AutoRai

Renault Grand Modus: gezinsuitbreiding bij de MPV's

(10/17/2007)
Renault vult het B-segment verder aan met twee nieuwe autoâs: De Grand Modus en de nieuwe Modus. De Grand Modus heeft een uitgesproken karakter en een bijzondere vormgeving die fraai is ingepast met onder meer een verlengde wielbasis (+ 93 mm) en een groot zijraam. Met een lengte van 4.034 mm vormt hij een volwaardige MPV.

De Grand Modus heeft een voor zijn klasse uiterst royale kofferruimte (410 dm3 VDA), een achterbank met drie permanente plaatsen (verschuifbaar, 1/3-2/3 opklapbaar en neerklapbaar), een licht en functioneel interieur, handige opbergmogelijkheden voor alle inzittenden ⦠genoeg om in alle behoeften voor familiaal gebruik te voorzien.

De nieuwe Modus met een nieuwe elegante vormgeving en ongekend comfort blijft relatief compact (3.874m) en daardoor uiterst wendbaar in de stad (3.874m).

De Grand Modus en de nieuwe Modus zullen in Spanje in de fabriek van Valladolid worden geproduceerd en op de markt worden gebracht vanaf februari 2008.

Grand Modus, een MPV by Renault
Uiteraard heeft Renault, als grondlegger van het MPV-concept, ook bij het ontwerpen van de Grand Modus weer al zijn knowhow gebruikt. Met een lengte van 4.034 mm, een wielbasis van 2.575 mm en de iets terugwijkende achterruit is de Grand Modus een bijzonder aantrekkelijke auto geworden met een duidelijk karakter. Het âquasi-monocorpsâ design heeft de grote lijnen van de MPVâs van Renault overgenomen. De expressieve vormgeving van de koplampen, de voorbumper met grotere stootblokken en de grotere beschermstukken achter - die beter in de carrosserie zijn geïntegreerd - zorgen ervoor dat de Grand Modus als volwaardige MPV gezien kan worden.

Op de achterkant is een verchroomde strip tussen de achterlichten aangebracht, waardoor de breedte van de achterklep wordt benadrukt. Het totale glasoppervlak is toegenomen en daarmee ook het gevoel van ruimte dat inzittenden hebben. Op de bestuurdersplaats is het beste van een hatchback met het beste van een âmonocorpsâ gecombineerd. In de Grand Modus is het instrumentenpaneel in het midden geplaatst waardoor alle inzittenden toegang hebben tot de informatie daarop.

Comfort en gebruiksgemak hebben voorrang gekregen De Grand Modus heeft met 410 dm3 (VDA) één van de grootste kofferruimtes in zijn klasse en dat is bijna anderhalve keer zo groot als die van de Modus (+136 dm3). De auto is indien gewenst gemakkelijk anders in te delen met de eenvoudig te bedienen achterbank die voor- en achteruit verschoven kan worden, in 1/3-2/3 delen neergeklapt en ook helemaal opgeklapt kan worden. Hiermee is de Grand Modus geschikt voor nieuwe vormen van gebruik: familievakanties of weekendjes weg met vrienden. Aan comfort van de inzittenden is voorrang gegeven met de drie volwaardige, permanente zitplaatsen op de achterbank en voldoende ruimte voor iedereen. Bovendien zijn er vele handige opbergmogelijkheden: luiken in de vloer, lades, opbergvakken tegen het plafond en een systeem waarmee goederen op de zitting van de passagierstoel voorin tegengehouden kunnen worden. Met de nieuwe krachtige en zuinige motoren heeft de Grand Modus alles in huis om een belangrijke rol te gaan spelen binnen het gezin.

De nieuwe Modus: Compact en toch meer
Door een slimme combinatie van relatieve compactheid (3.873 mm) en de wendbaarheid van een stadsauto biedt de nieuwe Modus net meer dan de traditionele stadsautoâs. Deze âmini-MPVâ richt zich op klanten die een compacte auto zoeken met hoge zitpositie en voldoende ruimte. In een nieuwe, elegante vormgeving blijft de nieuwe Modus een referentie op het gebied van comfort en gebruiksgemak; waarden waar de huidige bezitters van de Modus erg aan hechten.

De Grand en de nieuwe Modus zullen worden geproduceerd op het door Renault en Nissan gemeenschappelijk gebruikte B-platform in de Spaanse fabriek in Valladolid en staan beide autoâs vanaf februari 2008 in de showroom.