Den Haag, 18-10-2007
Nieuw vormgegeven telefooncel nu ook in Zaanstad
In Zaanstad staan nu ook de nieuwste klant- en onderhoudsvriendelijke
telefooncellen van KPN, die deels als reclamedrager dienen. De nieuwe
telefooncel maakt het voor KPN mogelijk ook in de toekomst de openbare
telefoniefunctie op straat aan te bieden. De nieuwe telefooncel is
vierkant van vorm en is aan één zijde voorzien van een verlicht
reclamepaneel. De handelsreclame zorgt voor extra inkomsten. Uit de
telefooncellen van KPN worden jaarlijks nog 20 miljoen gesprekken
gevoerd. Naast bellen biedt de nieuwe telefooncel een sms-service én
de mogelijkheid tot betalen met telefoonkaart, chipknip en vaak ook
muntgeld.
Al in 1932 werd de eerste openbare telefooncel in Amsterdam geplaatst
die ruim vijftig jaar in gebruik is geweest. Deze werd in 1956
vervangen door de bekende knalgroene vierkante cel. In 1983
introduceerde KPN de driehoekige cellen. Voor deze aparte vorm werd
vooral uit praktische overweging gekozen vanwege de mogelijkheid tot
het plaatsen van 6 cellen in een cirkel waardoor minder grondgebied
gebruikt hoefde te worden. De nieuwe telefooncel is overdekt maar
bevat geen deuren en is daarom goed toegankelijk voor mensen met een
rolstoel of rollator. Het gevoel van veiligheid zal in deze cellen
toenemen omdat de telefooncel goed verlicht is en het telefoontoestel
zelf in de hoek is geplaatst. De nieuwe telefooncel is tevens een
reclamezuil en blijft daardoor betaalbaar voor KPN. Daarnaast zorgt de
cel voor een moderne uitstraling in het stadsbeeld. Door het ontwerp
is het schoonhouden en verrichten van herstelwerkzaamheden eenvoudiger
waardoor deze telefooncel minder onderhoudskosten heeft dan de
bestaande driekante cellen. De cel is ontworpen door het bureau
Fabrique. KPN is voornemens binnen 12 maanden meer dan 1000 van de
huidige 4.250 cellen te vervangen. Reclame op cellen komt ook in het
buitenland voor. In Engeland bijvoorbeeld wordt het concept met succes
toegepast. Ook daarbij speelt de exploitatie van de cel een
belangrijke rol.
Door de opkomst van de mobiele telefonie is het gebruik van openbare
telefooncellen drastisch afgenomen en de behoefte aan openbare
telefooncellen veranderd. In 1999 waren er nog 14.400 telefooncellen,
in 2003 nog 6.100 en aan het eind van dit jaar nog 4250. Tegenwoordig
belt ongeveer 1 op de 10 Nederlanders nog wel eens vanuit een
telefooncel. Dit was een aantal jaren geleden nog 5 op de 10. De
verwachting is dat er toch altijd mensen zullen zijn die gebruik
blijven maken van de openbare telefooncel. Te denken valt aan
toeristen of mensen die geen mobiel bezitten of hun mobiel tijdelijk
niet kunnen gebruiken doordat bijvoorbeeld het beltegoed op is of de
batterij leeg is. De telefooncel zal de komende jaren dus nog een rol
blijven spelen voor iedereen die wil telefoneren.
KPN NV