Voorschoolse educatie bereikt helft doelgroeppeuters
vrijdag 19 oktober 2007
De meeste peuters en kleuters worden met voor- en vroegschoolse educatie
bereikt. Dat blijkt uit de meting die in het kader van de Landelijke Monitor
VVE het afgelopen voorjaar is uitgevoerd en geldt als ijkpunt.
De meting is in opdracht van het ministerie van OCW uitgevoerd door
onderzoeksbureau Sardes uit Utrecht onder de 294 gemeenten die
middelen voor onderwijsachterstandenbeleid (OAB) krijgen. Het doel van
de monitor is de stand van zaken met betrekking tot de VVE in kaart te
brengen. De resultaten van het VVE-beleid worden de komende jaren
afgezet tegen tegen de gegevens zoals die in het voorjaar zijn
opgetekend.
De belangrijkste uitkomsten van deze eerste meting:
* Op dit moment wordt 53 procent van alle doelgroeppeuters (2,5- tot
4-jarigen) bereikt met voorschoolse educatie.
* Van de doelgroepkleuters (4- en 5-jarigen) wordt 67 procent
bereikt met vroegschoolse educatie. In grotere gemeenten wordt een
hoger bereik gerealiseerd dan in kleinere. Voor de bepaling van de
doelgroepkinderen is uitgegaan van de herijkte gewichtenregeling.
* Alleen in de vier grote steden krijgen de bereikte
doelgroepkinderen 4 dagdelen per week een VVE-programma
aangeboden, in de kleinere gemeenten is 2 of 3 dagdelen
gebruikelijk.
* In driekwart van de gemeenten zijn (bijna) alle peuterleidsters
geschoold in VVE. In de gemeenten met VVE-beleid in de
kinderopvang moet het grootste deel van de leidsters nog geschoold
worden. Leerkrachten basisonderwijs zijn in iets mindere mate
geschoold dan leidsters van peuterspeelzalen.
* Leidsters van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven zijn over
het algemeen mbo-geschoold, leidsters met een hbo-opleiding komen
nauwelijks voor.
* In tweederde van de gemeenten worden op (bijna) alle
peuterspeelzalen extra personele uren ingezet bij de uitvoering
van VVE. In de meerderheid van de gemeenten zijn er VVE-koppels
(samenwerkingsverband tussen kinderopvang/peuterspeelzaal met een
VVE-programma en een basisschool met ditzelfde programma).
De komende jaren krijgt de Landelijke Monitor VVE een vervolg om na te
gaan hoe de voor- en vroegschoolse educatie zich verder (landelijk)
ontwikkelt.