De nieuwe Citroën C5: aantrekkingskracht en aanzien
(10/18/2007)
Met de nieuwe C5, positioneert Citroën zich nadrukkelijk in de hogere
middenklasse waarbij gelet wordt op aantrekkingskracht, aanzien,
prestaties en kwaliteit. De nieuwe Citroën C5 komt tegemoet aan de
wensen van veeleisende consumenten. Het is een auto die nieuwe
maatstaven stelt op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid;
kernwaarden die centraal stonden tijdens de ontwikkeling en het
ontwerp.
Elegant en doordracht ontwerp
Als Sedan en als Break is de nieuwe C5 een klasse apart door zijn
geraffineerde ontwerp en elegante styling. De dynamische lijnen en
duidelijke herkenbare schouderlijn maken de C5 tot een opvallende
verschijning op de weg. In het interieur dragen een doordacht ontwerp
en uitstekende materialen bij aan een gevoel van welbehagen.
Inzittenden genieten van een auto die verfijnd en onderscheidend is.
Opmerkelijke rijkwaliteiten
Onderweg ervaart de bestuurder uitzonderlijke rijeigenschappen terwijl
inzittenden genieten van buitengewoon comfort. Om dit mogelijk te
maken, biedt de C5 de keuze uit twee veersystemen: Hydractive 3 Plus
of een conventioneel systeem.
Hydractive 3 Plus, bekend van de Citroën C6, biedt maximaal comfort
en veiligheid en zal vooral liefhebbers van de nieuwste generatie van
de vermaarde ondersteltechnologie van Citroën aanspreken.
Het conventionele veersysteem zorgt voor een directer gevoel dat past
bij een sportieve rijstijl, echter zonder dat dit ten koste gaat van
het spreekwoordelijke Citroën-comfort.
Voorbeeldig plezier
Rijgenot krijgt een volledig nieuwe dimensie in de nieuwe C5. De
plaats van de bestuurder doet denken aan een cockpit en is volledig op
de bestuurder gericht. Wat direct opvalt, is de nieuwste generatie van
het veelgeroemde stuur met vaste kern, waarin diverse
bedieningselementen zijn geïntegreerd. Duidelijke, beknopte
ritinformatie is af te lezen van drie klokken met wijzers,
geïnspireerd op de luchtvaart. De zorgvuldig afgestemde akoestiek
stelt de bestuurder in staat zich volledig op de weg te concentreren.
Veiligheid boven alles
De nieuwe C5 voldoet aan de strengste veiligheidsnormen als het gaat
om actieve en passieve veiligheid. Hij is standaard uitgerust met ESP,
heeft een zeer torsiestijve carrosserie en negen airbags, waarvan
zeven standaard en twee optioneel.
Nieuwe Citroën C5: aantrekkingskracht, aanzien, prestaties en
kwaliteit
Karakteristieke lijnen die prestaties en gratie uitstralen
- C5 Sedan: elegant uiterlijk
- C5 Break: prestaties en ruimte
- Geraffineerd interieur
Opmerkelijke rijkwaliteiten
- Een breed gamma motoren en transmissies
- Uitstekend rijgedrag
- Veersysteem naar keuze
Rijeigenschappen en een comfortabel interieur
- De bestuurder als middelpunt
- Innovatieve en nuttige rijassistentie
- Voorbeeldige voorzieningen om het comfort te verhogen
Veiligheid boven alles
- Torsiestijve carrosserie
- Negen airbags
- Geavanceerd remsysteem en proactieve veiligheidssystemen
- Uitgekiende kindveiligheid
Aandacht voor kwaliteit
- Een klantgerichte benadering
- Degelijk ontwerp
- Geproduceerd volgens ISO 14001 norm
Karakteristieke lijnen die prestaties en gratie uitstralen
C5 Sedan: elegant uiterlijk
Met zijn afmetingen, 4,78 m x 1,86 m x 1,45 m (lxbxh), bevindt de
nieuwe C5 zich in het segment van de grotere autoâs. Het exclusieve
ontwerp straalt kracht en klasse uit. Het bijzondere karakter van de
sedan is af te leiden uit zijn vooruitstrevende silhouet, eigentijdse
afmetingen en originele ontwerp. Afhankelijk van de invalshoek lijkt
hij een fraaie coupé of een elegante sedan. De nieuwe C5 weet vanaf
de eerste kennismaking opzien te baren. De geprononceerde voorkant
straalt kracht uit, met grote luchtinlaten en scherp gesneden
koplampen. De koplampen, die zich onder de motorkap met twee
duidelijke nerven bevinden, flankeren de grote chromen chevrons die de
afkomst van deze Citroën benadrukken.
