NVM wil transparantie en bescherming consument

18/10/2007 08:41



NVM Service B.V.



De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) is 'not amused' zegt NVM-voorzitter Ger Hukker, met de berichtgeving zoals deze vandaag door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) naar buiten is gebracht. Hukker: 'We zijn op eigen initiatief en op basis van vrijwilligheid met de NMa in gesprek geraakt. We hebben hen om advies gevraagd over nieuwe kwaliteitseisen. Vertrouwen is voor ons leidraad.'

De NMa wil sterke branche-organisaties bevorderen. Daar staan we voor als NVM. Hukker: 'Dan past het niet om met deze toonzetting naar buiten te komen. De NMa suggereert dat de NVM is teruggefloten. Niets is minder waar. Wij hebben afgelopen vrijdag aan onze leden gevraagd om meer ruimte te krijgen om de makelaarsdiensten transparanter te maken dan nu het geval is. Die ruimte hebben we gekregen. Ik heb er grote moeite mee dat hiermee de NVM ten onrechte en geheel onnodig in een negatief daglicht wordt gesteld.'

De NMa vindt dat de nieuwe kwaliteitseisen van de NVM in het nadeel zijn van de consument. Zo moet volgens de nieuwe kwaliteitseisen van de NVM een makelaar die een huis aanbiedt minimaal een keer de woning hebben bezocht. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar met name bij internet-makelaars is dit niet altijd standaard. De NMa vindt die eis kostenverhogend werken. Hukker: 'Onze primaire focus is aandacht voor de consument. Dat stralen we in alles uit, ook in onze reclame-uitingen. NVM wil de consument kwaliteit bieden en dus ook bescherming in een toch al diffuse woningmarkt. Locale bekendheid van de huizenmarkt is daarbij een vereiste. Als dat in enkele gevallen leidt tot een minimale kostenverhoging dan klopt dat. Maar wat is een minimale kostenverhoging van gemiddeld 100 euro als daar een stuk kwaliteit tegenover staat. Met een gemiddelde huizenprijs van 248.000 euro mag je toch wel kwaliteit van dienstverlening verwachten?'

Het is vreemd dat de NMa zich niet realiseert, dat ze in het kader van de zorgplicht met deze aanpak tegen de maatschappelijke stroom in roeit. De NVM gaat dan ook door met het zoeken naar verbeteringen voor de consument. Hukker: 'De komende periode gaat de NVM onderzoeken op welke wijze de NVM een volledig transparant palet aan soorten makelaarsdiensten kan aanbieden. Hukker: 'Een kwaliteitssysteem per segmentatie van de verschillende groepen makelaars.





http://www.nvm.nl