Yahoo! Search Marketing lanceert rangschikkingsmodel advertenties

19/10/2007 10:00



Lensink van Berkel BV



Kwaliteit boven hoogste bieder

Amsterdam, 19 oktober 2007 - Vandaag lanceert Yahoo! Nederland een nieuw rangschikkingsmodel voor zoekmachineadvertenties in haar partnernetwerk. In het nieuwe model speelt de kwaliteit van de advertentie een grotere rol bij het bepalen van de advertentiepositie. Voorheen werd dit uitsluitend bepaald door het hoogste bod.

Het nieuwe rangschikkingsmodel verandert de insteek van online advertenties aanzienlijk. De positie van de advertentie wordt vanaf nu bepaald door een mix van kwaliteit en het bedrag dat de adverteerder biedt. Het model geeft gebruikers relevantere advertenties die beter aansluiten op de ingevoerde zoekopdracht. Online adverteerders kunnen meer waardevolle leads genereren.

Yahoo! maakt de kwaliteit van advertenties inzichtelijk voor adverteerders dankzij een barometer: de kwaliteitsindex. De kwaliteit wordt bepaald door de historische en verwachte prestatie van de advertentie gerelateerd aan andere advertenties die op hetzelfde moment worden vertoond. Doorgaans zullen advertenties met een hogere kwaliteit een hogere positie in de zoekresultaten verkrijgen. Bij een slechte score kan de kwaliteit van de advertentie worden aangepast. Er zijn daarbij functies beschikbaar die helpen bij het schrijven van goede en relevante advertentieteksten en een geschatte advertentiepositie en voorspelling van het aantal 'doorkliks' op basis van het budget en de kwaliteit van de advertentie geven.

Pepijn Breijder, directeur Yahoo! Nederland: "De lancering van dit nieuwe rangschikkingsmodel op basis van kwaliteit stimuleert adverteerders zich meer te concentreren op de relevantie en kwaliteit van de advertenties in plaats van zich te moeten mengen in biedingsoorlogen. Adverteerders met een kwalitatief betere advertentie ten opzichte van andere advertenties die op hetzelfde moment worden getoond, kunnen dankzij dit model tegen een lagere prijs een hogere positie in de zoekresulaten krijgen. Relevantie wordt dus beloond. De betere relevantie leidt voor adverteerders tot meer en kwalitatief betere bezoekers die op hun beurt weer leiden tot betere conversie en rendement. Uiteindelijk profiteert de zoekende consument het meest van de betere advertenties. De zoekresulaten sluiten immers beter aan op de ingevoerde zoekopdracht."

Nieuwe Sponsored Search
Het rangschikkingsmodel vormt het laatste onderdeel van het begin dit jaar geïntroduceerde nieuwe advertentiesysteem, New Sponsored Search, beter bekend onder de werktitel Panama. "Alle klanten zijn inmiddels overgezet op de nieuwe Sponsored Search en de introductie hiervan maakt Yahoo!'s platform voor sponsored search compleet", aldus Breijder. Tijdens de lancering in de VS heeft ComScore een onderzoek gedaan. Deze toonde aan dat de doorklikratio stijgt en het volume aan Sponsored Search kliks toeneemt. Breijder: "Ik zie geen redenen waarom de resultaten in de VS anders zouden zijn dan hier in Nederland."

Over Yahoo!
Yahoo! Inc. is het leidende mondiale internetmerk en één van de meest bezochte internetbestemmingen wereldwijd: met 500 miljoen gebruikers per maand is Yahoo! de meest bezochte portal. Yahoo! biedt online producten en diensten die essentieel zijn voor het leven van de gebruikers, en biedt een breed aanbod van tools en marketing oplossingen. Zo verbinden organisaties zich met internetgebruikers over de hele wereld. Yahoo! heeft haar hoofdkantoor in Sunnyvale, Californië. Yahoo! Search Marketing heeft in Nederland een uitgebreid partnernetwerk, onder andere bestaande uit Microsoft Live, Hyves en de Gouden Gids. Meer informatie over Yahoo! Search Marketing: http://searchmarketing.yahoo.nl.

Om u aan te melden voor een nieuw Yahoo! Search Marketing account, gaat u naar: https://signup.marketingsolutions.yahoo.com/nlNL Voor meer informatie over het nieuwe search marketing platform bezoek ons Helpcentrum: http://help.yahoo.com/l/nl/yahoo/ysm/sps/index.html






Noot voor de redactie:

Noot voor redactie,