Gemeente Wervershoof
Stuurgroep Westfrisiaweg stelt regioakkoord vast
18 okt 2007
Er liggen nu afspraken over tracékeuze, kosten en financiering voor
het Westfrisiaweg-tracé. De stuurgroep, onder voorzitterschap van
gedeputeerde drs. C. Mooij, heeft deze vastgelegd in een regioakkoord.
In het regioakkoord maken de regionale partners afspraken over het
tracé en hun financiële bijdrage. De bestuurspartners brengen samen
minimaal 170 miljoen euro op. Het gaat om het traject Alkmaar ?
Enkhuizen. Dit is het Noord-Hollandse deel van de gewenste verbinding
N23 (Alkmaar-Zwolle), die de kop van Noord-Holland een verbeterde
verbinding moet geven met Oost-Nederland en Duitsland.
Dit regioakkoord wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de 13
betrokken gemeenteraden, Provinciale Staten, het Hoogheemraadschap en
het georganiseerd bedrijfsleven. Na goedkeuring is het akkoord bindend
voor partijen en het vertrekpunt voor de aanvraag van rijkssubsidie.
De gesprekken daarover met het Rijk zijn al begonnen. De definitieve
keuze voor het detailontwerp en de financiering worden vastgelegd in
een realisatieovereenkomst.
Den Haag heeft aangegeven te willen meedenken met de regio, onder
voorwaarde dat de regio éérst zelf ondubbelzinnig duidelijk maakt welk
tracé zij kiest en wat zij daaraan zelf kan bijdragen. Na jaren van
planvorming en discussies is aan deze voorwaarde nu voldaan.
De gemeente Drechterland neemt definitief een minderheidsstandpunt in
met haar keuze voor een noordvariant langs de huidige Drechterlandse
weg naar Enkhuizen. Niettemin zal ook Drechterland haar financiële
bijdrage leveren, nu de overgrote meerderheid van de partners kiest
voor een westvariant (een nieuwe weg met onderdoorgangen westelijk van
Hoogkarspel). Daar staat tegenover dat Drechterland haar eisen voor
een adequate landschappelijke inpassing hiermee direct kan inbrengen.
Het gemeentebestuur van Langedijk zal op dinsdag 23 oktober haar
definitieve standpunt bepalen. De gemeentebesturen van Stede Broec en
Medemblik zullen dat op dinsdag 30 oktober doen.
Tracékeuze en inspraak
Het schetsontwerp van het gekozen voorkeurstracé is als tekening bij
dit bericht gevoegd. Dit schetsontwerp wordt komend jaar uitgewerkt
tot een meer gedetailleerd ontwerp. Dit gebeurt in samenspraak met
lokale autoriteiten en bewoners om de best mogelijke vormgeving en
inpassing te kiezen. Dit detailontwerp vormt dan de basis voor een
provinciaal bestemmingsplan, een nieuw instrument om onder andere
bovengemeentelijke infrastructuur planologisch te regelen. Op dit
provinciaal bestemmingsplan, samen met een gedetailleerd milieu effect
onderzoek, is in 2008-2009 nog inspraak mogelijk.
Uitgangspunten voor het gekozen schetsontwerp zijn:
· Zoveel als mogelijk gebruik maken van bestaande infrastructuur.
· Aanleg als stroomweg, om de doorstroming te verbeteren en de
verkeersveiligheid te vergroten (o.m. door ongelijkvloerse kruisingen
en parallelwegen).
· Aandacht voor langzaam (fiets- en landbouw-) verkeer.
· Ruimte scheppen voor ontwikkeling en verfijning van regionaal
openbaar vervoer.
Zie ook de tekening als pdf-document.
Bandstad
Zowel in het Streekplan Noord-Holland Noord van 1994, als in het
Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord van 2004, wordt voor het
HES-gebied uitgegaan van het Bandstadconcept. De Bandstad is een
ruimtelijk model voor concentratie van verstedelijking en bestaat in
oostelijk Westfriesland uit een lint van kernen en woonwijken aan
weerszijde van de spoorlijn Hoorn-Enkhuizen, vanaf Hoogkarspel tot aan
Enkhuizen.
