De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Uw brief 07-SZWB-081
Ons kenmerk AM/SAM/07/13854
Datum 18 oktober 2007
Onderwerp Nadere informatie over de verdeling van de financiële
middelen Wsw voor 2008
Met deze brief geef ik invulling aan het verzoek van uw Kamer om nadere informatie en
inzicht te verschaffen in de verdeling van de financiële middelen Wsw voor 2008.
Nieuwe financieringssystematiek
Met de voorgenomen wetswijziging wordt de financieringssystematiek van de Wsw sterk
vereenvoudigd. Het landelijk beschikbare Wsw-budget wordt verdeeld onder individuele
gemeenten naar behoefte: op basis van het aantal in de gemeente woonachtige geïndiceerden
die op de wachtlijst staan of in het kader van de Wsw werken. Gekozen is dus voor een
simpele systematiek die het meest recht doet aan de vraag naar Wsw-plaatsen.
Aanvullende maatregel om budgettaire problemen te voorkomen: nieuwe garantiestelling
Om evenwel budgettaire problemen bij gemeenten als gevolg van de nieuwe wijze van
verdelen van het landelijk beschikbare Wsw-budget zoveel mogelijk te voorkomen heb ik uw
Kamer in de nota naar aanleiding van het verslag geïnformeerd over mijn voornemen om een
nieuwe garantiestelling voor 2008 toe te passen.
Budgettaire problemen kunnen ontstaan als gemeenten geconfronteerd worden met een
zogenoemde overrealisatie (een teveel aan gerealiseerde Wsw-plaatsen en de kosten die
daarmee samenhangen t.o.v. het aantal toegekende Wsw-plaatsen en het Wsw-budget dat
daarmee samenhangt). Zij dragen hier vanaf 2008 wel de verantwoordelijkheid voor, maar
hebben hier in het verleden niet zelf voor gekozen. Deze situatie kan zijn ontstaan als in het
verleden toevalligerwijs relatief meer geïndiceerde inwoners zijn geplaatst van de ene dan van
de andere gemeente door het werkvoorzieningschap waar de verschillende gemeenten deel van
uitmaken, waardoor de ene gemeente in 2008 geconfronteerd wordt met relatief veel inwoners
die werkzaam zijn op een Wsw-plaats. Daarnaast kan deze situatie zijn ontstaan waar Wsw-
werknemers in het verleden zijn verhuisd naar een andere gemeente maar wel op de oude
Wsw-plek zijn blijven werken. De woongemeente draagt in de huidige situatie niet de
verantwoordelijkheid voor deze Wsw-werknemer, maar vanaf 2008 wel.
Ons kenmerk AM/SAM/07/13854
Aangezien ontslag van Wsw-werknemers niet aan de orde kan zijn, wil ik de overrealisatie
waar gemeenten in 2008 als gevolg van de nieuwe financieringssystematiek mee worden
geconfronteerd en die niet door de gebruikelijke gemiddelde uitstroom van 2,5% uit het
werknemersbestand kan worden ondervangen, zoveel mogelijk compenseren. Gemeenten
krijgen daarom voor 2008 de garantie dat zij tenminste 97,5% van het aantal op 30 juni 2007
gerealiseerde Wsw-plaatsen krijgen toebedeeld. Gekozen is voor 30 juni 2007 om de
daadwerkelijke financiële verplichtingen van gemeenten op 1 januari 2008 zo dicht mogelijk te
benaderen. Deze garantiestelling zal budgettair neutraal verlopen. Dit betekent dat gemeenten
die op basis van hun aandeel geïndiceerden eigenlijk meer Wsw-plaatsen zouden krijgen hier
een deel van inleveren (onderlinge solidariteit).
Aanvullende maatregel om budget naar behoefte te verdelen: inzet extra 25 mln.
