Ingezonden persbericht


Persbericht

Nieuwegein, 16 oktober 2007

Managers zien rol voor Corporate Performance Management in alle organisatielagen

CPM steeds vaker ingezet op niveau van individuele medewerkers

Uit onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd door Heliview in opdracht van Ordina, blijkt dat managers in alle lagen van de organisatie een belangrijke rol zien voor Corporate Performance Management (CPM). CPM is een besturingsconcept dat de koppeling tussen strategiebepaling (planning) en strategiebewaking (control) afdwingt. Momenteel wordt CPM al breed ingezet op managementniveau, maar dit ontwikkelt zich volgens de ondervraagden ook steeds meer richting het afdeling- en medewerkerniveau. Het argument hiervoor is dat strategisch succes uiteindelijk wordt veroorzaakt door gedrag van mensen.

Uit voorbeelden van bedrijven die CPM toepassen op medewerkerniveau, blijkt dat het stellen van doelen en meten van prestaties zorgt voor een beter inzicht bij de medewerkers in organisatie- en individuele doelen. Dit leidt weer tot een grotere mate van zelfsturing. Voorbeelden van inzet van CPM op medewerkerniveau zijn afdelingsmanagementcontracten en persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)-gesprekken.

Uit het onderzoek blijken drie contradicties:


* De ondervraagde managers zijn het erover eens dat CPM bedoeld is voor optimalisatie van de besturing van de organisatie (interne sturing en externe verantwoording). Maar bij 44% van de onderzochte bedrijven wordt CPM alleen gebruikt voor verantwoording.
* Tweederde van de respondenten geeft aan dat het lijnmanagement meer verantwoordelijkheden op zich zou moeten nemen op het gebied van CPM. Terwijl in bijna de helft van de organisaties het nog steeds de staffunctionarissen zijn die CPM 'dragen' en zich bezig houden met het proces van doelen stellen, Key Performance Indicators (KPI's) bepalen, monitoren en bijsturen.
* Veel CPM-rapportages geven wel een indicatie van de afwijkingen van de gestelde doelen, echter ze geven te weinig verklarende informatie en inzicht in de oorzaken van de tegenvallende resultaten.

"Momenteel wordt CPM door het Nederlandse bedrijfsleven serieus aangepakt, maar nog niet altijd gebalanceerd toegepast", zegt Bas van der Peet, directeur van Ordina VisionWorks. "Gelukkig zien we nu dat managers CPM steeds meer gaan gebruiken als stuurmiddel in plaats van alleen als rapportagemiddel. Nu het concept ook begint door te druppelen naar medewerkerniveau ontstaan veel nieuwe mogelijkheden om de organisatie optimaal te laten presteren op alle niveaus."

Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder ruim honderd bedrijven uit de top 1.000 grootste organisaties in Nederland waar CPM wordt toegepast. Met het onderzoek wordt inzicht gecreëerd rondom de inzet van CPM binnen de verschillende organisatieniveaus.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over het onderzoek
Het onderzoek is door Heliview uitgevoerd onder 105 bedrijven in de top 1.000 grootste bedrijven in Nederland. Het onderzoek vond in september 2007 plaats binnen verschillende sectoren. Hierbij zijn de CIO's/IT-managers en CFO's/financieel managers van de verschillende ondernemingen ondervraagd.

Over Ordina
Ordina werkt met circa 5.500 medewerkers binnen de Nederlandse en Belgische markt aan de verbetering van bedrijfsprocessen. Wij doen dit door te adviseren, ondersteunende applicaties te ontwikkelen of door complete processen, inclusief ICT, over te nemen. Ordina N.V. is opgericht in 1973 en het aandeel is genoteerd aan Euronext Amsterdam en maakt onderdeel uit van de Midkap Index.