De Westfriese Bandstad voldoet bijna aan het ideaalmodel. De bandstad
wordt ontsloten door twee belangrijke verkeerswegen aan de noord
(N302) - en de zuidkant (N506) en in het midden van het gebied ligt de
openbaar vervoerslijn.
Sommige onderdelen avn het schetsontwerp moeten volgend jaar nog nader
worden uitgewerkt in een detailontwerp. Het Regioakkoord is het
regionaal vertrekpunt voor het gesprek met het Rijk over het
verkeersprobleem en de bijbehorende oplossing. Een aantal keuzes is
bij het schetsontwerp gemaakt. Meest in het oog lopend was de afweging
tussen een noordelijke en een westelijke tracévariant bij Drechterland
en Enkhuizen. De stuurgroep heeft uiteindelijk in meerderheid voor de
westelijke variant gekozen (een doorsteek westelijk bij Hoogkarspel),
omdat
* Het concept van de Bandstad met een feitelijke ringweg het beste
is gediend.
* De rondweg om de Bandstad de meeste ruimte biedt voor groei van
wonen en werken.
* Het sluipverkeer in de kernen aldus het beste kan worden
tegengegaan
* Een doorsnijding van de zaadindustrie bij Enkhuizen, met op
termijn daar een mogelijke 4-strooksweg stroomweg met
ongelijkvloerse kruisingen, een grote bedreiging vormt voor het
behoud van Seed Valley voor de regio.
* Een onderdoorgang van de linten en het spoor bij Hoogkarspel
technisch en financieel mogelijk is en landschappelijk goed kan
worden ingepast.
Kosten en financiering
De totale kosten van het project worden op basis van het schetsontwerp
geraamd op 350 à 400 miljoen euro. Ter dekking van deze kosten dragen
de gemeentelijke partijen gezamenlijk in totaal ongeveer 70 miljoen
euro bij. Iedere gemeente bepaalt zelf hoe zij haar bijdrage zal
innen. Zeker is dat geplande en te bouwen woningbouwlocaties en
bedrijventerreinen te maken krijgen met een opslag op de vierkante
meter prijs. Hierover zijn afspraken gemaakt met het georganiseerd
bedrijfsleven, dat op deze wijze een flink deel bijdraagt aan de
dekking.
Het Hoogheemraadschap draagt een nog nader te bepalen bedrag bij, te
baseren op het aantal voertuigen dat de provinciale weg vanaf een
waterschapsweg betreedt. Dit is bestendig beleid van de provincie
inzake cofinanciering van aansluitingen op provinciale wegen.
De provincie heeft een eerste eigen bijdrage van 100 miljoen
gereserveerd en zal in overleg met het Rijk haar bijdrage verder
specificeren. De provincie is de partij, als eigenaar en beheerder van
de nieuwe N23, die uiteindelijk het risico loopt bij tekorten in de
dekking of kostenoverschrijdingen.
Planning
Het Regioakkoord wordt, na onherroepelijke vaststelling ervan door de
bestuurspartners, begin volgend jaar aangeboden aan de minister van
Verkeer en Waterstaat. Evenals een Maatschappelijke Kosten Baten
Analyse (MKBA), die de maatschappelijke effecten van deze investering
in kaart brengt. Vooropgesteld dat deze MKBA een positieve uitkomst te
zien zal geven, zal het ministerie van V&W zich in de loop van 2008
een eigen oordeel vormen over het verkeersvraagstuk en de
doelmatigheid van het ontwerp. Op basis van haar eigen conclusies zal
het ministerie bepalen of dit project in aanmerking komt voor een
rijksbijdrage.
Als deze horde is genomen, zal een uiteindelijke
realisatieovereenkomst tussen Rijk en regio de definitieve basis
vormen voor het feitelijke bouwbesluit. Een start van de bouw wordt
voorzien voor de tweede helft van 2010.
Ons adres: Raadhuisplein 1 1693 EA Wervershoof info@wervershoof.nl
Telefoon: 0228-587171
Privacy|Colofon|Copyright|Proclaimer|Google