Teach the aios: voor herhaling vatbaar
De modernisering van de medisch specialistische vervolgopleidingen raakt langzaam aan steeds meer in een stroomversnelling. Maar veel artsen in opleiding tot medisch specialist (AIOS) blijken nog niet vertrouwd met competentiegericht opleiden. De reden voor de Landelijke Vereniging voor Medisch Specialisten in Opleiding (LVAG) om samen met de KNMG en het CBOG de AIOS te informeren. Op woensdag 26 september 2007 werd het eerste onderwijssymposium gehouden "Teach the AIOS". Meer dan 200 AIOS, en hiermee was het maximale bezoekersaantal bereikt, luisterden aandachtig in het statige Felix Meritis te Amsterdam naar diverse sprekers.
Professor Gans, voorzitter van de werkgroep "Modernisering" van het CCMS, schetste zowel verleden als heden van de medisch specialistische opleidingen, maar vooral de (nabije) toekomst ervan. Welke maatschappelijke veranderingen liggen mede ten grondslag aan de noodzaak tot modernisering? De vraag vanuit de maatschappij om transparantie en verantwoording. Secretaris van het CCMS, mr. Schelfhout-van Deventer , en professor Van der Horst, plastisch chirurg en lid van het CCMS, bespraken de regels voor de opleiding tot medisch specialist. Regels waarvan de AIOS niet altijd op de hoogte bleken, getuige het rumoer dat geregeld in de zaal ontstond. Gelukkig was de boodschap dat alle regelgeving is terug te vinden op
Tijdens het middagprogramma gaf professor Ter Braak inzicht in enkele theoretische achtergronden van het leren op de werkvloer, maar zij keek ook naar de praktische invulling. Haar boodschap was voor alle aanwezigen duidelijk: AIOS kijk anders naar je eigen opleiding en haal er zo meer uit. Een boodschap die overigens ook opleiders ter harte zouden kunnen nemen. Naast de plenaire sessies werden de aanwezigen tweemaal verdeeld over diverse parallelle workshops. Hier konden de AIOS hun hart ophalen aan informatie over het gebruik van een portfolio, nieuwe toetsmethoden en omgaan met feedback. Daarnaast konden ze leren van initiatieven die afdelingen en AIOS ontplooien voor het beoordelen van opleiders en specialisten. Ook was er aandacht voor de balans opleiding, werk en privé-leven, dit naar aanleiding van de "bevlogenheids-enquête" (1).
Dan was er nog een parallelsessie die handelde over wat de AIOS kan doen bij conflicten met de opleider en hoe deze kan onderhandelen op de werkvloer. Alle workshops werden druk bezocht en enthousiast ontvangen. Tijdens de plenaire slotdiscussie werd nog een aantal kritische noten gekraakt door het aanwezige publiek met name over de weerbarstige praktijk, de rol die AIOS hebben in de bedrijfsvoering en het mogelijke conflict met onderwijs en tot slot over de financiering van de opleiding door het opleidingsfonds. Het "Beste Opleidingsinitiatief", de prijsvraag uitgeschreven door het CBOG, werd gewonnen door de afdeling Interne Geneeskunde van de Jeroen Bosch Ziekenhuis te Den Bosch. Zij sleepten 5.000 euro in de wacht met hun initiatief om op geregelde basis met alle AIOS over individueel ingrijpende gebeurtenissen te spreken onder leiding van een staflid en een psycholoog: het incidentengesprek. Professor Van der Veen, voorzitter van het CBOG, sloot de dag af met de toezegging dat hij graag samen met de LVAG en KNMG de dag zou willen herhalen en hiervoor financiële middelen beschikbaar zal stellen. Alle clichés bleken waar: het was een geslaagde dag. Overigens viel mijzelf de "Paarse Krokodil" nog ten deel. Als symbool om samen met KNMG en CCMS te waken voor overmatige bureaucratie en regelzucht binnen het opleidingstraject (2), werd aan mij daadwerkelijk een paarse opblaaskrokodil uitgereikt. Deze krokodil is aan mij wel besteed.
Bram Jacobs, Voorzitter LVAG
Mede namens
Ronne Mairuhu, vice-voorzitter LVAG en
Thalia Hummel, secretaris LVAG
Informatie over de modernisering van de vervolgopleidingen is te vinden op:
(1) van der Heijden c.s.; Medisch Contact; 10 november 2006; 61(45): 1792-1795 (2) den Rooijen c.s.; Medisch Contact; 21 september 2007; 62 (38):1570