Het profiel laat zien dat ook aandacht is besteed aan de
aërodynamica. De lange daklijn versterkt de vloeiende vormen van de
carrosserie. Het grote glasoppervlak met derde zijruit laat volop
daglicht in het interieur binnen stromen. De hoge taille en
geprononceerde wielkasten maken deze sedan onmiskenbaar tot een auto
van klasse. De wielbasis van 2,82 meter staat garant voor een ruim
interieur.
Het sterk onderscheidende karakter van de nieuwe C5 is ook aan de
achterkant te zien. De holle achterruit verraadt direct zijn
verwantschap met andere grote Citroën-limousines uit heden en
verleden. De kenmerkende tweedelige boemerangvormige achterlichten
geven ook de achterzijde een sterk eigen karakter. Zijn ruime
afmetingen benadrukken het idee van een auto die zijn plek op de weg
waard is en vol zelfvertrouwen op zijn wielen staat.
C5 Break: prestaties en ruimte
Citroën heeft er naar gestreefd met de Break een auto te produceren
die net zo geavanceerd is als de sedan, maar dan met meer ruimte. De
nieuwe C5 Break voldoet aan de verwachtingen van klanten die een auto
zoeken die klasse en stijl combineert met een eigen karakter,
herkenbaarheid en veel binnenruimte.
De C5 Break toont elegant en dynamisch, met dezelfde fraaie voorzijde
als de sedan en een achterkant die er krachtig en eigenzinnig uitziet.
De carrosserie komt robuust en multifunctioneel over. Het glooiende
profiel van de C5 Break ademt perfectie uit.
De achterzijde is geheel in de geest van de elegante sedan
vormgegeven, met de suggestie van ruimte en gemak, terwijl
tegelijkertijd is vastgehouden aan het dynamische uiterlijk. De nieuwe
C5 Break, met zijn afmetingen van 4,83 m x 1,86 m x 1,48 m (lxbxh),
zal vooral klanten aanspreken die zoeken naar modern gebruiksgemak dat
past bij hun manier van leven.
Geraffineerd interieur
Het riante, geraffineerde interieur van de C5 nodigt uit tot reizen.
Het dashboard zorgt met zijn volle, solide ogende vormen voor
raffinement en straalt hoogwaardige kwaliteit uit. De strakke lijnen
getuigen van precisie, de vloeiende lijnen van dynamiek. Optisch
gescheiden door de middenconsole zorgt het dasboard voor een indruk
van ruimte en comfort. De deurpanelen zijn een toonbeeld van elegant
design. Het gehele interieur geeft een indruk van kwaliteit en
robuuste soliditeit. Het design sluit goed aan bij dat van het
exterieur en is een subtiele mélange van raffinement en innovatie,
van overvloed en ruimte.
Opvallende dynamische kwaliteiten
Compleet aanbod van motoren en transmissies
Om te voldoen aan de verwachtingen van een brede groep consumenten in
dit segment, biedt de C5 een compleet aanbod van motoren en
transmissies:
drie benzinemotoren:
o 1.8i 16V 127 pk (92 kW EEC)
o 2.0i 16V 143 pk (103 kW EEC)
o 3.0i V6 24V 215 pk (155 kW EEC)
vier dieselmotoren, alle standaard met roetfilter:
o 1.6 HDiF 110 pk (80 kW EEC)
o 2.0 HDiF 138 pk (100 kW EEC)
o 2.2 HDiF 173 pk (125 kW EEC)
o 2.7 HDiF V6 208 pk (150 kW EEC)
Afhankelijk van de gekozen uitvoering en motorisering kan de C5 worden
uitgerust met een handgeschakelde of automatische transmissie.