Naast de nieuwe garantiestelling heb ik uw Kamer in de nota naar aanleiding van verslag
tevens geïnformeerd over mijn voornemen om gemeenten die als gevolg van voornoemde
nieuwe garantiestelling Wsw-plaatsen hebben ingeleverd om budgettaire problemen bij andere
gemeenten te voorkomen, in 2008 gedeeltelijk hiervoor te compenseren. Dit om te voorkomen
dat herschikking van Wsw-plaatsen het beoogde doel van de nieuwe financieringssystematiek
(verdeling naar behoefte) voor een deel teniet doet. Met inzet van de 25 mln. die vanaf 2008
beschikbaar is, wil ik voor 2008 circa 1.000 extra Wsw-plaatsen verdelen onder die gemeenten
die op basis van hun aandeel geïndiceerden eigenlijk meer Wsw-plaatsen zouden hebben
gekregen, maar een deel hiervan als gevolg van de op onderlinge solidariteit gebaseerde
garantiestelling hebben ingeleverd. Hiermee wordt tevens een deel van de
wachtlijstproblematiek het hoofd geboden. Deze extra Wsw-plaatsen maken na 2008
onderdeel uit van het landelijke aantal beschikbare Wsw-plaatsen. De 25 mln. wordt hiermee
structureel ingezet voor extra Wsw-plaatsen.
Taakstelling en uitkering per gemeente
Om de nieuwe garantiestelling voor 2008 evenwel toe te kunnen passen is het noodzakelijk dat
het ministerie beschikt over het aantal op 30 juni 2007 voor de inwoners gerealiseerde Wsw-
plaatsen per individuele gemeente. Aan de werkvoorzieningschappen en zelfstandig
uitvoerende gemeenten die nu de verantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering van de Wsw
heb ik gevraagd deze informatie in het bezit te stellen van het ministerie. Aangezien deze
informatie onderdeel uitmaakt van de reguliere verantwoordingsinformatie kan aan dit verzoek
relatief makkelijk worden voldaan.
Om gemeenten echter niet in volledige onwetendheid te laten over wat zij kunnen verwachten
voor 2008 heb ik gemeenten schriftelijk een indicatie gegeven van hun zogenoemde
taakstelling (het minimumaantal te realiseren Wsw-plaatsen uitgedrukt in arbeidsjaren), en de
daaraan gerelateerde uitkering. Hierbij is al rekening gehouden met de toepassing van de
nieuwe garantiestelling en de inzet van de extra 25 mln.. Het betreft hier een indicatie omdat
---
Ons kenmerk AM/SAM/07/13854
bij de toepassing van de nieuwe garantiestelling gebruik wordt gemaakt van een raming van
het aantal op 30 juni 2007 voor de inwoners gerealiseerde Wsw-plaatsen per individuele
gemeente.
In de bijlage is een overzicht voor uw Kamer opgenomen met de verwachte taakstelling en de
uitkering per gemeente en het effect van de toepassing van de nieuwe garantiestelling en de
inzet van de extra 25 mln.. Geconcludeerd kan worden dat zonder toepassing van de nieuwe
garantiestelling circa 50% van de gemeenten in 2008 naar verwachting geconfronteerd wordt
met een budgettair probleem door overrealisatie dat niet door de gebruikelijke gemiddelde
uitstroom van 2,5% uit het werknemersbestand kan worden ondervangen. Het zijn
voornamelijk de kleinere gemeenten die met een relatief grote overrealisatie te maken zouden
krijgen. Het zijn vooral de grotere gemeenten die door toepassing van de nieuwe
garantiestelling Wsw-plaatsen inleveren om budgettaire problemen bij de kleinere gemeenten
te voorkomen. Gemeenten leveren maximaal 4,0% in van het aantal Wsw-plaatsen door
toepassing van de nieuwe garantiestelling. Vervolgens krijgen de gemeenten door inzet van de
extra 25 mln. 60% van wat ze hebben ingeleverd aan Wsw-plaatsen weer terug om te
voorkomen dat het beoogde doel van de nieuwe financieringssystematiek (verdeling naar
behoefte) voor een deel teniet wordt gedaan. Dit betekent dat gemeenten netto niet meer dan
1,6% van het aantal Wsw-plaatsen dat zij puur op basis van hun aandeel geïndiceerden zouden
hebben gekregen, inleveren na toepassing van de nieuwe garantiestelling en na inzet van de
extra 25 mln..
Ten slotte wil ik opmerken dat als het parlement instemt met de wetswijziging en de
beleidsvoornemens met inbegrip van de nieuwe garantiestelling en de inzet van de extra 25
mln. zijn omgezet in regelgeving, individuele gemeenten formeel een beschikking ontvangen
met daarin opgenomen de taakstelling en de uitkering voor 2008.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(A. Aboutaleb)
Bijlage:
Overzicht verwachte taakstelling en de uitkering per gemeente en het effect van de toepassing
van de nieuwe garantiestelling en de inzet van de extra 25 mln.
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid