Ingezonden persbericht
Computerspel voor kleuters genomineerd voor Europese prijs
'Mijn naam is Haas' zet Nederland op de kaart tijdens de Europrix TTA
Hilversum, 16 oktober 2007 - Europa maakt zich klaar voor een invasie, geleid door een Haas. 'Mijn naam is Haas' zal volgende maand als enige Nederlandse finalist in de Europrix Top Talent Award de eer van Dutch Design hooghouden. Deze prestigieuze Europese multimedia prijs voor ontwerpers onder de 30 jaar wordt dit jaar voor de tiende keer uitgereikt. Na een uitgebreide juryselectie zijn uit alle inzendingen, afkomstig uit 29 landen, 21 genomineerden in diverse categorieën overgebleven. Het innovatieve taalspel voor kleuters, 'Mijn naam is Haas', is genomineerd in de categorie Interactive Computer Graphics.
Het spelconcept en de productie van 'Mijn naam is Haas' zijn tot stand gekomen door een samenwerking van zes studenten uit het European Media Master of Arts programma aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en het Expertisecentrum Nederlands. Het spel stimuleert de ontwikkeling van woordenschat en verhaalbegrip van jonge kinderen. In een geanimeerde, verhalende wereld van het karakter Haas construeren kleuters verhalen door te tekenen.
Tijdens het Europrix Top Talent Festival zullen de categoriewinnaars en de algehele winnaar bekend gemaakt worden. Daarnaast worden er de 'Anniversary Diamond Awards' uitgereikt, ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van de Europrix TTA. Het festival vindt plaats in Graz (Oostenrijk) van 23 tot en met 25 november 2007. Afgevaardigden van het ontwerpteam reizen samen met Haas in november af naar het festival. Alle inzendingen zijn online te bekijken op de website van Europrix TTA.
---
Over 'Mijn naam is Haas'
'Mijn naam is Haas' is een geanimeerd, verhalend spel waarbinnen kinderen spelenderwijs leren. Het kind kan door tekeningen te maken een eigen verhaal construeren. Het spel stimuleert de ontwikkeling van woordenschat en verhaalbegrip van jonge kinderen. Het is bij uitstek geschikt voor kleuters met een taalachterstand.
Het gemaakte prototype is de afgelopen maanden intensief in de praktijk getest door het Expertisecentrum Nederlands en ICT Delta. De resultaten zijn veelbelovend. Daarom hebben de nu afgestudeerde ontwerpers samen met het Expertisecentrum Nederlands, ICT Delta en Stichting Media Explosiva de handen ineen geslagen om 'Mijn naam is Haas' verder te ontwikkelen. Het Expertisecentrum Nederlands, onderdeel van de Radboud Universiteit Nijmegen, heeft veel ervaring met de implementatie van taalonderwijs op Nederlandse basisscholen. Het bovenschoolse samenwerkingsverband ICT Delta heeft door haar directe contacten op basisscholen de mogelijkheid om Mijn naam is Haas in de praktijk te testen. Media Explosiva zet haar ervaring met experimentele mediaproducties in om het opschalingsproces te begeleiden.
'Mijn naam is Haas' won eerder de RVU HKU Mediaprijs.
De website mijnnaamishaas.nl geeft inzicht in de opzet van het spel.
---
Noot voor de redactie: (