Beste rijeigenschappen van zijn klasse
Onberispelijke rijeigenschappen staan garant voor een ontspannen,
comfortabele rit. De bestuurder van een C5 profiteert van een
geavanceerd en effectief onderstel. Zowel het conventionele als het
Hydractive 3 Plus veersysteem zorgen omwille van verhoging van comfort
en veiligheid voor een verbeterde balans tussen besturing en demping.
Bij de C5 leidt dit tot een combinatie van uitgekiend rijgemak met
vertrouwde en voorspelbare rijeigenschappen.
Net als bij de C6 worden bij beide veersystemen aan de voorzijde
dwarsgeplaatste wieldraagarmen toegepast en aan de achterzijde een
multi-link ophanging met langsdraagarmen. De effectiviteit van dit
onderstel wordt versterkt door de torsiestijfheid van de carrosserie
die er voor zorgt dat de verticale krachten evenredig over alle vier
de wielen worden verdeeld, hetgeen bijdraagt aan de uitstekende
rijeigenschappen.
Een keuze uit veersystemen
Veercomfort was een belangrijke doelstelling bij het ontwerp van de
C5. Citroën heeft, om aan diverse klantwensen tegemoet te kunnen
komen, zijn expertise benut bij de ontwikkeling van twee typen
veersystemen: Hydractive 3 Plus en een conventioneel systeem.
Hydractive 3 Plus van de C5 biedt de allernieuwste veertechniek die
zorgt voor ongekend comfort en veiligheid. Vering en demping worden
aangepast aan de rijomstandigheden en de door de bestuurder gekozen
stand. De comfortstand zorgt voor de grootst mogelijke souplesse, de
sportstand zorgt voor steviger demping bij sportief rijgedrag. Met
sensoren op de voor- en achteras zorgt Hydractive 3 Plus voor een
constante hoogte van de auto, ongeacht de belading en hoeveelheid
passagiers.
Het conventionele veersysteem profiteert volledig van het
geraffineerde onderstel. Een succesvolle combinatie van de expertise
van Citroën â dubbele wieldraagarmen voor en multi-link achter â
zorgen voor een optimale balans tussen comfort en wegligging. Het
resultaat mag er, gelet op de reputatie van Citroën, in alle
opzichten zijn. Het is een veelbelovende optie die een grote rol
speelt in de commerciële verwachtingen van de nieuwe C5.
Rijgemak en interieurcomfort
Ideale rijpositie
De nieuwe C5 is uitgerust met de tweede generatie van het stuurwiel
met vaste kern en geïntegreerde bedieningstoetsen. Deze voorziening
is een voorbeeld van het innovatieve karakter van Citroën en maakt de
C5 uniek. Veelgebruikte bedieningstoetsen, onder meer die voor
cruisecontrol, audio, telefoon en boordcomputer, zitten altijd op een
vaste plek onder handbereik. De goede ergonomie draagt bij aan een
doordachte rijpositie en verhoogt daardoor het rijplezier.
Dankzij de vaste kern zit de airbag altijd recht voor de bestuurder en
zal hij voor optimale bescherming zorgen door onder alle
omstandigheden onder de juiste hoek in werking te treden.
Het instrumentenpaneel is ontworpen met het oog op een logische en
ergonomische plaatsing van de instrumenten. De drie klokken met
ringvormige aanduiding staan symbool voor geavanceerde technologie. De
wijzers draaien achter een schijf voor betere aflezing en
aantrekkelijk design. Deze technologie maakt het mogelijk om in iedere
klok een display op te nemen. Van ieder display is logisch en
overzichtelijk elk type informatie af te lezen.
Het display middenin het dashboard geeft informatie weer die voor alle
passagiers van belang is, zoals datum, tijd, buitentemperatuur en een
grafische weergave van de parkeerassistentie.
Innovatieve en nauwkeurige rijassistentie
De nieuwe C5 heeft een reeks voorzieningen die het rijden eenvoudiger,
veiliger en meer ontspannen maken.
Om parkeren te vereenvoudigen, kan de C5 geleverd worden met
parkeersensoren vóór en achter en een parkeerplaatsassistent die de
bestuurder informeert of de parkeerplek ruim genoeg is om de auto te
parkeren (plekken van minder dan drie en meer dan acht meter worden
daarbij genegeerd).
Ook optioneel is het Lane Departure Warning System (LDWS), dat de
bestuurder alert houdt als hij onbedoeld buiten zijn rijbaan dreigt te
raken, en bi-xenon koplampen. In combinatie met meedraaiende koplampen
zorgt dit voor een betere verlichting door toevoeging van een extra
lamp die al naar gelang de verdraaiing van het stuurwiel in een hoek
van maximaal 75 graden kan draaien. Van dit systeem is ook een versie
met extra meedraaiende koplampen beschikbaar: in dat geval kan bij
lage snelheden een hoek van maximaal 105 graden worden gemaakt.
Op de versies met Hydractive 3 Plus zit een automatische, elektrische
handrem die voor meer comfort en veiligheid zorgt. Bij deze
voorziening is hill start assist inbegrepen: deze zorgt er voor dat de
auto gedurende twee seconden stil blijft staan als de voet van de rem
wordt genomen, zodat de bestuurder de tijd krijgt om zijn voet naar
het gaspedaal te verzetten.
De nieuwe C5 wordt leverbaar met de nieuwste generatie NaviDrive. Dit
systeem combineert een 16:9 scherm van 7 inch met ingebouwde
GSM-telefoon, audio (radio/cd-speler die geschikt is voor MP3 en een
jukebox-functie met harde schijf van 30G) en GPS-navigatie. Voor een
nog betere routebegeleiding toont NaviDrive complexe situaties waar
meerdere wegen samenkomen vanuit birdview: daarmee wordt de weg
driedimensionaal zichtbaar als in een vogelvlucht met de horizon op de
achtergrond. NaviDrive biedt aanvullende diensten als Citroën Urgence
en Citroën Assistance. Door gebruik te maken van GPS-gegevens en de
GSM-telefoon kan de auto worden gelokaliseerd ingeval van onwel worden
van de chauffeur of een aanrijding en kan een call centre worden
benaderd. De belangrijkste functies van NaviDrive kunnen vanaf het
stuur worden bediend, maar ook via spraakherkenning.
Voorbeeldig comfort
Uitstekend akoestisch comfort
Het geringe geluidsniveau van de nieuwe C5 levert een plezierige en
ontspannen atmosfeer op voor bestuurder en passagier. Vanaf de start
van ontwikkeling hebben de ontwerpers gewerkt aan een reeks
geluidsisolerende maatregelen:
o geluidsisolatie rondom de portieren zoals meestal in autoâs
uit het hoogste segment wordt aangetroffen
o een geluidswerende voorruit is standaard en optioneel zijn
gelamineerde zijruiten leverbaar
o geluidsdempend materiaal tegen motorkap, schutbord en vloer
o dikkere hemelbekleding voor absorptie van geluid
Geoptimaliseerd zitcomfort
Met zijn wielbasis van 2,82 meter is de C5 bestemd voor kopers die op
zoek zijn naar volop zitcomfort en een uitstekend ruimteaanbod. De
(elektrisch) verstelbare voorstoelen en het in hoogte en diepte
verstelbare stuurwiel stellen elk type bestuurder in staat een ideale
rijpositie te vinden die past bij hun lichaamsbouw en rijstijl.
Afhankelijk van de uitvoering zijn twee type zitplaatsen beschikbaar:
âHarmonieâ voor comfort en welbevinden en âCaractèreâ voor
liefhebbers van meer stevigheid die past bij een sportievere rijstijl.
De elektrisch verstelbare voorstoelen (standaard in de
Exclusive-uitvoeringen) bevatten voorzieningen die nieuw zijn in dit
segment. Afhankelijk van de uitvoering kan de bestuurder zijn
rugleuning in twee separate standen verstellen om ook zijn schouders
optimaal te ondersteunen. Afhankelijk van de uitvoering kan de stoel
ook een rugmassage-functie bevatten.
Achterpassagiers profiteren van de enorme beenruimte als gevolg van
het ontbreken van een verhoging in het midden van de vloer. De drie
hoofdsteunen op de achterbank zijn in hoogte verstelbaar en,
afhankelijk van uitrustingsniveau, de armsteun in het midden bevat een
groot opbergvak, twee uitschuifbare bekerhouders en een skiluik. De
achterbank kan in ongelijke delen 60/40 geheel vlak worden
neergeklapt.
Compromisloos veiligheidsniveau
Verstevigde carrosseriestructuur
De testresultaten van EuroNCAP tonen diens kwaliteiten bij de
bescherming voor inzittenden. De voorzijde van de C5 heeft boven en
onder zones die de energie absorberen die vrijkomt bij een aanrijding.
De structuur van de veiligheidskooi werd verstevigd om indringing en
vervorming tegen te gaan. De nieuwe C5 is de eerste auto in het gamma
die, afhankelijk van de uitvoering, kan worden uitgerust met pedalen
die worden teruggetrokken om beenletsel in geval van een aanrijding te
vermijden.
Maximaal negen airbags
Bestuurder en voorpassagier worden beschermd door voor- en zijairbags
die overeenkomstig de zwaarte van de aanrijding in werking treden.
Dankzij het stuurwiel met vaste kern ontvouwt de bestuurdersairbag
zich altijd in een optimale hoek. Een knieairbag zorgt voor
bescherming van schenen en knieën van de bestuurder. De stuurkolom
wordt bovendien 65 mm teruggetrokken. Twee gordijnairbags zorgen voor
bescherming van de hoofden van inzittenden voor. Afhankelijk van het
uitrustingsniveau zijn achter optioneel zijairbags leverbaar.
Geavanceerd remsysteem en actieve gordels
De nieuwe C5 heeft geventileerde remschijven voor met een diameter van
tussen de 304 en 330 mm en remschijven van 209 mm achter die zorgen
voor een bijzonder goede remvertraging. Met de specifieke functies
(elektronische remkrachtverdeling, noodstop remassistent, ABS en ESP)
die standaard zijn om de bestuurder rijassistentie te verlenen, is de
bestuurder in staat de auto onder de meest moeilijke omstandigheden in
bedwang te houden. Vijf driepuntsgordels zijn standaard. De gordels
van de voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar en uitgerust met
pyrotechnische voorspanners en krachtbegrenzers.
Doordachte voorzieningen voor kindveiligheid
De nieuwe C5 is uitgerust met Isofix-bevestigingspunten voor maximaal
drie kinderzitjes: twee op de achterbank en een op de passagiersstoel.
Bovendien is hij voorzien van vier elektrische ramen met
antiklemvoorziening en een elektrisch bediend kinderslot op
achterdeuren en ramen.
Focus op kwaliteit
Klantgerichte aanpak
Vanaf het allereerste begin van de ontwikkeling stond
klanttevredenheid centraal, vooral met betrekking tot kwaliteit. De
doelstelling was het vermijden van het slecht of niet functioneren van
de auto en dan met name van de elektronische systemen. Om dat te
bereiken, werden specifieke projecten in het leven geroepen. De
gemaakte keuzes voor wat betreft materiaalgebruik en ontwerp leiden er
toe dat klanten een kwaliteit ervaren die zich kan meten met de
allerbesten.
Robuust ontwerp
Om succes voor dit project te garanderen, werden voor de ontwikkeling
van de nieuwe C5 baanbrekende kwaliteitsdoelstellingen geformuleerd.
De C5 profiteert van alle voordelen van de platform-strategie met een
aantal aandrijflijnen en elektronische functionaliteit van andere
modellen, waaronder de C6. In de periode tussen nu en de introductie
zullen 250 representatieve klanten in Duitsland en Frankrijk de
betrouwbaarheid in de praktijk testen. Met deze autoâs zullen drie
miljoen testkilometers worden gereden om eventuele onvolkomenheden te
elimineren. Daarmee wordt een intensieve cyclus afgerond van meer dan
twee miljoen kilometers onder extreme omstandigheden op circuits en
niet-openbare wegen.
Fabricage in een fabriek met ISO-certificatie (9001 en 14001)
Net als de C6 wordt de C5 gefabriceerd in de fabriek in Rennes waar
autoâs uit het midden- en topsegment van PSA Peugeot Citroën worden
geproduceerd. Deze fabriek is ISO-gecertificeerd volgens de 9001-norm
en heeft, gelet op de introductie van de kwalitatief hoogwaardige C6,
volop ervaring in de productie van autoâs in de hogere segmenten. De
fabriek in Rennes richt zich op duurzame ontwikkeling en heeft dan ook
een ISO 14001-cerficaat.
AutoRai