Technische Universiteit Delft

Helaas is er vanochtend een foutieve versie van het TU Delft persbericht over de rondvaartboot op waterstof verspreid. Onze excuses. In deze mail staat het goede bericht.

Rondvaartboot op waterstof ontworpen door student TU Delft

De milieuvriendelijke rondvaartboot op waterstof die vanaf 2008 door de grachten van Amsterdam gaat varen, krijgt een innovatief design. De Delftse student Industrieel Ontwerpen, Kenneth Veenenbos, studeert op 19 oktober af op het ontwerp van de boot. Een onbelemmerd uitzicht voor de honderd passagiers en de mogelijkheid van goede ventilatie, staan centraal in zijn ontwerp.

"Mijn afstuderen begon met een gebruikersonderzoek", vertelt Kenneth. "Ik maakte zelf een tochtje en interviewde passagiers en schippers over wat zij vinden dat verbeterd kon worden aan de boot. Daarbij bleken er twee primaire wensen te zijn: een vrij uitzicht en een betere regulatie van de temperatuur." Bij de huidige boten zit er vaak een balk boven de ramen die het zicht hindert als je schuin omhoog naar de gevels van de grachtenpanden kijkt. Dat is storend. Bij goed weer kan soms een deel van de kap opengeschoven worden, over een ander deel heen. Ongeveer de helft van de passagiers heeft het dan nog steeds erg warm. In het ontwerp van Kenneth wordt gebruik gemaakt van gelijmde ruiten van gecoat polycarbonaat (Lexan Margard), waardoor een slankere dragende constructie mogelijk is die het uitzicht minder belemmert. De overkapping is verdeeld in delen van ongeveer 1,5 meter lang. Elk deel kan geopend worden door het te kantelen met een vierstangenmechanisme. Het raam wordt daardoor aan de onderkant opgetild, terwijl het bij het midden van het plafond iets de boot in kantelt. "De boten moeten met de ramen open nog onder de bruggen door kunnen", legt Kenneth uit, "dus moest ik een innovatieve oplossing verzinnen om alle passagiers toch het gewenste comfort te bieden. Het verbeterde zicht en de innovatieve uitstraling van de boot voegen iets toe aan de ervaring van de tocht." Een groot voordeel is bovendien dat het raam ook gewoon open kan wanneer er een stevige wind staat of wanneer het regent.

Kenneth bouwde een model op ware grootte van zijn mechanisme en liet het door verschillende gebruikers testen in de werkplaats van Industrieel Ontwerpen. Daarbij bleek hij zijn doel bereikt te hebben: zowel de schippers als de passagiers waren tevreden over het uitzicht en de ventilatiemogelijkheden.

De rondvaartboot op waterstof wordt ontwikkeld door een consortium van bedrijven en zal volgend jaar o.a. door Lovers in gebruik genomen worden op de Amsterdamse grachten. Naar verwachting wordt de boot ook ingezet voor het dagelijks vervoer van circa 600 Shell-medewerkers over het IJ tussen het Centraal Station en het nieuwe technologiecentrum van Shell. Of de ramen in de boot zo worden gebouwd als in het ontwerp van Kenneth Veenenbos hangt nu voor het grootste deel nog af van de financiële haalbaarheid.

Een aantal illustraties bij dit bericht kunt u bekijken op http://www.tudelft.nl.