Port of Rotterdam

Railion presenteert elektrische Betuweroute-locomotief

16-10-2007

Vanaf eind november rijden de nieuwe internationale locomotieven van de serie BR 189 dóór aan de grens tussen Nederland en Duitsland

Op 9 oktober presenteert Railion NL het eerste exemplaar van de nieuwe serie elektrische locomotieven 'BR 189'. Deze milieuvriendelijke locomotieven gaan vanaf eind november over de Betuweroute naar internationale bestemmingen rijden.

Het type BR 189 is speciaal ontwikkeld voor railgoederenvervoer binnen Europa. Het bijzondere aan deze locomotief is dat de tractiemotoren met alle verschillende Europese stroomsoorten overweg kunnen, terwijl de loc is uitgerust met het universele beveiligings- en besturingssyteem ETCS. De loc is qua techniek voorbereid op vrijwel het volledige scala aan beveiligingssytemen dat in Europa in gebruik is.

Railion wil met de presentatie van deze hypermoderne locomotief een brug slaan tussen verleden en toekomst. Daarom zal de locomotief een bezoek brengen aan Het Spoorwegmuseum te Utrecht op de dag dat hier de tentoonstelling VRACHT84NL wordt geopend door mevrouw Corien Wortmann-Kool, lid van het Europese Parlement voor het CDA en bovendien lid van de Commissie Transport en Toerisme. De tentoonstelling VRACHT84NL is geheel gewijd aan de ontwikkeling van het spoorgoederenvervoer in Nederland.

De loc 189 is ontwikkeld als 'Europa-loc'. Afgeleid van het succesvolle type 152 dat gemaakt was voor Duitse stroom- en beveiligingssytemen, is deze locomotief voorzien van verliesarme energie-omzetters die nagenoeg alle stroomsoorten van bovenleidingen kunnen omzetten in de draaistroom die nodig is voor de tractiemotoren. Bovendien is de locomotief uitgerust met twee extra stroomafnemers voor 1,5 en 3 kV gelijkstroomsystemen. Met een vermogen van 6,4 MW (vergelijkbaar met het vermogen van 15 zware trucks) kan deze locomotief probleemloos treinen met 50 wagons en een totaalgewicht van 2500 ton vervoeren. De maximum snelheid van de machine is 140 km/u.

De locomotief is extra energiezuinig omdat kan worden geremd op de tractiemotoren. Daarbij wordt bewegingsenergie omgezet in elektrische energie die weer wordt teruggeleverd aan de bovenleiding.

De ergonomisch ontworpen cabines bieden de machinist een maximum aan comfort. Het volledig geïntegreerde instrumentenpaneel ondersteunt daarbij een energiezuinige rijstijl van de machinist.

In de maanden november en december zullen 26 van deze nieuwe locomotieven beschikbaar komen. In totaal beschikt Railion over 90 locomotieven van deze serie, die vooralsnog in Duitsland en Tsjechië worden ingezet. En binnenkort ook in andere Europese landen. In Nederland wordt de loc ingezet op de belangrijkste internationale corridors van en naar Rotterdam. Via de Betuwroute. Daarmee heeft Railion een belangrijke stap gezet op weg naar internationalisering van het Europese railtransport.

© Railion Nederland N.V.