Provincie moet opkomen voor fietsers en voetgangers
16-10-2007 * De groei van het autoverkeer zet zich nog steeds voort. Dat is geen wonder, zolang de overheid alternatieve vervoerwijzen - zoals fiets en openbaar vervoer - onvoldoende serieus behandelt. En bestuurders er als de kippen bij zijn om mee te roepen met de asfaltlobby om bredere snelwegen of extra provinciale wegen.
Zo ook in Noord-Holland. Waar de doorgaande busreiziger wordt gedupeerd door "geknipte" buslijnen, extra overstappen en langere reistijden, staat de provincie Noord-Holland vooraan om de automobilist te gerieven met een extra weg. Dat deze weg, de om te leggen N201, dwars door het erkende natuur- en stiltegebied de Bovenkerkerpolder gaat, deert de provinciale bestuurders niet. Asfalt moet er komen en snel. De leus "Groen op 1" waarmee GroenLinks zich tijdens de verkiezingen tooide, stelt blijkbaar niet zo veel voor als je in het zuiden van de provincie woont. De GroenLinks-leden Albert Moens en Harry Borghouts zijn de verkiezingsleus van hun partij vast al snel weer vergeten, als zij in het college instemmen met asfaltprojecten in Noord-Holland.
Ten faveure van de verdere groei van het autoverkeer gaat de omgeving van De Ronde Venen, Uithoorn, Amstelveen, Aalsmeer en Haarlemmermeer flink op de schop. Vele kilometers extra asfalt strekken zich in de nabije toekomst uit voor de automobilist. Maar, hoe zit het met de bromfietsers, fietsers en voetgangers? Deze verkeersdeelnemers veroorzaken immers géén files, maar worden wèl gedupeerd door de aanleg van de nieuwe N201. Bestaande verbindingen dreigen te verdwijnen omdat de nieuwe N201 deze blokkeert. De SP vindt dit niet acceptabel en begrijpt niet dat GS-leden van GroenLinks en PvdA hiermee kunnen instemmen. Harald Bos: "Die nieuwe weg mag vele miljoenen kosten, maar extra tunnels voor (brom)fietsers en voetgangers kunnen er kennelijk niet van af."
De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van gedeputeerde staten. De schriftelijke vragen zijn