abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
18 oktober 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGTL-2007/11047 -
Onderwerp
Experimenten Schiphol
Geachte voorzitter,
Hiermee informeer ik u over twee experimenten rond Schiphol die gepland zijn om
nog dit jaar van start gaan. De experimenten komen voort uit het convenant
hinderbeperking korte termijn, dat onderdeel is van het Aldersadvies. Het eerste
experiment betreft het zoveel mogelijk volgens een vaste bochtstraal vliegen tussen
Hoofddorp en Nieuw-Vennep (CROS pilot). Het tweede experiment regelt het volgen
van de nachtroutes vanaf de Polderbaan tussen 6.00 en 6.45 uur.
Achtergrond
In 2006 heeft het kabinet een evaluatie uitgevoerd naar het Schipholbeleid.
Tijdens de evaluatie van het Schipholbeleid is een ieder in de gelegenheid gesteld om
voorstellen voor verbetering van het Schipholbeleid in te dienen. De Commissie
Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS) heeft tijdens de evaluatie een
verbetervoorstel ingediend dat erop gericht was om mogelijke verbeteringen van
beleid eerst voor een bepaalde periode in de praktijk uit te testen voordat deze in
regelgeving worden vastgelegd.
Om dit mogelijk te maken is eind 2006 aan de Wet luchtvaart het
experimenteerartikel toegevoegd (artikel 8.23a).
Vervolgens is als onderdeel van het Aldersadvies een pakket van hinderbeperkende
maatregelen opgenomen in het convenant hinderbeperking. De eerder uitgewerkte
CROS-pilots maken hier onderdeel van uit.
De maatregelen worden met name in 2008 en 2009 uitgevoerd, waarbij de
maatregelen waarvan het verwachte effect het grootst is als eerste van start gaan.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGTL-2007/11047
Voor een aantal van deze maatregelen geldt dat een tijdelijke afwijking verwacht
wordt van de in het LVB vastgelegde grenswaarden voor geluid in de
handhavingspunten of de hierin vastgelegde luchtverkeerwegen. Deze maatregelen
worden gezien als experiment zoals bedoeld in artikel 8.23a van de Wet luchtvaart.
Hiervoor kunnen door middel van een ministeriële regeling vervangende
grenswaarden vastgesteld worden of kan een vrijstelling met betrekking tot het
routegebruik worden verleend.
De experimenten
Het eerste experiment dat uitgevoerd zal worden betreft een kleinschalige maatregel
bij Hoofddorp en Nieuw Vennep waarvoor de CROS een aanvraag heeft ingediend. Bij
vertrekkende vluchten die gebruik maken van de Spijkerboor uitvliegroute vanaf de
Kaagbaan (baan 24) maken vliegtuigen een bocht tussen Nieuw-Vennep en
Hoofddorp. In de huidige situatie snijden sommige vliegtuigen de bocht af terwijl
andere vliegtuigen de bocht te ruim nemen. Er wordt dan o.a. over Nieuw-Vennep,
Zwaanshoek en/of Hoofddorp gevlogen, hetgeen bijdraagt aan de geluidhinder op
deze plaatsen.
Voor dit experiment worden vervangende grenswaarden vastgesteld.
Met het experiment wordt onderzocht of de hinder in deze gebieden per saldo
afneemt als vliegtuigen de bocht preciezer vliegen. De bocht wordt daarmee namelijk
meer geconcentreerd boven het dunbevolkte gebied tussen Hoofddorp en Nieuw-
Vennep in.
Dit experiment wordt uitgevoerd door alle Boeing 737 vliegtuigen van de KLM omdat
deze uitgerust zijn met de apparatuur die nodig is om de bocht nauwkeuriger te
vliegen. Dit is circa 35% van het totaal van de vertrekkende vluchten vanaf de
Kaagbaan die de Spijkerboorroute volgen.
Het tweede experiment dat uitgevoerd wordt betreft de nachtelijke vertrekroutes
vanaf de Polderbaan. Voor dit experiment zijn door LVNL, KLM en Schiphol de
benodigde gegevens aangeleverd en is door hen een aanvraag ingediend. Het
experiment houdt in dat de nachtelijke vertrekroutes vanaf de Polderbaan, zoals
vastgelegd in het LVB, ook tussen 6:00 uur en 6:45 uur worden gevlogen. Dit geldt
voor alle vertrekkende straalvliegtuigen vanaf de Polderbaan tussen 6:00 uur en 6:45
uur.
Voor dit experiment worden vervangende grenswaarden vastgesteld en worden de
tijdaanduidingen op de kaarten in het LVB voor de luchtverkeerwegen voor het
vertrekkend verkeer vanaf de Polderbaan aangepast.
Het langer gebruiken van de nachtelijke vertrekroutes vanaf de Polderbaan heeft tot
gevolg dat er een geografische verschuiving van de geluidshinder plaatsvindt. In het
ene gebied zal, naar verwachting, het aantal ernstig gehinderden en het aantal ernstig
slaapverstoorden toenemen en in het andere gebied afnemen. De bedoeling van het
experiment is dat het aantal ernstig gehinderden en het aantal ernstig
slaapverstoorden per saldo afneemt, zodat uiteindelijk minder mensen hinder
ondervinden.
---
VenW/DGTL-2007/11047
Per saldo betekent dit dat er, naar verwachting, als gevolg van het experiment
ongeveer 8.000 minder ernstig gehinderden en 2.400 minder ernstig slaapverstoorden
zullen zijn.
De effecten van de experimenten worden gedurende de uitvoering gemonitord en
vervolgens opgenomen in de evaluatie. Voor de monitoring wordt onderzoek gedaan
naar onder meer de geluidbelasting in de handhavingspunten en in de gebieden waar
het experiment betrekking op heeft en wordt door middel van enquêtes een
onderzoek uitgevoerd naar het effect van de experimenten op de beleving.
In de ministeriële regelingen is een artikel opgenomen dat aangeeft hoe in
onvoorziene gevallen het experiment kan worden bijgestuurd, opgeschort of gestopt.
Proces ministeriële regelingen
Om beide experimenten te kunnen uitvoeren zijn door CROS, LVNL, KLM en Schiphol
vervangende grenswaarden voorgesteld. Deze vervangende grenswaarden zijn
opgenomen in de twee bijgevoegde ontwerp ministeriële regelingen.
Zoals toegezegd in de wetsbehandeling van het experimenteerartikel informeer ik u
hierbij over deze regelingen. Deze liggen nu tevens bij de CROS ter advisering en er
vindt tussen 12 oktober a.s. en 8 november a.s. inspraak op de regelingen plaats.
Na de inspraakperiode en het advies van de CROS worden de regelingen door de
minister van VROM en mijzelf definitief vastgesteld.
De concentratie van de bocht tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep is gepland om op
22 november a.s. van start te gaan en het verlengen van het gebruik van de
nachtroutes van de Polderbaan op 21 december a.s. Beide experimenten lopen
vervolgens tot en met 31 oktober 2008 (einde gebruiksjaar). Voordat de experimenten
aflopen zullen deze geëvalueerd worden om de doeltreffendheid van de maatregelen
in de praktijk te kunnen bepalen. Deze evaluatie wordt aan de Tweede Kamer
aangeboden, inclusief standpunt van de minister van VROM en mijzelf over de
voortzetting van de experimenten.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat