Date : 18 October 2007
Sender Name: Delhaize Group
DELHAIZE GROEIT VERDER IN KEULEN MET DE OPENING VAN DE NIEUWE SUPERMARKT 'BUCH'
Delhaize lanceert eveneens twee nieuwe bereide maaltijden van de Duitse chef Harald Rüssel
Donderdag 18 oktober opent Delhaize haar vierde winkel op Duits grondgebied. Na de opening van twee Delhaize-winkels in Aken in 2003 en de opening van een City Delhaize in Keulen in 2006, breidt Delhaize nu verder uit met een nieuwe supermarkt. De ligging ervan is ideaal: de winkel bevindt zich in een woonwijk aan een grote invalsweg naar de stad. De winkel biedt een ruim assortiment op maat van het Duitse publiek.
Gastronomie, convenience en gezondheid
Delhaize wil de beste kwaliteit aan de beste prijs aanbieden en legt daarbij de nadruk op gastronomie, gebruiksgemak en gezondheid. Delhaize biedt een ruim assortiment verse producten aan van uitstekende kwaliteit en besteedt extra aandacht aan de voedselveiligheid van deze producten. Delhaize wil haar klanten nieuwe smaken en producten laten ontdekken en biedt hen verschillende exotische producten, exclusiviteiten, wijnen uit de hele wereld, verse bereide maaltijden van grote, internationale chefs,... aan Convenience vertaalt zich in een groot assortiment gemakkelijk te bereiden producten en een aangename winkelomgeving.
Uitbreiding van het winkelnetwerk in Duitsland
Sinds 2003 is Delhaize aanwezig in Duitsland. De aanwezigheid van Delhaize in de regio Nordrhein-Westfalen begon in Aken met de opening van de supermarkt Kapuziner Karree in maart 2003, gevolgd door de opening van de City Pontdriesch in oktober 2003. In oktober 2006 werd het netwerk verder uitgebreid met de City Parkhaus in Keulen. Een jaar later bouwt Delhaize verder op het succes in deze stad met de opening van de supermarkt Buch 4 km verderop. Op die manier krijgt Delhaize nog steviger voet aan grond in Keulen.
Een assortiment op maat
De nieuwe supermarkt Buch in Keulen heeft een verkoopsoppervlakte van 1500 m² en biedt dezelfde troeven van de Delhaize-winkels in België en Luxemburg. De winkel is bovendien aangepast aan de Duitse markt en biedt een assortiment van meer dan 11.000 producten. Meer dan 50% van het assortiment is samengesteld uit typisch Duitse referenties, zoals bier, brood en Duitse wijnen. Deze producten worden geleverd door het Duitse bedrijf Tegut uit Fulda, dat ook aan de andere Delhaize-winkels in Duitsland levert.
60% van het assortiment bestaat uit verse producten die deels in de winkel bereid worden in de afdeling self-traiteur. Dit betekent een grote toegevoegde waarde voor de klanten omwille van de versheid en verschillende soorten gerechten die worden bereid. Wat het vlees betreft, wordt 50% ter plaatse versneden en verpakt in de afdeling beenhouwerij en 50% voorverpakt onder beschermende atmosfeer. Op die manier kan men een nog langere houdbaarheidsdatum aanbieden zonder verlies van kwaliteit of smaak.
Ideale ligging
Delhaize breidt haar winkelnetwerk in Duitsland uit door een tweede winkel te openen in Keulen. Keulen ligt dichtbij de Belgische grens en biedt alle voordelen van een grootstad. Keulen telt meer dan een miljoen inwoners en biedt dus alle troeven voor een supermarkt.
De nieuwe Delhaize-supermarkt Buch bevindt zich op 4 km van de City Delhaize Parkhaus, op dezelfde as. Hij is gelegen in een woonwijk op een invalsroute naar de stad. Delhaize heeft de locatie en naam van een oude, bekende meubelwinkel overgenomen die er ongeveer een eeuw lang was gevestigd.
De klanten beschikken over een parking met een hondertal plaatsen die zich deels op het dak van de winkel bevinden en deels in een nieuw gebouw van drie verdiepingen. De supermarkt is aan de Aachenerstrasse 382, 50933 Keulen gelegen en is geopend van maandag tot zaterdag van 8u tot 20u.
Goed opgeleide medewerkers
Delhaize heeft 40 nieuwe medewerkers aangeworven voor de opening van de supermarkt Buch. Ze hebben allemaal een opleiding gevolgd in de City Delhaize van Keulen of in de Delhaize-supermarkt in Aken. "Tijdens deze opleiding wordt de nadruk gelegd op de productenkennis, kwaliteit, versheid, voedselveiligheid en klantenservice", legt Norbert De Pourcq uit, Senior Manager Delhaize City & Germany.
Een feestelijke opening
De opening van de winkel gaat gepaard met verschillende acties in Keulen. Er zullen affiches hangen in bussen en trams en de inwoners van Keulen krijgen een brochure in de bus die de opening van de supermarkt Buch aankondigt. Bovendien is er een wedstrijd waarmee men tal van prijzen kan winnen, waaronder een gevuld winkelwagentje ter waarde van ¤ 100. Op de dag van de opening zijn er verschillende animaties voorzien aan de ingang van de winkel en op 17 oktober worden de buurtbewoners uitgenodigd van 16u tot 20u op een opendeuravond. Zij krijgen zo de gelegenheid om de nieuwe supermarkt in avant-première te ontdekken voor de officiële opening de volgende ochtend om 9u.
Nieuwe bereide maaltijden van de gerenommeerde Duitse chef Harald Rüssel
Sinds meerdere jaren werkt Delhaize België samen met verschillende grote, internationale chefs om meer gastronomie en convenience aan de klanten te bieden. Vanaf 23 oktober lanceert Delhaize twee nieuwe Duitse bereide maaltijden: blinde vink van kalf met groentjes op Duitse wijze en aardappelblokjes enerzijds en zuurkool met hammetje, saus van spekjes en mosterdaardappelpuree anderzijds. Beide gerechten worden aan ¤ 6,45 verkocht. Dit nieuwe gamma komt voort uit een exclusieve samenwerking met Harald Rüssel. Deze bekende Duitse chef baat het hotel met sterrestaurant "Landhaus St. Urban" uit in de Moezelstreek. Dit restaurant is door gastronomische recensenten geklasseerd bij de 100 beste Duitse restaurants. Harald Rüssel heeft een opleiding genoten in "La Bécasse", een bekend Frans restaurant, en heeft nadien in verschillende sterrestaurants gewerkt. Delhaize heeft gekozen voor een samenwerking met deze bekende chef omwille van zijn kunst om de traditionele Duitse keuken met moderne eettrends te combineren.
Over Delhaize België, Luxemburg en Duitsland
Eind juni 2007 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en Duitsland uit 723 winkels, waarvan 689 in België, 31 in het Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*. De onderneming telt 18.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in
zeven landen op drie continenten. Eind maart 2007 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit meer dan 2.500 winkels. De groep stelde 139.000 mensen te werk in 2006.
* Bron: AC Nielsen
Persinformatie
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
Kverbeke@delhaize.be
Norbert De Pourcq
Senior Manager Delhaize City & Germany
Tel. 02/412 21 46
GSM. 0475 75 36 98
NDePourcq@delhaize.be