Nieuwe fietsverbindingen voor Nijmegen-Noord
16/10/2007
Twee en indien mogelijk drie nieuwe fietsverbindingen over of onder
het spoor en de Prins Mauritssingel (voormalige A325) moeten de west-
en oostkant van Nijmegen-Noord beter met elkaar gaan verbinden.
Ter hoogte van de Groot Brittanniëstraat komt een ongelijkvloerse
kruising over het spoor en de Prins Mauritssingel, meest
waarschijnlijk in de vorm van een tunnel. Ter hoogte van de Vrouwe
Udasingel is een nieuwe oost-westverbinding over het spoor en de
voormalige A325 ook wenselijk. Nader onderzoek moet uitwijzen of dit
een gelijkvloerse of ongelijkvloerse kruising moet worden. Een derde
verbinding zou gerealiseerd moeten worden ter hoogte van de noordzijde
van de Landschapszone. Hiervoor wordt ruimte gereserveerd, zodat de
aanleg in de toekomst mogelijk blijft.
Dat staat in de beleidsnotitie `De Doorsteek, gewenst fietsnetwerk in
de Waalsprong' die vandaag door het college van burgemeester en
wethouders is vastgesteld. Inzet is zoveel mogelijk mensen in
Nijmegen-Noord de fiets te laten kiezen. Het autobezit in
Nijmegen-Noord is 50 procent hoger dan in de rest van Nijmegen.
Vergeleken met de bestaande stad (0,8) heeft Nijmegen-Noord per
huishouden 1,2 auto's beschikbaar. Tegelijkertijd is de
uitgangspositie van de Waalsprong voor de fiets juist erg gunstig. De
wijk ligt op een ideale fietsafstand van de bestaande stad, en binnen
vijf kilometer zijn alle bestemmingen in de wijk bereikbaar. Daarnaast
ligt het stadsdeel ook op fietsafstand van Elst en Arnhem.
I n Nijmegen-Noord moet daarom de komende jaren een samenhangend en
compleet fietsnetwerk gestalte krijgen. Dit netwerk moet ertoe leiden
dat tenminste de helft van alle korte ritten tot 7,5 kilometer per
fiets worden afgelegd. De aanleg van belangrijke fietsroutes wordt
zodanig gefaseerd dat nieuwe bewoners direct kunnen ervaren dat de
fiets een goed alternatief is voor de auto. Op dit moment wonen al
zo'n 10.000 mensen in Nijmegen-Noord. In de nabije toekomst komen daar
zo'n 20.000 nieuwe bewoners bij.
Belangrijkste kenmerken van het fietsnetwerk zijn zelfstandige
autoluwe hoofdroutes waar de fiets als vervoermiddel wordt
bevoordeeld. Het netwerk sluit aan op de bestaande ruimtelijke
structuur. Wat echter verbeterd moet worden zijn de oost-west
verbindingen voor fietsers in Nijmegen-Noord. Nu zorgen de spoorlijn
Nijmegen-Arnhem en de Prins Mauritssingel voor een sterke fysieke
scheiding van de westelijke en oostelijke helft van Nijmegen-Noord. In
de praktijk wordt deze voornamelijk met de auto overbrugd.
De kosten van de drie nieuwe verbindingen zijn nog niet opgenomen in
het budget voor de verkeersstructuur in de Waalsprong. Het college wil
voor de verbinding ter hoogte van de Groot Brittanniëstraat 800.000
euro vrijmaken uit het budget dat is gereserveerd voor het
11-puntenplan `Lang leve de fiets'. Dit is wel onder voorbehoud van
goedkeuring door de gemeenteraad. De kosten van de verbindingen ter
hoogte van de Vrouwe Udasingel worden meegenomen in de integrale
afweging over de besteding van beschikbare middelen voor de
verkeersinfrastructuur in de Waalsprong. De financieringsmogelijkheden
van de verbinding aan de noordkant van de Landschapszone worden in een
later stadium onderzocht.
Voor alle drie de verbindingen wordt tevens uitgegaan van
co-financiering door de Stadsregio KAN, provincie Gelderland, en het
Rijk.
Het toekomstige fietsnetwerk van Nijmegen-Noord is opgesteld op basis
van de uitgangspunten van het Voorkeursmodel Waalsprong 2003.
Daarnaast wordt met de notitie ook uitvoering gegeven aan de wens van
de Nijmeegse gemeenteraad om het gebruik van de fiets te stimuleren
door de aanleg van goede fietsverbindingen.
Het college van burgemeester en wethouders kiest voor het stimuleren
van het fietsgebruik omdat het een positief effect heeft op de
bereikbaarheid. Daarnaast levert een hoog fietsgebruik ook permanente
voordelen op voor de leefbaarheid, sociale samenhang en gezondheid in
wijken, en een betere luchtkwaliteit en bestrijding van CO2-uitstoot.
Meer informatie:
* Fietsnetwerk Waalsprong (812kb)
Gemeente Nijmegen