Promotie: Leiden sociale interacties tot variatie in arbeidsvoorwaarden?
Promotie Sociologie
dinsdag 16 oktober, 14.00 uur
Uitgaande van een casestudie van de Nederlandse multinational Electra schetst Marta Kahancová een beeld van variaties in arbeidsvoorwaarden tussen dochterondernemingen in West- en Oost-Europa. Ze gaat hierbij in op de vraag wat het belang is van de multinational om deze variatie terug te dringen of te behouden, en welke factoren het gedrag van de onderneming beïnvloeden. Kahancová onderzocht in het bijzonder de sociale relaties die een onderneming ontwikkelt met werknemers in de dochterondernemingen, de vakbonden en andere lokale actoren. Resulteren deze relaties in convergentie of juist in variatie in arbeidsvoorwaarden? Ze concludeert dat in een uitgebreide verklaring van variatie in arbeidsvoorwaarden niet alleen institutionele factoren onderkend moeten worden, maar ook het samenspel tussen instituties, individueel gedrag (gebaseerd op belangenafwegingen), en sociale interactie in processen op microniveau.
Mw. M. Kahancová: Making the Most of Diversity. Social Interaction and Variation in Employment Practices in a Multinational Company. Promotor is prof. dr. J. Visser.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam