ChristenUnie
Overleg over kindermishandeling
Overleg over kindermishandeling
donderdag 18 oktober 2007 11:48
Algemeen
o Eindelijk een concreet plan, maar dit is nog steeds niet het hele
verhaal. Ook nu komt er weer een nadere uitwerking. Per wanneer?
o Aanpak is een drie- of viertrapsraket.
Voorkomen-signaleren-stoppen-beperken van schade. In die getrapte
aanpak is volgens de minister nog winst te behalen in termen van
kwaliteit van handelen, gerichte preventie, snelheid van reageren op
signalen van mishandeling en beschikbaarheid van effectieve
interventies. We zien de uitwerking daarvan in het actieplan. Wel een
kanttekening te plaatsen bij het uitgangspunt van getrapte zorg, omdat
dit niet belemmerend moet werken op het bieden van adequate zorg op
het juiste moment. (punt van de MO-groep)
o Algemene analyse is dat er teveel na elkaar wordt gewerkt en nog te
weinig met elkaar. Verontrustend is ook dat de circuits van jeugd-en
volwassenenzorg onvoldoende aan elkaar zijn gekoppeld waardoor een
integrale benadering van het gezin wordt gemist. Van die constatering
zie ik nog te weinig uitwerking terug. Hoe ziet de minister deze
koppeling concreet? Bijv. tussen psychiater, relatietherapeut of
psycholoog van (een van) de ouders en de Centra voor Jeugd en gezin?
o Steun voor landelijke uitrol RAAK. De Kamer heeft daarom gevraagd.
Wel is 2011 als einddatum niet erg ambitieus en ook de afrekenbaarheid
op de daadwerkelijk uitrol is nog niet gewaarborgd. De Raak-aanpak
spreekt over verbetering van de aansluiting tussen het gemeentelijke
jeugdbeleid en de provinciale jeugdzorg door de inrichting van
voorposten van de bureaus jeugdzorg in de Centra voor Jeugd en Gezin,
in ieder geval in de centrumgemeenten. In Bedum bestaat zoiets al, en
dat werkt perfect. Gaat de minister dit onderdeel ook actief
bevorderen bij de inrichting van de Centra Jeugd en Gezin? (kan ook de
wachtlijsten ontlasten)
o Verder wordt in de Raak aanpak gesproken over het leggen van de
regierol bij gemeenten en de acceptatie daarvan door de verschillende
hulpverleners. Dit is een belangrijk punt! Wordt dit ook actief
gecommuniceerd naar de betrokkenen? De regiehouder kan dan ook een
gezinscoach aanstellen of een casemanager, zodat de
verantwoordelijkheidsverdeling onderling volstrekt helder is.
Preventie
o Er komt onderzoek naar de meer structurele oorzaken van
kindermishandeling. Steun daarvoor van de ChristenUnie-fractie.
Wanneer wordt dit onderzoek afgerond? Een aantal oorzaken zijn al
bekend. Zo is een lage sociale status, en werkloosheid een belangrijke
factor. Is daarover ook afstemming met SZW? Ook één oudergezinnen
vormen een risico, in eerdere debatten heb ik concrete suggesties
gedaan tav relatiecursussen. Kunnen de Centra voor Jeugd en Gezin
verwijzen naar beschikbaar aanbod relatiecursussen?
o In eerdere debatten is gesproken over de wijze waarop
opvoedingsondersteuning aan ouders wordt aangeboden. Voorstellen
hiervoor zijn in het actieplan wat mager, terwijl ons was toegezegd
dat het hierover zou gaan. `in dat kader zal aandacht worden besteed
aan ( potentieel) effectieve interventies ter preventie van
kindermishandeling, evenals aan bijvoorbeeld doorzettingsmacht en
coördinatie van zorg.' wanneer wordt dat nu duidelijk? Ook wordt
geweten op de verbeterde mogelijkheden in het kader van OTS. Dat
wetsvoorstel moet nog worden geschreven. Kan de minister niet toch al
iets meer toelichten?
