NEN


Nieuwe website voor normalisatie dienstensector

NEN heeft een website gelanceerd voor normalisatie in de dienstensector. Op http://services.nen.nl staat een overzicht van lopende normalisatieprojecten in de dienstensector. Daarnaast staan er nieuwsberichten en informatie over workshops en evenementen. Vakgenoten kunnen in het discussieforum van gedachten wisselen en nieuwe ideëen opdoen.

De Europese Commissie stimuleert een open en transparante Europese markt voor diensten. Ze heeft Europese normen geïdentificeerd als een van de belangrijkste peilers om dit te realiseren. Een norm is een afspraak tussen belanghebbenden over een product, dienst of bedrijfsproces, en vormt een belangrijk communicatiemiddel tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Vandaar ook dat het zinvol is kennis te nemen van normalisatieontwikkelingen en vroegtijdig op de hoogte te zijn van Europese en mondiale initiatieven op dit gebied.

Normalisatie is het proces om te komen tot normen. Bij NEN kunnen partijen zelf actief invloed uitoefenen op de inhoud van normen die voor hen van toepassing zijn, en daar hun voordeel mee doen in de markt. Deelname aan het normalisatieproces biedt tevens de mogelijkheid om een effectief netwerk op te bouwen, zowel nationaal als internationaal. In normen op het gebied van diensten worden bijvoorbeeld de volgende aspecten vastgelegd: termen en definities; inhoud en minimumkwaliteit van de dienst, taken, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden, eisen voor certificatie en 'best practices'.

Op http://services.nen.nl staat op dit moment informatie over de meest uitlopende diensten, zoals projectmanagement, IT outsourcing, recruitment services, reception services en vertaaldiensten. Veel van de informatie is ook als download beschikbaar.

Informatie
Voor meer informatie over projecten in de dienstensector: ir. Jappe van der Zwan, NEN-Business Development, telefoon: (015) 2 690 428, e-mail: businessdevelopment@nen.nl.