Nieuw- Wolfslaarlaan krijgt dynamische bussluis
Na twee consultatieperiodes heeft het college van burgemeester en
wethouders besloten in de Nieuw-Wolfslaarlaan / Bavelslaan nabij de
Bavelse Leij een dynamische bussluis aan te leggen. Hier was eerst een
gewone bussluis voorzien. Wethouder Willems van verkeer: Met deze
bussluis kunnen bussen in beide richtingen rijden, terwijl autos Nieuw
Wolfslaar ook langs die route kunnen verlaten. Ik denk dat hiermee de
belangen in de wijk en omgeving het best worden behartigd. Het ontwerp
van de dynamische bussluis ligt vanaf maandag ter inzage.
Dynamische bussluis
De dynamische bussluis zorgt ervoor dat alleen de bus en hulpdiensten
in beide richtingen gebruik maken van de route Bavelselaan /
Nieuw-Wolfslaarlaan. Autoverkeer kan alleen in de richting IJpelaar
Nieuw Wolfslaar verlaten en niet via deze route terugrijden. Autos
kunnen Nieuw Wolfslaar alleen nog via de Thoornseweg in- en uitrijden.
Met de dynamische bussluis ontstaan geen nieuwe sluiproutes door de
woonwijken en is het effect op verkeersintensiteit en veiligheid op
andere wegen minimaal.
Twee wijkontsluitingswegen
Aan beide kanten van de bussluis is wel tweerichtingverkeer
toegestaan, zodat bewoners van de Nieuw Wolfslaarlaan en Bavelselaan
in beide richtingen hun woning kunnen bereiken en verlaten. Met het
ontwerp voor de dynamische bussluis komt de gemeente tegemoet aan de
belangrijkste bezwaren van de bewoners van Nieuw Wolfslaar om te
zorgen voor twee reguliere ontsluitingen de wijk uit.
Voorlopig ontwerp
Het voorlopig ontwerp van de bussluis is van 22 oktober tot 12
november 2007 in te zien op het Stadskantoor, Claudius Prinsenlaan 10
in Breda en via www.breda.nl, onder Bekendmakingen, Diversen. Het is
tot 12 november 2007 mogelijk om per post een reactie sturen aan de
Gemeente Breda, vakdirectie Stadsontwikkeling, afdeling Ruimtelijke
Ontwikkeling, bureau Verkeer en Vervoer, t.a.v. de heer Marc Hulleman,
postbus 3920, 4800 DX, Breda. Het is ook mogelijk om via e-mail te
reageren: mh.hulleman@breda.nl. De gemeente neemt alle reacties mee
bij het maken van het definitief ontwerp. Naar verwachting wordt het
ontwerp in november definitief.
Historie
In 1998 werd in de structuurschets en het stedenbouwkundig plan voor
de wijk IJpelaar gekozen voor één ontsluitingsstructuur. In 2000 werd
het voorontwerp bestemmingsplan Nieuw-Wolfslaar vastgesteld, waarin
deze wijk zo veel mogelijk van doorgaand verkeer wordt ontzien door de
aanleg van een bussluis op de Nieuw-Wolfslaarlaan. Hiermee werd alle
verkeer van en naar Nieuw Wolfslaar via de Thoornseweg geleid en werd
gezorgd voor een goede ontsluiting van het openbaar vervoer.
Eind 2004 toen het verkeersbesluit ter inzage lag heeft een aantal
bewoners van Nieuw-Wolfslaar, brandweer en politie bezwaar gemaakt op
het ontwerp verkeersbesluit, omdat zij vreesden voor verkeersoverlast
en slechte bereikbaarheid van de wijk bij calamiteiten. Naar
aanleiding hiervan wees de gemeente extra calamiteitenroutes aan en
paste het plan aan. Bewoners spraken eind 2005 over het aangepaste
ontwerp verkeersbesluit opnieuw hun vrees uit voor een slecht
bereikbare wijk en vroegen om extra verkeersmaatregelen.
Bewoners uit Nieuw-Wolfslaar waren tegen de bussluis, terwijl een
andere groep bewoners van de Nieuw-Wolfslaarlaan en de Bavelselaan, de
wijkraad IJpelaar/Overakker en de Lange Bunder de bussluis juist wél
wilden. Vanwege de vele bezwaren en de verschillende, vaak
tegenstrijdige, belangen van grote groepen bewoners besloot de
Gemeente Breda opnieuw een consultatie te organiseren.
Het college heeft de argumenten van alle belanghebben en de
inhoudelijke bespreking door de raadscommissie op 21 november 2006
meegenomen en afgewogen. Er is een notitie gemaakt waarin
verschillende varianten zijn uitgewerkt. Vervolgens is deze notitie
besproken en zijn alle alternatieven, zoals het realiseren van zowel
een bussluis als een tweede ontsluiting vanuit de wijk Nieuw
Wolfslaar, tegen elkaar afgewogen.
Breda, 17 oktober 2007
Gemeente Breda