Gemeente Andijk
* Stuurgroep Westfrisiaweg stelt regioakkoord vast
Stuurgroep Westfrisiaweg stelt regioakkoord vast
18 okt 2007
De leden van de stuurgroep Westfrisiaweg hebben, onder voorzitterschap
van gedeputeerde drs. C. Mooij, hun afspraken over de Westfrisiaweg
vastgelegd in een regioakkoord.
In dit regioakkoord maken de regionale partners afspraken over het
tracé en hun financiële bijdrage. De bestuurspartners brengen samen
minimaal 170 miljoen euro op. Het gaat om het traject Alkmaar ?
Enkhuizen. Dit is het Noord-Hollandse deel van de gewenste verbinding
N23 (Alkmaar-Zwolle), die de kop van Noord-Holland een verbeterde
verbinding moet geven met Oost-Nederland en Duitsland.
Dit regioakkoord wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de 13
betrokken gemeenteraden, Provinciale Staten, het Hoogheemraadschap en
het georganiseerd bedrijfsleven. Na goedkeuring is het akkoord bindend
voor partijen en het vertrekpunt voor de aanvraag van rijkssubsidie.
De gesprekken daarover met het Rijk zijn al begonnen. De definitieve
keuze voor het detailontwerp en de financiering worden vastgelegd in
een realisatieovereenkomst.
Den Haag aan zet
Den Haag heeft aangegeven te willen meedenken met de regio, onder
voorwaarde dat de regio éérst zelf ondubbelzinnig duidelijk maakt welk
tracé zij kiest en wat zij daaraan zelf kan bijdragen. Na jaren van
planvorming en discussies is aan deze voorwaarde nu voldaan. Den Haag
is nu aan zet.
De gemeente Drechterland neemt definitief een minderheidsstandpunt in
met haar keuze voor een noordvariant langs de huidige Drechterlandse
weg naar Enkhuizen. Niettemin zal ook Drechterland haar financiële
bijdrage leveren, nu de overgrote meerderheid van de partners kiest
voor een westvariant (een nieuwe weg met onderdoorgangen westelijk van
Hoogkarspel). Daar staat tegenover dat Drechterland haar eisen voor
een adequate landschappelijke inpassing hiermee direct kan inbrengen.
Het gemeentebestuur van Langedijk zal op dinsdag 23 oktober haar
definitieve standpunt bepalen. De gemeentebesturen van Stede Broec en
Medemblik zullen dat op dinsdag 30 oktober doen.
Tracékeuze en inspraak
Het schetsontwerp wordt komend jaar uitgewerkt tot een meer
gedetailleerd ontwerp. Dit gebeurt in samenspraak met lokale
autoriteiten en bewoners om de best mogelijke vormgeving en inpassing
te kiezen. Dit detailontwerp vormt dan de basis voor een provinciaal
bestemmingsplan, een nieuw instrument om onder andere
bovengemeentelijke infrastructuur planologisch te regelen. Op dit
provinciaal bestemmingsplan, samen met een gedetailleerd milieu effect
onderzoek, is in 2008-2009 nog inspraak mogelijk.
Uitgangspunten voor het gekozen schetsontwerp zijn:
* Zoveel als mogelijk gebruik maken van bestaande infrastructuur.
* Aanleg als stroomweg, om de doorstroming te verbeteren en de
verkeersveiligheid te vergroten (o.m. door ongelijkvloerse
kruisingen en parallelwegen).
* Aandacht voor langzaam (fiets- en landbouw-) verkeer.
* Ruimte scheppen voor ontwikkeling en verfijning van regionaal
openbaar vervoer.
Sommige onderdelen moeten volgend jaar nog nader worden uitgewerkt in
een detailontwerp. Het Regioakkoord is het regionaal vertrekpunt voor
het gesprek met het Rijk over het verkeersprobleem en de bijbehorende
oplossing.
Een aantal keuzes is bij het schetsontwerp gemaakt. Meest in het oog
lopend was de afweging tussen een noordelijke en een westelijke
tracévariant bij Drechterland en Enkhuizen. De stuurgroep heeft
uiteindelijk in meerderheid voor de westelijke variant gekozen (een
doorsteek westelijk bij Hoogkarspel), omdat
* Het concept van de Bandstad met een feitelijke ringweg het beste
is gediend.
* De rondweg om de Bandstad de meeste ruimte biedt voor groei van
wonen en werken.
* Het sluipverkeer in de kernen aldus het beste kan worden
tegengegaan
* Een doorsnijding van de zaadindustrie bij Enkhuizen, met op
termijn daar een mogelijke 4-strooksweg stroomweg met
ongelijkvloerse kruisingen, een grote bedreiging vormt voor het
behoud van Seed Valley voor de regio.
* Een onderdoorgang van de linten en het spoor bij Hoogkarspel
technisch en financieel mogelijk is en landschappelijk goed kan
worden ingepast.
Kosten en financiering
De totale kosten van het project worden op basis van het schetsontwerp
geraamd op 350 à 400 miljoen euro.
Ter dekking van deze kosten dragen de gemeentelijke partijen
gezamenlijk in totaal ongeveer 70 miljoen euro bij. Iedere gemeente
bepaalt zelf hoe zij haar bijdrage zal innen. Zeker is dat geplande en
te bouwen woningbouwlocaties en bedrijventerreinen te maken krijgen
met een opslag op de vierkante meterprijs. Hierover zijn afspraken
gemaakt met het georganiseerd bedrijfsleven, dat op deze wijze een
flink deel bijdraagt aan de dekking.
Het Hoogheemraadschap draagt een nog nader te bepalen bedrag bij, te
baseren op het aantal voertuigen dat de provinciale weg vanaf een
waterschapsweg betreedt. Dit is bestendig beleid van de provincie
inzake cofinanciering van aansluitingen op provinciale wegen.
De provincie heeft een eerste eigen bijdrage van 100 miljoen
gereserveerd en zal in overleg met het Rijk haar bijdrage verder
specificeren. De provincie is de partij, als eigenaar en beheerder van
de nieuwe N23, die uiteindelijk het risico loopt bij tekorten in de
dekking of kostenoverschrijdingen.
Planning
Het Regioakkoord wordt, na onherroepelijke vaststelling ervan door de
bestuurspartners, begin volgend jaar aangeboden aan de minister van
Verkeer en Waterstaat. Evenals een Maatschappelijke Kosten Baten
Analyse (MKBA), die de maatschappelijke effecten van deze investering
in kaart brengt. Vooropgesteld dat deze MKBA een positieve uitkomst te
zien zal geven, zal het ministerie van V&W zich in de loop van 2008
een eigen oordeel vormen over het verkeersvraagstuk en de
doelmatigheid van het ontwerp. Op basis van haar eigen conclusies zal
het ministerie bepalen of dit project in aanmerking komt voor een
rijksbijdrage.
Als deze 'horde' is genomen, zal een uiteindelijke
realisatieovereenkomst tussen Rijk en regio de definitieve basis
vormen voor het feitelijke bouwbesluit. Een start van de bouw wordt
voorzien voor de tweede helft van 2010.
Gemeente Andijk | Middenweg 73 | 1619 ZG | info@andijk.nl |
www.andijk.nl |