Voorschoolse educatie bereikt helft doelgroeppeuters

vrijdag 19 oktober 2007

De meeste peuters en kleuters worden met voor- en vroegschoolse educatie bereikt. Dat blijkt uit de meting die in het kader van de Landelijke Monitor VVE het afgelopen voorjaar is uitgevoerd en geldt als ijkpunt.

De meting is in opdracht van het ministerie van OCW uitgevoerd door onderzoeksbureau Sardes uit Utrecht onder de 294 gemeenten die middelen voor onderwijsachterstandenbeleid (OAB) krijgen. Het doel van de monitor is de stand van zaken met betrekking tot de VVE in kaart te brengen. De resultaten van het VVE-beleid worden de komende jaren afgezet tegen tegen de gegevens zoals die in het voorjaar zijn opgetekend.

De belangrijkste uitkomsten van deze eerste meting:
* Op dit moment wordt 53 procent van alle doelgroeppeuters (2,5- tot 4-jarigen) bereikt met voorschoolse educatie.
* Van de doelgroepkleuters (4- en 5-jarigen) wordt 67 procent bereikt met vroegschoolse educatie. In grotere gemeenten wordt een hoger bereik gerealiseerd dan in kleinere. Voor de bepaling van de doelgroepkinderen is uitgegaan van de herijkte gewichtenregeling.
* Alleen in de vier grote steden krijgen de bereikte doelgroepkinderen 4 dagdelen per week een VVE-programma aangeboden, in de kleinere gemeenten is 2 of 3 dagdelen gebruikelijk.

* In driekwart van de gemeenten zijn (bijna) alle peuterleidsters geschoold in VVE. In de gemeenten met VVE-beleid in de kinderopvang moet het grootste deel van de leidsters nog geschoold worden. Leerkrachten basisonderwijs zijn in iets mindere mate geschoold dan leidsters van peuterspeelzalen.
* Leidsters van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven zijn over het algemeen mbo-geschoold, leidsters met een hbo-opleiding komen nauwelijks voor.

* In tweederde van de gemeenten worden op (bijna) alle peuterspeelzalen extra personele uren ingezet bij de uitvoering van VVE. In de meerderheid van de gemeenten zijn er VVE-koppels (samenwerkingsverband tussen kinderopvang/peuterspeelzaal met een VVE-programma en een basisschool met ditzelfde programma).

De komende jaren krijgt de Landelijke Monitor VVE een vervolg om na te gaan hoe de voor- en vroegschoolse educatie zich verder (landelijk) ontwikkelt.