Stadsregio kiest voor samenhang in grootstedelijk vervoer
Woensdag 17 oktober
Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam wil de samenhang in
het openbaar vervoer in de regio Rotterdam bewaken en daarvoor de
bestaande onderhandse busconcessies tot 2012 verlengen. Daartoe heeft
het bestuur vandaag een principebesluit genomen. De stadsregio eist
daarbij dat de concessiehouders marktconform werken volgens de
Europese richtlijnen die daarvoor gelden. Het bestuur is voornemens
vanaf 2012 het openbaar vervoer in te besteden aan de RET NV voor het
grootstedelijk gebied. Op deze wijze kan de stadsregio het streven om
te komen tot kwalitatief goed en marktconform opererend openbaar
vervoer uitstekend gestand doen. Het besluit van het dagelijks bestuur
wordt nog ter advisering voorgelegd in de commissie Verkeer en Vervoer
van 24 oktober, waarna het dagelijks bestuur op 31 oktober een
definitief besluit neemt.
Algemeen directeur RET Pedro Peters: "We kunnen onszelf feliciteren.
De verplichte aanbesteding van bus is niet alleen van de baan. De
stadsregio wil de RET als vervoerder van haar gehele gebied. En dat is
voor de RET een geweldige opsteker, maar natuurlijk ook een geweldige
uitdaging. Het is een opsteker omdat de stadsregio hiermee aangeeft
vertrouwen te hebben in de RET. Het is nu aan ons om de laatste en
moeilijkste stappen naar marktconformiteit waar te maken. Het besluit
van de stadsregio geeft duidelijkheid voor de korte en lange termijn.
Het is knap van de stadsregio dat zij in staat is geweest om alle
doelstellingen én de belangen van marktwerking en grootstedelijk
openbaar vervoer te combineren. Dus een marktconforme prijs te
combineren met kwaliteitsverbetering en innovatie, met één vervoerder
als regisseur -wij dus- voor het hele gebied van de stadsregio,
inclusief de streek. Dat wil zeggen één integraal geheel. Die
afstemming van bus, tram en metro was een belangrijk argument voor de
stadsregio om tot deze beslissing te komen."
---
RET