Gemeente Utrecht


beantwoording van schriftelijke vragen 2007, nr. 103 inzake roetfilters.


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
103 Vragen van de heer J.A. Kleuver
(ingekomen 11 september 2007
en antwoorden verzonden door het college op 16 oktober 2007)


De antwoorden op de schriftelijke vragen die D66 stelde over roetfilters op gemeentelijke voertuigen, hebben ons in goede orde bereikt. D66 is echter niet geheel tevreden met de beantwoording, ofschoon het een geruststellende wetenschap is dat de gebruikte roetfilters in Utrecht goed zijn voor het milieu en de volksgezondheid.
Met name vraag 1 is onvoldoende beantwoord, naar onze mening. D66 herformuleert de vragen teneinde de gewenste helderheid te krijgen.

1. Welk deel van het totale Utrechtse wagenpark dat op diesel rijdt beschikt over roetfilters? Wilt u bij het beantwoorden van deze vraag onderscheid maken in voertuigen boven de 3,5 ton GVW en voertuigen onder de 3,5 ton GVW? Waarom beantwoordde het college de eerste vraag van D66 in de vorige serie over roetfilters alleen voor de dienst reinigen en inzamelen?

Bij Stadswerken zijn ca. 155 auto's in gebruik: 62 > 3,5 ton GVW en 88 Van categorie boven 3,5 ton zijn 9 voertuigen voorzien van een roetfilter of voldoen anderszins aan de hoogste euro 5 norm en van de bestelwagens 13 stuks. (beide categorieën circa 15%). Vóór 1 oktober 2008 worden ca. 55 voertuigen voorzien van roetfilters of geheel vervangen en voldoen daardoor aan de hoogste normering. Voor de overige (merendeel kleine voertuigen) geldt dat deze op diesel rijden. Voor dit deel van het wagenpark zijn geen aparte maatregelen getroffen, buiten het principe dat bij vervanging van voertuigen de schoonst in de markt beschikbare motoren worden aangeschaft. Voor kleine en speciale voertuigen is aardgas de voorkeursbrandstof. Voor het overige verwijzen wij naar onze brief van 10 juli 2007 aan de Commissie Verkeer en Beheer. Buiten Stadswerken bevinden zich onder meer nog voertuigen bij de bodedienst en bij de Brandweer. Omdat bij de Afdeling Reinigen en Inzamelen de meeste en zwaarste voertuigen in gebruik zijn en relatief hoge aantallen draaiuren maken gingen onze antwoorden op schriftelijke vragen 2007-100 daar primair op in.


2. Zijn open retrofit roetfilters beter dan helemaal geen roetfilters? Geldt dat ook voor personenauto's en lichte bestelauto's?

Ja en dat geldt ook voor personenauto's. Het is aan de orde als er sprake is van motoren die voldoen aan de EURO2 en de EURO3 prestatienorm. Bij nieuwere motoren die voldoen aan de strengere EURO4 of EURO5 norm is dit verschil niet langer relevant, omdat de motoren al schoner zijn.

3. Als het zo is dat geen van de auto's onder de 3,5 ton GVW over een roetfilter beschikt of als er geen retrofitfilters geplaatst zijn, waarom is daar dan vanaf gezien? Ook deze filters komen toch in aanmerking voor subsidie, verstrekt door VROM, een rendement claimend van 30% tot 70%?

Het plan voorziet in het plaatsen van roetfilters bij voertuigen met een gewicht van meer dan 3,5 ton bij bestaande voertuigen. Gecertificeerde roetfilters zijn pas sinds kort beschikbaar op de markt. In het plan is de keuze gemaakt voor aardgas als voorkeursbrandstof voor lichtere voertuigen. Bij voertuigen onder de 3,5 ton is aardgas de voorkeursbrandstof. Indien de markt niet de vereiste voertuigen kan leveren, zullen alsnog roetfilters worden geplaatst. Het plan geeft aan dat bij de aanschaf van nieuwe voertuigen wordt gekozen voor de schoonst mogelijke motoren die in de markt beschikbaar zijn. Dit is op dit moment de EURO5 motor. Ca. 15% is voorzien van een roetfilter of voldoet aan euro 5 (zie antwoord 1).

De open retrofitfilters komen in aanmerking voor subsidie. Deze leiden tot een reductie van ca. 30%. Gesloten, gecertificeerde roetfilters komen ook in aanmerking voor subsidie. Deze leiden tot een reductie meer dan 90%.

4. Als lichtere voertuigen geen roetfilters hebben, of nauwelijks roetfilters hebben, hoe rijmt u dat met de milieuambities van dit College?

Het plan kiest voor aardgas als brandstof voor lichtere voertuigen, zo niet dan worden er roetfilters geplaatst.


---- --