KPN NV

Den Haag, 18-10-2007

Nieuw vormgegeven telefooncel nu ook in Zaanstad

In Zaanstad staan nu ook de nieuwste klant- en onderhoudsvriendelijke telefooncellen van KPN, die deels als reclamedrager dienen. De nieuwe telefooncel maakt het voor KPN mogelijk ook in de toekomst de openbare telefoniefunctie op straat aan te bieden. De nieuwe telefooncel is vierkant van vorm en is aan één zijde voorzien van een verlicht reclamepaneel. De handelsreclame zorgt voor extra inkomsten. Uit de telefooncellen van KPN worden jaarlijks nog 20 miljoen gesprekken gevoerd. Naast bellen biedt de nieuwe telefooncel een sms-service én de mogelijkheid tot betalen met telefoonkaart, chipknip en vaak ook muntgeld.

Al in 1932 werd de eerste openbare telefooncel in Amsterdam geplaatst die ruim vijftig jaar in gebruik is geweest. Deze werd in 1956 vervangen door de bekende knalgroene vierkante cel. In 1983 introduceerde KPN de driehoekige cellen. Voor deze aparte vorm werd vooral uit praktische overweging gekozen vanwege de mogelijkheid tot het plaatsen van 6 cellen in een cirkel waardoor minder grondgebied gebruikt hoefde te worden. De nieuwe telefooncel is overdekt maar bevat geen deuren en is daarom goed toegankelijk voor mensen met een rolstoel of rollator. Het gevoel van veiligheid zal in deze cellen toenemen omdat de telefooncel goed verlicht is en het telefoontoestel zelf in de hoek is geplaatst. De nieuwe telefooncel is tevens een reclamezuil en blijft daardoor betaalbaar voor KPN. Daarnaast zorgt de cel voor een moderne uitstraling in het stadsbeeld. Door het ontwerp is het schoonhouden en verrichten van herstelwerkzaamheden eenvoudiger waardoor deze telefooncel minder onderhoudskosten heeft dan de bestaande driekante cellen. De cel is ontworpen door het bureau Fabrique. KPN is voornemens binnen 12 maanden meer dan 1000 van de huidige 4.250 cellen te vervangen. Reclame op cellen komt ook in het buitenland voor. In Engeland bijvoorbeeld wordt het concept met succes toegepast. Ook daarbij speelt de exploitatie van de cel een belangrijke rol.

Door de opkomst van de mobiele telefonie is het gebruik van openbare telefooncellen drastisch afgenomen en de behoefte aan openbare telefooncellen veranderd. In 1999 waren er nog 14.400 telefooncellen, in 2003 nog 6.100 en aan het eind van dit jaar nog 4250. Tegenwoordig belt ongeveer 1 op de 10 Nederlanders nog wel eens vanuit een telefooncel. Dit was een aantal jaren geleden nog 5 op de 10. De verwachting is dat er toch altijd mensen zullen zijn die gebruik blijven maken van de openbare telefooncel. Te denken valt aan toeristen of mensen die geen mobiel bezitten of hun mobiel tijdelijk niet kunnen gebruiken doordat bijvoorbeeld het beltegoed op is of de batterij leeg is. De telefooncel zal de komende jaren dus nog een rol blijven spelen voor iedereen die wil telefoneren.