AutoRai

Lexus introduceert vernieuwde GS-serie

(10/16/2007)
De vernieuwde GS-serie staat vanaf eind 2007 bij de Lexus-dealer. De derde generatie van de GS â geïntroduceerd in 2005 â was de eerste productieauto die is ontwikkeld volgens de âL-finesseâ designfilosofie van Lexus waarin de drie begrippen âsimplicityâ, âeleganceâ en âseamless anticipationâ centraal staan.

Er zijn wereldwijd al meer dan 100.000 exemplaren van de GS verkocht. Een nieuw hoogtepunt was de GS 450h, die geïntroduceerd werd in 2006. Het was het eerste model met Lexus Hybrid Drive-technologie en is goed voor 40% van het totale aantal verkopen van de GS-serie in Europa en in Nederland zelfs voor 50% van het totale aantal verkopen van de GS-serie.

GS 450h
De status van de GS 450h als high-performance vlaggenschip van de GS-serie is nu nog verder versterkt. De auto is niet alleen voorzien van blauwe details op de Lexus-logoâs op de grille en de achterklep, maar onderscheidt zich daarnaast ook door de hybride-logoâs met blauwe achtergrond bij de achterportieren en blauwe accenten in de koplampen en achterlichtenunits.

De GS 450h is niet alleen leverbaar in de standaard carrosseriekleuren maar ook in Black Opal, een stijlvolle lak die exclusief voor hybridemodellen van Lexus beschikbaar is. De GS 450h heeft een CO2-uitstoot van slechts 185 g/km en is daarmee de absolute top in zijn segment.

GS 460
De GS 460 â de opvolger van de GS 430 â is uitgerust met een nieuwe high tech 4.608 cc V8 krachtbron, die garant staat voor verbeterde prestaties en een laag brandstofverbruik. Deze nieuwe motor levert met een maximaal vermogen van 347 pk/255 kW, maar liefst 23% meer vermogen dan zijn voorganger. De acceleratie van 0-100 km/h is met 0,3 seconden teruggebracht naar slechts 5,8 seconden. De emissies van deze krachtbron liggen veel lager dan die van de

GS 430. Zo is de CO2-uitstoot met 11 g/km gereduceerd tot 258 g/km. De nieuwe V8 beschikt over een tweetraps inlaatsysteem met compacte luchtfilters en een Acoustic Control Induction System (ACIS) voor een optimale lucht/brandstofverhouding. Dankzij de combinatie van het D-4S (direct 2/2 ingespoten viertakt, Superior-versie) stoichiometrische directe inspuitingssysteem â het enige automotive-inspuitingssysteem met twee injectoren per cilinder â en Dual VVT-i van Lexus wordt het beste van directe en indirecte inspuiting samengebracht. Dit levert een hoger motorvermogen op en minder emissies.

De geoptimaliseerde variabele timing van de kleppen met een minimaal drukverlies is voorzien van het VVT-iE-systeem, de eerste elektronisch geregelde variabele kleptiming ter wereld. Het systeem werkt bij alle motortoerentallen en motortemperaturen, waardoor de motorprestaties sterk worden verbeterd.

De nieuwe V8 is gekoppeld aan een automatische transmissie met 8 versnellingen, analoog aan de Lexus LS 460. De opvallend lichte en compacte behuizing en de beste overbrengingsverhoudingen in deze klasse zorgen voor een ongeëvenaarde combinatie van prestaties en brandstofbesparing. Het nieuwe hydraulische systeem maakt nog sneller en subtieler schakelen mogelijk. En dankzij de beperking van bijgeluiden en trillingen is deze nieuwe transmissie tevens de soepelste en stilste die ooit door Lexus is ontwikkeld.

Rijeigenschappen van een sportwagen: actief stabilisatorsysteem De GS 450h is leverbaar met run-flat-banden en een actief stabilisatorsysteem, dat is voorzien van stabilisatorstangen met variabele torsie voor perfecte handelbaarheid en nauwkeurige stuurreacties in bochten, zonder dat er concessies worden gedaan aan de rechtuitstabiliteit en het ongekende comfort van de Lexus.

Het systeem werd met de LS 600h geïntroduceerd in Europa en heeft een servo, die centraal op de stabilisatorstangen voor en achter is geplaatst. De servo omvat een borstelloze gelijkstroommotor met reductietandwiel. Deze oefent koppel uit op de linker- en rechtergedeelten van de stabilisatorstang. De systeem-ECU berekent het benodigde koppel op basis van de stuurhoek en de rijsnelheid, die door sensoren worden geregistreerd. De torsie wordt onafhankelijk overgebracht op de stabilisatorstangen voor en achter. Het vermindert âoverhellenâ van de auto en draagt bij tot een verbeterde stabiliteit, superieur bochtenwerk en perfecte stuurreacties.

Om onnodig energieverbruik tegen te gaan, wordt het actief stabilisatorsysteem niet ingeschakeld tijdens rechtuitrijden.

GS 300
De GS 300 is leverbaar met nieuw vormgegeven 17 en 18 inch velgen en is standaard uitgerust met Active Variable Suspension (AVS). De bestuurder kan dankzij dit systeem de rijeigenschappen van de GS 300 aanpassen aan de hand van twee demperinstellingen (Normal en Sport), die zorgen voor verbeterde handelbaarheid en controle. AVS regelt in beide standen automatisch en doorlopend de wielophanging van alle vier de wielen. Bij hard remmen voorkomt het systeem âduikeffectenâ waardoor de optimale grip wordt behouden, hetgeen een positieve invloed heeft op de remweg.

De GS 300 is ook standaard uitgerust met het state-of-the-art Vehicle Dynamics Integrated Management-systeem (VDIM) van Lexus, dat zorgt voor verbeterde prestaties, Traction Control en stabiliteit. VDIM combineert de actieve veiligheidssystemen Anti-Lock Brakes (ABS), Electronic Brakeforce Distribution (EBD), Traction Control (TRC) en Vehicle Stability Control (VSC) met Electronic Power Steering (EPS) en werkt op basis van gegevens die worden geregistreerd door strategisch geplaatste sensoren in de auto. Grote voordeel van VDIM is dat het proactief werkt, in tegenstelling tot andere systemen die op de markt.

Dankzij de verbeterde aërodynamica is de gecombineerde CO2-emissie van de GS 300 met bijna 4% teruggebracht naar 226 g/km.

Verfijnd design
De vernieuwde GS-serie heeft ook wat uiterlijk betreft zowel van binnen als van buiten een aantal subtiele wijzigingen ondergaan. De grille en koplampen onderscheiden zich duidelijk van de vorige uitvoering, de richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in de buitenspiegels en de achterbumper is lager uitgevoerd in verband met een verbeterde aërodynamica. Er zijn drie nieuwe carrosseriekleuren waaronder Black Opal, een kleur die exclusief is voorbehouden aan de hybride GS 450h.

Het schakelpatroon van de selectiehendel is opnieuw ontworpen, de schakelinrichting en instrumenten zijn verbeterd, er is een extra audio-aansluiting voor externe apparaten toegevoegd en semi-aniline lederen bekleding is eveneens leverbaar.