Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


NPCF Een klacht over de zorg. Wat nu?

16 oktober 2007

In de serie Patiëntenrechten van de NPCF is een nieuwe brochure verschenen met de titel 'U heeft een klacht over de zorg. Wat nu?'. Het is een geheel herziene versie van een eerdere uitgave en hij is gebaseerd op de Klachtenrichtlijn Gezondheidszorg.

In contact met hulpverleners loopt het soms anders dan verwacht. Het niet altijd duidelijk waarom. Er kan sprake zijn van een misverstand: de patiënt heeft een instructie niet goed begrepen, of een hulpverlener heeft het niet goed uitgelegd. Of er is echt iets misgegaan. Iemand die zoiets overkomt wil antwoorden: wat is er aan de hand? Heeft iemand echt een fout gemaakt? Wat is er aan te doen?

Een persoon die met deze vragen rondloopt weet vaak niet bij wie hij terecht kan, of hoe hij zoiets moet aanpakken. Het is dan belangrijk te weten dat hij het recht heeft gehoord te worden.

De brochure 'U heeft een klacht over de zorg. Wat nu?' wil mensen die een klacht hebben over de zorg en stappen willen ondernemen de helpende hand reiken. Het is een praktische leidraad die probeert antwoord te geven op vragen als:

o Ik heb een klacht: hoe pak ik dat aan?

o Waar kan ik een klacht indienen?

o Wie kan mij advies geven?

o Heeft het eigenlijk wel zin om te klagen?

o Wie kan mij helpen bij het indienen van een klacht?

'U heeft een klacht over de zorg. Wat nu?' is gebaseerd op de Klachtenrichtlijn Gezondheidszorg en is tot standgekomen met financiële steun van ZonMw. De brochure is te bestellen en te downloaden via de webwinkel.