Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF
Een klacht over de zorg. Wat nu?
16 oktober 2007
In de serie Patiëntenrechten van de NPCF is een nieuwe brochure
verschenen met de titel 'U heeft een klacht over de zorg. Wat nu?'.
Het is een geheel herziene versie van een eerdere uitgave en hij is
gebaseerd op de Klachtenrichtlijn Gezondheidszorg.
In contact met hulpverleners loopt het soms anders dan verwacht. Het
niet altijd duidelijk waarom. Er kan sprake zijn van een misverstand:
de patiënt heeft een instructie niet goed begrepen, of een
hulpverlener heeft het niet goed uitgelegd. Of er is echt iets
misgegaan. Iemand die zoiets overkomt wil antwoorden: wat is er aan de
hand? Heeft iemand echt een fout gemaakt? Wat is er aan te doen?
Een persoon die met deze vragen rondloopt weet vaak niet bij wie hij
terecht kan, of hoe hij zoiets moet aanpakken. Het is dan belangrijk
te weten dat hij het recht heeft gehoord te worden.
De brochure 'U heeft een klacht over de zorg. Wat nu?' wil mensen die
een klacht hebben over de zorg en stappen willen ondernemen de
helpende hand reiken. Het is een praktische leidraad die probeert
antwoord te geven op vragen als:
o Ik heb een klacht: hoe pak ik dat aan?
o Waar kan ik een klacht indienen?
o Wie kan mij advies geven?
o Heeft het eigenlijk wel zin om te klagen?
o Wie kan mij helpen bij het indienen van een klacht?
'U heeft een klacht over de zorg. Wat nu?' is gebaseerd op de
Klachtenrichtlijn Gezondheidszorg en is tot standgekomen met
financiële steun van ZonMw. De brochure is te bestellen en te
downloaden via de webwinkel.