Gemeente Ede

nummer 207 / Ede, 16 oktober 2007

Schoolverzuim neemt af in Ede

In het schooljaar 2006-2007 hebben de leerplichtambtenaren van de gemeente Ede 996 meldingen van schoolverzuim of dreigend schoolverzuim in behandeling genomen. Dat is afname van 101 ten opzichte van het voorafgaande schooljaar. Het lijkt er wel op dat de onderliggende problematiek bij het verzuim zwaarder is geworden.

Ruim de helft van de meldingen heeft betrekking op leerlingen uit het voortgezet onderwijs. De complexiteit van de meldingen neemt toe en de leeftijd van de gemelde leerlingen wordt steeds lager. Dit is een trend die al enige jaren zichtbaar is.
Er is sprake van relatief verzuim als de leerplichtige leerling incidenteel (ongeoorloofd) de school verzuimt. Ruim de helft van de meldingen bestaat uit relatief verzuim. Dit betekent dat de leerlingen wel ingeschreven staan bij een school, maar niet (altijd) verschijnen. Achtergrond is vaak een verkeerde schoolkeuze, problemen binnen het gezin, faalangst etc. In vergelijking met vorig schooljaar is hier sprake van een afname van 770 naar 533.
De rest bestaat vooral uit preventieve meldingen van verzuim. Deze komen meestal voort uit overlegsituaties tussen scholen en leerplichtambtenaar. Dit waren er 450 van 996. Bij deze leerlingen is geen sprake van direct verzuim, maar als er niet op de melding gereageerd wordt, zou dit wel het gevolg kunnen zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om schoolwisselingen, schorsingen of verwijzingen naar het speciaal onderwijs. Ten opzichte van vorig jaar is dat een stijging van 15%. De preventieve aanpak van de de zorgadviesteams, diverse overleggen en het aanstellen van twee schoolmaatschappelijk werkers lijkt te gaan werken.

Proces verbaal
Voor 86 procent van het totale aantal meldingen van schoolverzuim is een passende oplossing gevonden. Voor de overige 14% gaat de afdeling Leerplicht ervan uit dat aan het begin van het nieuwe schooljaar te bereiken.
In 47 gevallen hebben de leerplichtambtenaren in het schooljaar 2006-2007 proces-verbaal opgemaakt. Na een daling in 2004-2005 is de trend van enkele jaren ervoor weer in zicht. Het aantal processen verbaal stijgt. Het komt steeds vaker voor dat ouders en leerlingen vrijwillige hulpverlening niet accepteren. Het opmaken van een proces-verbaal is dan het enige middel om gedwongen hulpverlening in gang te zetten.

---