente Doetinchem de digitale dienstverlening op een beperkt niveau ontwikkelt. Met name vragen stellen en informatie opvragen via internet is dan mogelijk. De prestaties die de gemeente zichzelf voor 2007 heeft opgelegd zijn nog niet geheel gerealiseerd.

Rol van de raad
De raad heeft de kaders vastgesteld in de reguliere programmabegrotingen, maar is verder niet actief betrokken bij het opstellen van specifieke kaders en ambities voor digitale dienstverlening. Daarmee is digitale dienstverlening met name ambtelijk een speerpunt. De raad controleert door het bespreken en vaststellen van de jaarrekening. Ook hier heeft de rekenkamercommissie geen aanwijzingen gevonden dat de raad actief controleert op de doelen en kosten van digitale dienstverlening.
Rekenkamercommissie
De gemeente Doetinchem heeft sinds medio 2004 een rekenkamercommissie. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit drie gemeenteraadsleden en drie externe leden. De voorzitter is het externe lid, de heer A.G. de Meij. De rekenkamercommissie onderzoekt of het gemeentebestuur -zowel raad als college van burgemeester en wethouders- doelmatig (efficiënt), doeltreffend (effectief) en rechtmatig (volgens de wet) zijn werk doet. De resultaten van een onderzoek kunnen verbeterpunten aan het licht brengen. De rekenkamercommissie bepaalt zelf welke onderwerpen zij onderzoekt. Het onderzoek naar de digitale dienstverlening van de gemeente Doetinchem is het vierde onderzoek van de rekenkamercommissie. Eerder deed de rekenkamercommissie onderzoek naar het gemeentelijk inkoopbeleid (2005), naar de overschrijding van het loonsombudget (2006) en naar de uitwerking van Coalitieakkoord 2006-2010 (2006).