o Er moet een cultuuromslag worden gemaakt tav opvoedings -en
relatieondersteuning. Het moet uit de sfeer van problemen worden
gehaald, zodat je problemen daadwerkelijk kunt voorkomen. Dat geldt
ook voor relatieproblemen. Op het moment dat ondersteuning nog zin
heeft, moet er voldoende aanbod zijn. Cruciaal is dus dat de Centra
voor Jeugd en Gezin een positieve uitstraling hebben.
o Opvoedingsondersteuning moet overigens niet alleen worden aangeboden
door de overheid. Het sociale netwerk van ouders is hierin cruciaal.
Opvoedingsonmacht ontstaat sneller in eenzame opvoedsituaties. Dat
gegeven vind ik weinig terug in het actieplan. Die sociale netwerken
vallen steeds vaker weg. Terwijl hulp van broers, zussen, ouders en
vrienden laagdrempelig en geen bedreiging geeft. Zij kunnen een kind
een tijdje in huis te nemen, zodat een time-out mogelijk is; er zijn
legio mogelijkheden te bedenken die vanwege de vertrouwde omgeving te
verkiezen zijn boven het officiële hulpverleningstraject. De Centra
van Jeugd en Gezin mogen wat de ChristenUnie betreft, de mogelijkheden
van een sociaal netwerk aan de orde stellen. Buren en familie zijn dus
niet alleen relevant in het kader van signaleren, maar vooral ook in
het kader van preventie. In Overijssel wordt dit erkend en heeft men
het instrument Eigen Kracht Conferentie. In het beleidsprogramma Jeugd
en Gezin wordt daar nog over gesproken, maar ik zie het in het
actieplan niet terug.
o Bevorderen eenduidige meldcode prima. Maatregelen voor bekendheid
van (on)mogelijkheden privacybescherming ook prima.
Stoppen
o Actieplan zou ook concrete ambities bevatten ten aanzien van de
doorlooptijd AMK's, zo was ons beloofd in eerdere debatten. Dit moet
echter nog in overleg met MO-groep en het IPO worden bepaald. Welke
termijn? Wat wordt de inzet van de minister?
o Cruciaal in het stoppen van de kindermishandeling is het doorbreken
van de geïsoleerde positie van de AMK-functie. Het komt werkelijk voor
dat een AMK-functie en de jeugdzorg met elkaar in één gebouw zitten,
maar niet met elkaar samenwerken. Ongelooflijk, maar waar. De
raak-aanpak kan daar een goede rol in spelen. Maar ook dit wijst er
weer op dat er een cultuuromslag moet komen.
o In overleg met het College wordt bezien of een aparte aanwijzing
kindermishandeling nodig is of dat uitbreiding van de reeds bestaande
aanwijzing huiselijk geweld volstaat.
o Ambtshalve OTS wordt geregeld. Prima. Daarmee kunnen ook andere
kinderen uit het gezin worden beschermd. In dat kader is het de
bedoeling ook eerder opvoedingsondersteuning aan te kunnen bieden (
drang). Dat lijkt ons de goede route.
Beperken
o Erg beknopt. Geen concrete acties.
Tot slot
- Kinderrechtencollectief noemt Loverboy problematiek. Is misschien
ook nog wel aardig om te noemen.
- Uit de sessie van vrijdag kwam ook naar voren dat de afstemming
tussen de Civielrechtelijke en strafrechtelijke keten nog onvoldoende
is.
- verjaringstermijn, kennelijk verschil tussen ingaan
verjaringstermijn en het vervallen van recht tot strafvervolging. Is
mij niet helemaal duidelijk. Misschien kun je hem vragen verder toe te
lichten. Anders komt dit wel bij de begroting.
- kindertelefoon: incasseren. Die moet gewoon gratis worden. Wel
aandacht vragen voor andere initiatieven als Stichting Chris.
Allen de uitgesproken tekst geldt.