GAIA


Persbericht © GAIA

16-10-2007

Scharreleieren nu meest verkocht

GAIA-campagne tegen kooi-eieren treft doel

De eieren van kippen die niet in een batterij of verrijkte kooi worden gehouden (bio, scharrel en vrije uitloop) zijn nu de meest gekochte in België. Alternatieve houderijsystemen nemen in een versneld tempo de plaats in van de kooi-eieren. In 2005 werden kooi-eieren nog het meest verkocht. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van VLAM. De cijfers bewijzen de doeltreffendheid van GAIA's campagne tegen kooi-eieren. Sinds Makro op vraag van GAIA in januari 2006 als eerste volledig overschakelde op scharrel- en vrije uitloopeieren, zijn vier andere warenhuisketens gevolgd (Colruyt, Delhaize, Lidl en recent Aldi). Sinds begin deze maand verkoopt Carrefour België voor wat het eigen merk betreft enkel nog scharrel- en vrije uitloopeieren.

GAIA-directeur Ann De Greef roept de twee warenhuisketens die nog niet zijn overgestapt (Champion en Match) op om het goede voorbeeld van hun collega's te volgen. GAIA vraagt Carrefour om kooi-eieren volledig te bannen.

Cijfers GfK

In volume heeft de categorie bio, scharrel en vrije uitloop nu een aandeel van 54% en in besteding zelfs 57,5%. In 2005 werden kooi-eieren met 62% van het totale aantal nog het meest gekocht. Vrije uitloop en scharreleieren maakten de voorbije periode 50% van het aankoopvolume uit en 51% van de bestedingen. Dat aandeel zal nog toenemen aangezien meer grootwarenhuizen omschakelen en de aankoop van eieren voor 89% gebeurt in grootwarenhuizen.

Aldi en Carrefour

De dierenrechtenorganisatie GAIA feliciteert Aldi met haar recente beslissing om geen eieren van kippen uit legbatterijen meer te verkopen. Aldi is de vijfde warenhuisketen in België die enkel nog eieren uit diervriendelijkere houderijsystemen verkoopt. En er is meer goed nieuws: sinds begin deze maand verkoopt Carrefour België van het eigen merk enkel nog scharrel- en vrije uitloopeieren (goed voor jaarlijks 100 miljoen eieren of 75% van het totaal aantal verkochte eieren). Met de omschakeling van Carrefour komen meer dan 180 000 kippen uit de kooien.

Signaal aan legkippensector

Aldi, Makro, Colruyt, Lidl, Delhaize en Carrefour geven een sterk signaal aan de legkippensector door te kiezen tégen de klassieke legbatterij, maar ook tégen de `verrijkte kooi'. In deze iets grotere kooi krijgt de kip weliswaar een handjevol scharrelmateriaal en een nest in de vorm van twee plastieken flapjes, maar diervriendelijk kan je het bezwaarlijk noemen. GAIA-directeur Ann De Greef: `Door ook geen eieren uit de `verrijkte' kooi aan te bieden, motiveren de grootwarenhuizen de legkippensector om op zijn minst in een scharrelstal te voorzien waar de kippen vrij kunnen rondlopen'.
Vanaf 2012 verbiedt de Europese Unie de klassieke batterijkooien, maar laat de verrijkte kooien wel nog toe. België moet nog definitief belissen of ze verrijkte kooien al dan niet toelaat.