Universiteit van Amsterdam


Promotie: Computerprogramma's 'netter' met geometrische algebra


Promotie Informatica


dinsdag 16 oktober, 10.00 uur
Ruimtelijke berekeningen worden veel gebruikt in de informatica. Voorbeelden zijn het berekenen van 3D-beelden in computerspelletjes, plaatsbepaling via GPS of het aansturen van robots. Standaard wordt hiervoor lineaire algebra gebruikt. Lineaire algebra stelt de wereld voor in de vorm van vectoren en matrices. Helaas is de lineaire algebra nogal een beperkte 'taal' en zijn er veel ad-hocuitbreidingen nodig. De beschrijving en implementatie van geometrie wordt daardoor snel rommelig en dit kan leiden tot fouten in computerprogramma's. Geometrische algebra biedt een alternatief voor het specificeren van ruimtelijke berekeningen. De geometrische algebra wordt sinds het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw steeds populairder. Het voordeel van geometrische algebra is dat het een uitgebreidere taal is en veel meer objecten direct kunnen worden voorgesteld. Hierdoor kunnen computerprogramma's 'netter' worden geschreven. Het nadeel is echter dat het implementeren van geometrische algebra op een computer ingewikkelder is. Aanvankelijke implementaties van geometrische algebra waren dan ook honderd keer (of meer) langzamer dan lineaire algebra. Daniël Fontijne laat zien hoe geometrische algebra op een computer geïmplementeerd kan worden, en dat dit niet tot langzamere computerprogramma's hoeft te leiden dan de standaard lineaire algebra. Zie