Ook allochtone mbo'ers komen op voorsprong met simulatietraining
16/10/2007 11:00
ECABO
Mbo-leerlingen zijn veel betere stagiairs als ze op school simulatietraining hebben gekregen. Allochtone en autochtone leerlingen scoren dan ook even hoog. Dit blijkt uit het onderzoek 'Vakbekwaam door simulaties?' van kenniscentrum ECABO.
Voor het onderzoek werd gekeken naar alle 203 stagiairs van twee mbo-boekhoudopleidingen. Die opleidingen verschilden slechts in één opzicht. Op de ene school oefenden de leerlingen als voorbereiding op de stage in een simulatie die de praktijk van het beroep zo realistisch mogelijk nabootste; op de andere school gebeurde dat niet.
Tijdens de stage deden de simulatieleerlingen het veel beter, zo vonden hun begeleiders bij de bedrijven. Het verschil is vooral opvallend bij 'algemene competenties', zoals nauwkeurig werken, initiatief tonen, planmatig werken, adequaat reageren op onverwachte situaties, stressbestendigheid, doorzettingsvermogen, goed luisteren, met plezier werken en eigen werkzaamheden voorbereiden.
Het effect is zo groot dat de laagste scores bij de simulatiegroep hoger waren dan de beste scores van de andere leerlingen. Allochtone en autochtone stagiairs werden binnen de simulatiegroep door de bedrijven beide even positief beoordeeld.
Ook de simulatieleerlingen zelf waren tevreden: ze voelden zich veel beter voorbereid en vonden hun stage uitdagender.
De uitkomsten van het onderzoek zijn belangrijk, want stages zijn voor (met name) allochtone mbo-leerlingen vaak de eerste kennismaking met het 'echte werk'. Als de stage slecht loopt, dan is er een grote kans dat ze de studie opgeven. Dat gebeurt nog relatief vaak in het mbo, de schoolsoort waar de helft van de Nederlandse jongeren zijn toekomst op bouwt.
Ook voor bedrijven is het onderzoek interessant: simulatieleerlingen kunnen namelijk sneller meedraaien in het arbeidsproces. Dan levert de stage winst op voor beide partijen: leerling en leerbedrijf.
Er is dus alle reden om simulaties binnen het middelbaar beroepsonderwijs op grotere schaal in te zetten. Tegelijk is aanvullend onderzoek gewenst naar de beste aanpak voor deze manier van praktijkleren.
Het onderzoek werd in opdracht van ECABO uitgevoerd door Meijers Onderzoek & Advies (Nijmegen). Onderzoeksleider was dr. Frans Meijers, lector 'pedagogiek van de beroepsvorming' aan de Haagse Hogeschool.
De volledige tekst van het rapport kunt u downloaden via www.ecabo.nl/simulaties. Een samenvatting van de resultaten is in druk verkrijgbaar. In deze uitgave geeft een achttal experts ook een korte reactie op de uitkomsten. Hij is te bestellen of te downloaden via www.ecabo.nl/simulaties.
Over ECABO
ECABO is het kenniscentrum voor de economisch-administratieve, ICT- en veiligheidsberoepen. Zij vervult een brugfunctie tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Ze doet dit door middel van een breed scala van diensten, waaronder de ontwikkeling en het onderhoud van de landelijke diploma-eisen voor mbo-opleidingen, de zorg voor voldoende en goede stageplaatsen, en de ondersteuning van onderwijsinstellingen bij de examinering, bijvoorbeeld via toetsenbanken.
ECABO ontwikkelt zelf geen simulaties, maar stimuleert vernieuwingen waarmee het middelbaar beroepsonderwijs dichter bij de praktijk wordt gebracht.
De simulatie die door de onderzochte groep leerlingen werd gebruikt is 'Administratie van een detailshandelsonderneming' van Stichting Praktijkleren, een samenwerkingsverband van veertig regionale opleidingencentra (ROC's).
http://www.ecabo.nl/simulaties
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie