AutoRai

De nieuwe Citroën C5: aantrekkingskracht en aanzien

(10/18/2007)
Met de nieuwe C5, positioneert Citroën zich nadrukkelijk in de hogere middenklasse waarbij gelet wordt op aantrekkingskracht, aanzien, prestaties en kwaliteit. De nieuwe Citroën C5 komt tegemoet aan de wensen van veeleisende consumenten. Het is een auto die nieuwe maatstaven stelt op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid; kernwaarden die centraal stonden tijdens de ontwikkeling en het ontwerp.

Elegant en doordracht ontwerp
Als Sedan en als Break is de nieuwe C5 een klasse apart door zijn geraffineerde ontwerp en elegante styling. De dynamische lijnen en duidelijke herkenbare schouderlijn maken de C5 tot een opvallende verschijning op de weg. In het interieur dragen een doordacht ontwerp en uitstekende materialen bij aan een gevoel van welbehagen. Inzittenden genieten van een auto die verfijnd en onderscheidend is.

Opmerkelijke rijkwaliteiten
Onderweg ervaart de bestuurder uitzonderlijke rijeigenschappen terwijl inzittenden genieten van buitengewoon comfort. Om dit mogelijk te maken, biedt de C5 de keuze uit twee veersystemen: Hydractive 3 Plus of een conventioneel systeem.

Hydractive 3 Plus, bekend van de Citroën C6, biedt maximaal comfort en veiligheid en zal vooral liefhebbers van de nieuwste generatie van de vermaarde ondersteltechnologie van Citroën aanspreken.

Het conventionele veersysteem zorgt voor een directer gevoel dat past bij een sportieve rijstijl, echter zonder dat dit ten koste gaat van het spreekwoordelijke Citroën-comfort.

Voorbeeldig plezier
Rijgenot krijgt een volledig nieuwe dimensie in de nieuwe C5. De plaats van de bestuurder doet denken aan een cockpit en is volledig op de bestuurder gericht. Wat direct opvalt, is de nieuwste generatie van het veelgeroemde stuur met vaste kern, waarin diverse bedieningselementen zijn geïntegreerd. Duidelijke, beknopte ritinformatie is af te lezen van drie klokken met wijzers, geïnspireerd op de luchtvaart. De zorgvuldig afgestemde akoestiek stelt de bestuurder in staat zich volledig op de weg te concentreren.

Veiligheid boven alles
De nieuwe C5 voldoet aan de strengste veiligheidsnormen als het gaat om actieve en passieve veiligheid. Hij is standaard uitgerust met ESP, heeft een zeer torsiestijve carrosserie en negen airbags, waarvan zeven standaard en twee optioneel.

Nieuwe Citroën C5: aantrekkingskracht, aanzien, prestaties en kwaliteit

Karakteristieke lijnen die prestaties en gratie uitstralen
- C5 Sedan: elegant uiterlijk

- C5 Break: prestaties en ruimte

- Geraffineerd interieur

Opmerkelijke rijkwaliteiten

- Een breed gamma motoren en transmissies
- Uitstekend rijgedrag

- Veersysteem naar keuze

Rijeigenschappen en een comfortabel interieur

- De bestuurder als middelpunt

- Innovatieve en nuttige rijassistentie
- Voorbeeldige voorzieningen om het comfort te verhogen

Veiligheid boven alles

- Torsiestijve carrosserie

- Negen airbags

- Geavanceerd remsysteem en proactieve veiligheidssystemen
- Uitgekiende kindveiligheid

Aandacht voor kwaliteit

- Een klantgerichte benadering

- Degelijk ontwerp

- Geproduceerd volgens ISO 14001 norm

Karakteristieke lijnen die prestaties en gratie uitstralen

C5 Sedan: elegant uiterlijk
Met zijn afmetingen, 4,78 m x 1,86 m x 1,45 m (lxbxh), bevindt de nieuwe C5 zich in het segment van de grotere autoâs. Het exclusieve ontwerp straalt kracht en klasse uit. Het bijzondere karakter van de sedan is af te leiden uit zijn vooruitstrevende silhouet, eigentijdse afmetingen en originele ontwerp. Afhankelijk van de invalshoek lijkt hij een fraaie coupé of een elegante sedan. De nieuwe C5 weet vanaf de eerste kennismaking opzien te baren. De geprononceerde voorkant straalt kracht uit, met grote luchtinlaten en scherp gesneden koplampen. De koplampen, die zich onder de motorkap met twee duidelijke nerven bevinden, flankeren de grote chromen chevrons die de afkomst van deze Citroën benadrukken.

Het profiel laat zien dat ook aandacht is besteed aan de aërodynamica. De lange daklijn versterkt de vloeiende vormen van de carrosserie. Het grote glasoppervlak met derde zijruit laat volop daglicht in het interieur binnen stromen. De hoge taille en geprononceerde wielkasten maken deze sedan onmiskenbaar tot een auto van klasse. De wielbasis van 2,82 meter staat garant voor een ruim interieur.

Het sterk onderscheidende karakter van de nieuwe C5 is ook aan de achterkant te zien. De holle achterruit verraadt direct zijn verwantschap met andere grote Citroën-limousines uit heden en verleden. De kenmerkende tweedelige boemerangvormige achterlichten geven ook de achterzijde een sterk eigen karakter. Zijn ruime afmetingen benadrukken het idee van een auto die zijn plek op de weg waard is en vol zelfvertrouwen op zijn wielen staat.

C5 Break: prestaties en ruimte
Citroën heeft er naar gestreefd met de Break een auto te produceren die net zo geavanceerd is als de sedan, maar dan met meer ruimte. De nieuwe C5 Break voldoet aan de verwachtingen van klanten die een auto zoeken die klasse en stijl combineert met een eigen karakter, herkenbaarheid en veel binnenruimte.

De C5 Break toont elegant en dynamisch, met dezelfde fraaie voorzijde als de sedan en een achterkant die er krachtig en eigenzinnig uitziet. De carrosserie komt robuust en multifunctioneel over. Het glooiende profiel van de C5 Break ademt perfectie uit.

De achterzijde is geheel in de geest van de elegante sedan vormgegeven, met de suggestie van ruimte en gemak, terwijl tegelijkertijd is vastgehouden aan het dynamische uiterlijk. De nieuwe C5 Break, met zijn afmetingen van 4,83 m x 1,86 m x 1,48 m (lxbxh), zal vooral klanten aanspreken die zoeken naar modern gebruiksgemak dat past bij hun manier van leven.

Geraffineerd interieur
Het riante, geraffineerde interieur van de C5 nodigt uit tot reizen. Het dashboard zorgt met zijn volle, solide ogende vormen voor raffinement en straalt hoogwaardige kwaliteit uit. De strakke lijnen getuigen van precisie, de vloeiende lijnen van dynamiek. Optisch gescheiden door de middenconsole zorgt het dasboard voor een indruk van ruimte en comfort. De deurpanelen zijn een toonbeeld van elegant design. Het gehele interieur geeft een indruk van kwaliteit en robuuste soliditeit. Het design sluit goed aan bij dat van het exterieur en is een subtiele mélange van raffinement en innovatie, van overvloed en ruimte.

Opvallende dynamische kwaliteiten

Compleet aanbod van motoren en transmissies
Om te voldoen aan de verwachtingen van een brede groep consumenten in dit segment, biedt de C5 een compleet aanbod van motoren en transmissies:

drie benzinemotoren:
o 1.8i 16V 127 pk (92 kW EEC)
o 2.0i 16V 143 pk (103 kW EEC)
o 3.0i V6 24V 215 pk (155 kW EEC)

vier dieselmotoren, alle standaard met roetfilter: o 1.6 HDiF 110 pk (80 kW EEC)
o 2.0 HDiF 138 pk (100 kW EEC)
o 2.2 HDiF 173 pk (125 kW EEC)
o 2.7 HDiF V6 208 pk (150 kW EEC)

Afhankelijk van de gekozen uitvoering en motorisering kan de C5 worden uitgerust met een handgeschakelde of automatische transmissie.

Beste rijeigenschappen van zijn klasse
Onberispelijke rijeigenschappen staan garant voor een ontspannen, comfortabele rit. De bestuurder van een C5 profiteert van een geavanceerd en effectief onderstel. Zowel het conventionele als het Hydractive 3 Plus veersysteem zorgen omwille van verhoging van comfort en veiligheid voor een verbeterde balans tussen besturing en demping. Bij de C5 leidt dit tot een combinatie van uitgekiend rijgemak met vertrouwde en voorspelbare rijeigenschappen.

Net als bij de C6 worden bij beide veersystemen aan de voorzijde dwarsgeplaatste wieldraagarmen toegepast en aan de achterzijde een multi-link ophanging met langsdraagarmen. De effectiviteit van dit onderstel wordt versterkt door de torsiestijfheid van de carrosserie die er voor zorgt dat de verticale krachten evenredig over alle vier de wielen worden verdeeld, hetgeen bijdraagt aan de uitstekende rijeigenschappen.

Een keuze uit veersystemen
Veercomfort was een belangrijke doelstelling bij het ontwerp van de C5. Citroën heeft, om aan diverse klantwensen tegemoet te kunnen komen, zijn expertise benut bij de ontwikkeling van twee typen veersystemen: Hydractive 3 Plus en een conventioneel systeem.

Hydractive 3 Plus van de C5 biedt de allernieuwste veertechniek die zorgt voor ongekend comfort en veiligheid. Vering en demping worden aangepast aan de rijomstandigheden en de door de bestuurder gekozen stand. De comfortstand zorgt voor de grootst mogelijke souplesse, de sportstand zorgt voor steviger demping bij sportief rijgedrag. Met sensoren op de voor- en achteras zorgt Hydractive 3 Plus voor een constante hoogte van de auto, ongeacht de belading en hoeveelheid passagiers.

Het conventionele veersysteem profiteert volledig van het geraffineerde onderstel. Een succesvolle combinatie van de expertise van Citroën â dubbele wieldraagarmen voor en multi-link achter â zorgen voor een optimale balans tussen comfort en wegligging. Het resultaat mag er, gelet op de reputatie van Citroën, in alle opzichten zijn. Het is een veelbelovende optie die een grote rol speelt in de commerciële verwachtingen van de nieuwe C5.

Rijgemak en interieurcomfort

Ideale rijpositie
De nieuwe C5 is uitgerust met de tweede generatie van het stuurwiel met vaste kern en geïntegreerde bedieningstoetsen. Deze voorziening is een voorbeeld van het innovatieve karakter van Citroën en maakt de C5 uniek. Veelgebruikte bedieningstoetsen, onder meer die voor cruisecontrol, audio, telefoon en boordcomputer, zitten altijd op een vaste plek onder handbereik. De goede ergonomie draagt bij aan een doordachte rijpositie en verhoogt daardoor het rijplezier.

Dankzij de vaste kern zit de airbag altijd recht voor de bestuurder en zal hij voor optimale bescherming zorgen door onder alle omstandigheden onder de juiste hoek in werking te treden.

Het instrumentenpaneel is ontworpen met het oog op een logische en ergonomische plaatsing van de instrumenten. De drie klokken met ringvormige aanduiding staan symbool voor geavanceerde technologie. De wijzers draaien achter een schijf voor betere aflezing en aantrekkelijk design. Deze technologie maakt het mogelijk om in iedere klok een display op te nemen. Van ieder display is logisch en overzichtelijk elk type informatie af te lezen.

Het display middenin het dashboard geeft informatie weer die voor alle passagiers van belang is, zoals datum, tijd, buitentemperatuur en een grafische weergave van de parkeerassistentie.

Innovatieve en nauwkeurige rijassistentie
De nieuwe C5 heeft een reeks voorzieningen die het rijden eenvoudiger, veiliger en meer ontspannen maken.

Om parkeren te vereenvoudigen, kan de C5 geleverd worden met parkeersensoren vóór en achter en een parkeerplaatsassistent die de bestuurder informeert of de parkeerplek ruim genoeg is om de auto te parkeren (plekken van minder dan drie en meer dan acht meter worden daarbij genegeerd).

