Amsterdam, 4 oktober 2007
Club Arena en Odeon
Shotcodes gelanceerd in clubs
tijdens ADE
Tijdens Amsterdam Dance Event (18, 19 en 20 oktober) lanceren Hotel Arena en Odeon een nieuw medium: de ShotCode. Via dit nieuwe medium zijn trailers, muziekclips en winacties te bezichtigen op je mobiele telefoon. In de toekomst zal het ook mogelijk zijn om bij binnenkomst in de club via de shotcode direct te zien of er persoonlijke- of groepsbrede berichten zijn achter gelaten en welke digitale vrienden er aanwezig zijn die avond. Dit medium heeft de potentie in de komende jaren hét clubcommunity- communicatiemiddel te worden.
Het doorslaande succes van hyves, myspace en communities op websites moest zich een keer achter de computer vandaan verplaatsen, met de nieuwe techniek van OP3 is daar nu uitzicht op.
Door mobiele websites direct toegankelijk te maken met ShotCodes en verbindingen aan te gaan met club websites en locaties lijkt de mobiele website eindelijk een werkbare vorm te hebben gevonden.
ShotCodes: 'the sky is the limit'
ShotCodes zijn cirkels met witte en zwarte vlakken met ieder een unieke code die direct toegang geeft tot de juiste URL op het mobiele internet. Dit kan de website zijn van een club of feest, een winactie, kaartverkoop of een trailer. Maar het kan ook toegang verschaffen tot je digitale community.
Nadat de mobiele gebruiker zich éénmalig opgegeven heeft, herkent de mobiele website in het vervolg de telefoon en het profiel van de eigenaar. Door een samenwerking tussen clubs als Hotel Arena, Odeon en clubsites als ClubJudge, wordt het volgende concept mogelijk gemaakt: vrienden kunnen op locatie berichten voor elkaar achterlaten na het scannen van een ShotCode. In de praktijk kan dit betekenen dat bij binnenkomst van een club de bezoeker de ShotCode fotografeert en dan kan zien of er digitale vrienden aanwezig zijn of dat er persoonlijke- of groepsbrede berichten zijn achter gelaten door vrienden. Tevens kan je zien hoe ClubJudge de club beoordeeld heeft. Het is nog niet bekend welke partijen er aanhaken en welke applicaties er worden geïmplementeerd. Maar dat we nog veel van de ShotCode zullen gaan horen in de toekomst mag duidelijk zijn.
Hoe werkt de ShotCode?
Om de ShotCode te gebruiken is een mobiele telefoon nodig met een camera en toegang tot internet. De ShotCode is te vinden op de flyers van de beide clubs maar zal ook op stickers, projectie of, eventueel, in pers uitingen terug te vinden zijn. De ShotCodereader kan (voor 36ct) worden gedownload door SHOT te sms-en naar 5566 of gratis door direct te surfen naar http://mob.shotcode.com op de mobiele telefoon. (Staat je telefoon erbij vermeld, dan is de telefoon compatible).
Open het menu van de telefoon zodra de reader gedownload is. Zoek vervolgens het ShotCode icoon op en open de software. Deze activeert automatisch de camera. Maak nu een scan/foto van de code. Dit geeft direct toegang tot de mobiele site van de club in kwestie. Hier zijn de programmering, foto's, geluidclips en video impressies van de avonden te vinden. Voor de Amsterdam Dance Event zijn hier meerdere 'Passe par deux' te winnen voor vrije toegang in Odeon en Hotel Arena op een ADE dag naar keuze. Er zijn geen kosten voor het gebruik van ShotCodes naast de reguliere mobiele website kosten die met de mobiele provider zijn overeengekomen.
Echter, het wordt het best duidelijk door het zelf te proberen. De ShotCodes zijn bijgesloten bij dit bericht.
Voorbeeld filmpjes: http://www.ShotCode.com/aboutShotCodes/howtheywork
De site van OP3: http://www.ShotCode.com
Websites Odeon en hotel Arena: www.hotelarena.nl / www.odeonamsterdam.nl
Ingezonden persbericht