NEN
Nieuwe website voor normalisatie dienstensector
NEN heeft een website gelanceerd voor normalisatie in de
dienstensector. Op http://services.nen.nl staat een overzicht van
lopende normalisatieprojecten in de dienstensector. Daarnaast staan er
nieuwsberichten en informatie over workshops en evenementen.
Vakgenoten kunnen in het discussieforum van gedachten wisselen en
nieuwe ideëen opdoen.
De Europese Commissie stimuleert een open en transparante Europese
markt voor diensten. Ze heeft Europese normen geïdentificeerd als een
van de belangrijkste peilers om dit te realiseren. Een norm is een
afspraak tussen belanghebbenden over een product, dienst of
bedrijfsproces, en vormt een belangrijk communicatiemiddel tussen
opdrachtgever en opdrachtnemer. Vandaar ook dat het zinvol is kennis
te nemen van normalisatieontwikkelingen en vroegtijdig op de hoogte te
zijn van Europese en mondiale initiatieven op dit gebied.
Normalisatie is het proces om te komen tot normen. Bij NEN kunnen
partijen zelf actief invloed uitoefenen op de inhoud van normen die
voor hen van toepassing zijn, en daar hun voordeel mee doen in de
markt. Deelname aan het normalisatieproces biedt tevens de
mogelijkheid om een effectief netwerk op te bouwen, zowel nationaal
als internationaal. In normen op het gebied van diensten worden
bijvoorbeeld de volgende aspecten vastgelegd: termen en definities;
inhoud en minimumkwaliteit van de dienst, taken, verantwoordelijkheden
en aansprakelijkheden, eisen voor certificatie en 'best practices'.
Op http://services.nen.nl staat op dit moment informatie over de meest
uitlopende diensten, zoals projectmanagement, IT outsourcing,
recruitment services, reception services en vertaaldiensten. Veel van
de informatie is ook als download beschikbaar.
Informatie
Voor meer informatie over projecten in de dienstensector: ir. Jappe
van der Zwan, NEN-Business Development, telefoon: (015) 2 690 428,
e-mail: businessdevelopment@nen.nl.