Ook optioneel is het Lane Departure Warning System (LDWS), dat de bestuurder alert houdt als hij onbedoeld buiten zijn rijbaan dreigt te raken, en bi-xenon koplampen. In combinatie met meedraaiende koplampen zorgt dit voor een betere verlichting door toevoeging van een extra lamp die al naar gelang de verdraaiing van het stuurwiel in een hoek van maximaal 75 graden kan draaien. Van dit systeem is ook een versie met extra meedraaiende koplampen beschikbaar: in dat geval kan bij lage snelheden een hoek van maximaal 105 graden worden gemaakt.

Op de versies met Hydractive 3 Plus zit een automatische, elektrische handrem die voor meer comfort en veiligheid zorgt. Bij deze voorziening is hill start assist inbegrepen: deze zorgt er voor dat de auto gedurende twee seconden stil blijft staan als de voet van de rem wordt genomen, zodat de bestuurder de tijd krijgt om zijn voet naar het gaspedaal te verzetten.

De nieuwe C5 wordt leverbaar met de nieuwste generatie NaviDrive. Dit systeem combineert een 16:9 scherm van 7 inch met ingebouwde GSM-telefoon, audio (radio/cd-speler die geschikt is voor MP3 en een jukebox-functie met harde schijf van 30G) en GPS-navigatie. Voor een nog betere routebegeleiding toont NaviDrive complexe situaties waar meerdere wegen samenkomen vanuit birdview: daarmee wordt de weg driedimensionaal zichtbaar als in een vogelvlucht met de horizon op de achtergrond. NaviDrive biedt aanvullende diensten als Citroën Urgence en Citroën Assistance. Door gebruik te maken van GPS-gegevens en de GSM-telefoon kan de auto worden gelokaliseerd ingeval van onwel worden van de chauffeur of een aanrijding en kan een call centre worden benaderd. De belangrijkste functies van NaviDrive kunnen vanaf het stuur worden bediend, maar ook via spraakherkenning.

Voorbeeldig comfort

Uitstekend akoestisch comfort
Het geringe geluidsniveau van de nieuwe C5 levert een plezierige en ontspannen atmosfeer op voor bestuurder en passagier. Vanaf de start van ontwikkeling hebben de ontwerpers gewerkt aan een reeks geluidsisolerende maatregelen:

o geluidsisolatie rondom de portieren zoals meestal in autoâs uit het hoogste segment wordt aangetroffen
o een geluidswerende voorruit is standaard en optioneel zijn gelamineerde zijruiten leverbaar
o geluidsdempend materiaal tegen motorkap, schutbord en vloer o dikkere hemelbekleding voor absorptie van geluid

Geoptimaliseerd zitcomfort
Met zijn wielbasis van 2,82 meter is de C5 bestemd voor kopers die op zoek zijn naar volop zitcomfort en een uitstekend ruimteaanbod. De (elektrisch) verstelbare voorstoelen en het in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel stellen elk type bestuurder in staat een ideale rijpositie te vinden die past bij hun lichaamsbouw en rijstijl.

Afhankelijk van de uitvoering zijn twee type zitplaatsen beschikbaar: âHarmonieâ voor comfort en welbevinden en âCaractèreâ voor liefhebbers van meer stevigheid die past bij een sportievere rijstijl. De elektrisch verstelbare voorstoelen (standaard in de Exclusive-uitvoeringen) bevatten voorzieningen die nieuw zijn in dit segment. Afhankelijk van de uitvoering kan de bestuurder zijn rugleuning in twee separate standen verstellen om ook zijn schouders optimaal te ondersteunen. Afhankelijk van de uitvoering kan de stoel ook een rugmassage-functie bevatten.

Achterpassagiers profiteren van de enorme beenruimte als gevolg van het ontbreken van een verhoging in het midden van de vloer. De drie hoofdsteunen op de achterbank zijn in hoogte verstelbaar en, afhankelijk van uitrustingsniveau, de armsteun in het midden bevat een groot opbergvak, twee uitschuifbare bekerhouders en een skiluik. De achterbank kan in ongelijke delen 60/40 geheel vlak worden neergeklapt.

Compromisloos veiligheidsniveau

Verstevigde carrosseriestructuur
De testresultaten van EuroNCAP tonen diens kwaliteiten bij de bescherming voor inzittenden. De voorzijde van de C5 heeft boven en onder zones die de energie absorberen die vrijkomt bij een aanrijding. De structuur van de veiligheidskooi werd verstevigd om indringing en vervorming tegen te gaan. De nieuwe C5 is de eerste auto in het gamma die, afhankelijk van de uitvoering, kan worden uitgerust met pedalen die worden teruggetrokken om beenletsel in geval van een aanrijding te vermijden.

Maximaal negen airbags
Bestuurder en voorpassagier worden beschermd door voor- en zijairbags die overeenkomstig de zwaarte van de aanrijding in werking treden. Dankzij het stuurwiel met vaste kern ontvouwt de bestuurdersairbag zich altijd in een optimale hoek. Een knieairbag zorgt voor bescherming van schenen en knieën van de bestuurder. De stuurkolom wordt bovendien 65 mm teruggetrokken. Twee gordijnairbags zorgen voor bescherming van de hoofden van inzittenden voor. Afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn achter optioneel zijairbags leverbaar.

Geavanceerd remsysteem en actieve gordels
De nieuwe C5 heeft geventileerde remschijven voor met een diameter van tussen de 304 en 330 mm en remschijven van 209 mm achter die zorgen voor een bijzonder goede remvertraging. Met de specifieke functies (elektronische remkrachtverdeling, noodstop remassistent, ABS en ESP) die standaard zijn om de bestuurder rijassistentie te verlenen, is de bestuurder in staat de auto onder de meest moeilijke omstandigheden in bedwang te houden. Vijf driepuntsgordels zijn standaard. De gordels van de voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar en uitgerust met pyrotechnische voorspanners en krachtbegrenzers.

Doordachte voorzieningen voor kindveiligheid
De nieuwe C5 is uitgerust met Isofix-bevestigingspunten voor maximaal drie kinderzitjes: twee op de achterbank en een op de passagiersstoel. Bovendien is hij voorzien van vier elektrische ramen met antiklemvoorziening en een elektrisch bediend kinderslot op achterdeuren en ramen.

Focus op kwaliteit

Klantgerichte aanpak
Vanaf het allereerste begin van de ontwikkeling stond klanttevredenheid centraal, vooral met betrekking tot kwaliteit. De doelstelling was het vermijden van het slecht of niet functioneren van de auto en dan met name van de elektronische systemen. Om dat te bereiken, werden specifieke projecten in het leven geroepen. De gemaakte keuzes voor wat betreft materiaalgebruik en ontwerp leiden er toe dat klanten een kwaliteit ervaren die zich kan meten met de allerbesten.

Robuust ontwerp
Om succes voor dit project te garanderen, werden voor de ontwikkeling van de nieuwe C5 baanbrekende kwaliteitsdoelstellingen geformuleerd. De C5 profiteert van alle voordelen van de platform-strategie met een aantal aandrijflijnen en elektronische functionaliteit van andere modellen, waaronder de C6. In de periode tussen nu en de introductie zullen 250 representatieve klanten in Duitsland en Frankrijk de betrouwbaarheid in de praktijk testen. Met deze autoâs zullen drie miljoen testkilometers worden gereden om eventuele onvolkomenheden te elimineren. Daarmee wordt een intensieve cyclus afgerond van meer dan twee miljoen kilometers onder extreme omstandigheden op circuits en niet-openbare wegen.

Fabricage in een fabriek met ISO-certificatie (9001 en 14001) Net als de C6 wordt de C5 gefabriceerd in de fabriek in Rennes waar autoâs uit het midden- en topsegment van PSA Peugeot Citroën worden geproduceerd. Deze fabriek is ISO-gecertificeerd volgens de 9001-norm en heeft, gelet op de introductie van de kwalitatief hoogwaardige C6, volop ervaring in de productie van autoâs in de hogere segmenten. De fabriek in Rennes richt zich op duurzame ontwikkeling en heeft dan ook een ISO 14001-cerficaat.