Rekenkamercommissie:
Doetinchem op de goede weg met digitale dienstverlening
De gemeente Doetinchem is op de goede weg met de digitale
dienstverlening aan haar inwoners, maar de sturing en controle vanuit
de gemeenteraad moet beter. Dat concludeert de rekenkamercommissie in
haar rapport Van één loket naar géén loket dat gisteravond is
aangeboden aan de gemeenteraad. Op 1 november 2007 spreekt de raad
zich uit over de aanbevelingen die de rekenkamercommissie heeft
gedaan.
De rekenkamercommissie heeft van april tot en met juli 2007 onderzoek
gedaan naar de kwaliteit van de digitale dienstverlening van de
gemeente. In dit onderzoek stonden drie vragen centraal: wat is het
beleid van de gemeente en hoe ziet de uitvoering er uit, hoe
ontwikkelt de digitale dienstverlening zich in de toekomst en welke
rol speelt de raad bij de beleidsvorming en de controle op de
uitvoering?
Beleid en uitvoering
Wat de gemeente Doetinchem tot nu toe heeft bereikt op het gebied van
de digitale dienstverlening is voornamelijk te danken aan de
voortvarendheid van de ambtelijke organisatie. Het digitale aanbod aan
diensten en producten is van een gemiddeld niveau en voldoet aan de
landelijke normen. De bezoekerscijfers van de website laten een
stijgende lijn zien. Maar er zit te weinig lijn in de ontwikkeling van
de digitale dienstverlening. Op dit moment zijn de doelen en
prestaties uit de begrotingen onvoldoende specifiek, meetbaar en
tijdgebonden. Ook sluiten de doelen uit de programmabegrotingen niet
één op één aan op de doelen uit het informatiebeleidsplan of de
presentaties aan de raad. De raad heeft de beleidsplannen niet
vastgesteld, terwijl de ambtelijke organisatie wel volgens deze
plannen werkt. De procedures en servicenormen voor digitale
dienstverlening zijn niet expliciet vastgelegd. Een onderwerp dat zo
direct de dienstverlening aan inwoners raakt en vergemakkelijkt
verdient volgens de rekenkamercommissie een betere sturing en controle
vanuit de gemeenteraad.
Toekomstontwikkeling
De toekomstontwikkeling van de gemeente op het gebied van digitale
dienstverlening is nog onvoldoende helder. Er is weinig concrete
informatie over in hoeverre ontwikkelingen geborgd zijn in de
ambtelijke organisatie. Wel blijkt dat de gemeente Doetinchem de
digitale dienstverlening op een beperkt niveau ontwikkelt. Met name
vragen stellen en informatie opvragen via internet is dan mogelijk. De
prestaties die de gemeente zichzelf voor 2007 heeft opgelegd zijn nog
niet geheel gerealiseerd.
Rol van de raad
De raad heeft de kaders vastgesteld in de reguliere
programmabegrotingen, maar is verder niet actief betrokken bij het
opstellen van specifieke kaders en ambities voor digitale
dienstverlening. Daarmee is digitale dienstverlening met name
ambtelijk een speerpunt. De raad controleert door het bespreken en
vaststellen van de jaarrekening. Ook hier heeft de rekenkamercommissie
geen aanwijzingen gevonden dat de raad actief controleert op de doelen
en kosten van digitale dienstverlening.
Rekenkamercommissie
De gemeente Doetinchem heeft sinds medio 2004 een rekenkamercommissie.
Deze onafhankelijke commissie bestaat uit drie gemeenteraadsleden en
drie externe leden. De voorzitter is het externe lid, de heer A.G. de
Meij. De rekenkamercommissie onderzoekt of het gemeentebestuur -zowel
raad als college van burgemeester en wethouders- doelmatig
(efficiënt), doeltreffend (effectief) en rechtmatig (volgens de wet)
zijn werk doet. De resultaten van een onderzoek kunnen verbeterpunten
aan het licht brengen. De rekenkamercommissie bepaalt zelf welke
onderwerpen zij onderzoekt. Het onderzoek naar de digitale
dienstverlening van de gemeente Doetinchem is het vierde onderzoek van
de rekenkamercommissie. Eerder deed de rekenkamercommissie onderzoek
naar het gemeentelijk inkoopbeleid (2005), naar de overschrijding van
het loonsombudget (2006) en naar de uitwerking van Coalitieakkoord
2006-2010 (2006).
Gemeente Doetinchem