Renault Grand Modus: gezinsuitbreiding bij de MPV's
(10/17/2007)
Renault vult het B-segment verder aan met twee nieuwe autoâs: De Grand
Modus en de nieuwe Modus. De Grand Modus heeft een uitgesproken
karakter en een bijzondere vormgeving die fraai is ingepast met onder
meer een verlengde wielbasis (+ 93 mm) en een groot zijraam. Met een
lengte van 4.034 mm vormt hij een volwaardige MPV.
De Grand Modus heeft een voor zijn klasse uiterst royale kofferruimte
(410 dm3 VDA), een achterbank met drie permanente plaatsen
(verschuifbaar, 1/3-2/3 opklapbaar en neerklapbaar), een licht en
functioneel interieur, handige opbergmogelijkheden voor alle
inzittenden ⦠genoeg om in alle behoeften voor familiaal gebruik te
voorzien.
De nieuwe Modus met een nieuwe elegante vormgeving en ongekend comfort
blijft relatief compact (3.874m) en daardoor uiterst wendbaar in de
stad (3.874m).
De Grand Modus en de nieuwe Modus zullen in Spanje in de fabriek van
Valladolid worden geproduceerd en op de markt worden gebracht vanaf
februari 2008.
Grand Modus, een MPV by Renault
Uiteraard heeft Renault, als grondlegger van het MPV-concept, ook bij
het ontwerpen van de Grand Modus weer al zijn knowhow gebruikt. Met
een lengte van 4.034 mm, een wielbasis van 2.575 mm en de iets
terugwijkende achterruit is de Grand Modus een bijzonder
aantrekkelijke auto geworden met een duidelijk karakter. Het
âquasi-monocorpsâ design heeft de grote lijnen van de MPVâs van
Renault overgenomen. De expressieve vormgeving van de koplampen, de
voorbumper met grotere stootblokken en de grotere beschermstukken
achter - die beter in de carrosserie zijn geïntegreerd - zorgen
ervoor dat de Grand Modus als volwaardige MPV gezien kan worden.
Op de achterkant is een verchroomde strip tussen de achterlichten
aangebracht, waardoor de breedte van de achterklep wordt benadrukt.
Het totale glasoppervlak is toegenomen en daarmee ook het gevoel van
ruimte dat inzittenden hebben. Op de bestuurdersplaats is het beste
van een hatchback met het beste van een âmonocorpsâ gecombineerd. In
de Grand Modus is het instrumentenpaneel in het midden geplaatst
waardoor alle inzittenden toegang hebben tot de informatie daarop.
Comfort en gebruiksgemak hebben voorrang gekregen
De Grand Modus heeft met 410 dm3 (VDA) één van de grootste
kofferruimtes in zijn klasse en dat is bijna anderhalve keer zo groot
als die van de Modus (+136 dm3). De auto is indien gewenst gemakkelijk
anders in te delen met de eenvoudig te bedienen achterbank die voor-
en achteruit verschoven kan worden, in 1/3-2/3 delen neergeklapt en
ook helemaal opgeklapt kan worden. Hiermee is de Grand Modus geschikt
voor nieuwe vormen van gebruik: familievakanties of weekendjes weg met
vrienden. Aan comfort van de inzittenden is voorrang gegeven met de
drie volwaardige, permanente zitplaatsen op de achterbank en voldoende
ruimte voor iedereen. Bovendien zijn er vele handige
opbergmogelijkheden: luiken in de vloer, lades, opbergvakken tegen het
plafond en een systeem waarmee goederen op de zitting van de
passagierstoel voorin tegengehouden kunnen worden. Met de nieuwe
krachtige en zuinige motoren heeft de Grand Modus alles in huis om een
belangrijke rol te gaan spelen binnen het gezin.
De nieuwe Modus: Compact en toch meer
Door een slimme combinatie van relatieve compactheid (3.873 mm) en de
wendbaarheid van een stadsauto biedt de nieuwe Modus net meer dan de
traditionele stadsautoâs. Deze âmini-MPVâ richt zich op klanten die
een compacte auto zoeken met hoge zitpositie en voldoende ruimte. In
een nieuwe, elegante vormgeving blijft de nieuwe Modus een referentie
op het gebied van comfort en gebruiksgemak; waarden waar de huidige
bezitters van de Modus erg aan hechten.
De Grand en de nieuwe Modus zullen worden geproduceerd op het door
Renault en Nissan gemeenschappelijk gebruikte B-platform in de Spaanse
fabriek in Valladolid en staan beide autoâs vanaf februari 2008 in de
showroom.
AutoRai