Lexus introduceert vernieuwde GS-serie
(10/16/2007)
De vernieuwde GS-serie staat vanaf eind 2007 bij de Lexus-dealer. De
derde generatie van de GS â geïntroduceerd in 2005 â was de eerste
productieauto die is ontwikkeld volgens de âL-finesseâ designfilosofie
van Lexus waarin de drie begrippen âsimplicityâ, âeleganceâ en
âseamless anticipationâ centraal staan.
Er zijn wereldwijd al meer dan 100.000 exemplaren van de GS verkocht.
Een nieuw hoogtepunt was de GS 450h, die geïntroduceerd werd in 2006.
Het was het eerste model met Lexus Hybrid Drive-technologie en is goed
voor 40% van het totale aantal verkopen van de GS-serie in Europa en
in Nederland zelfs voor 50% van het totale aantal verkopen van de
GS-serie.
GS 450h
De status van de GS 450h als high-performance vlaggenschip van de
GS-serie is nu nog verder versterkt. De auto is niet alleen voorzien
van blauwe details op de Lexus-logoâs op de grille en de achterklep,
maar onderscheidt zich daarnaast ook door de hybride-logoâs met blauwe
achtergrond bij de achterportieren en blauwe accenten in de koplampen
en achterlichtenunits.
De GS 450h is niet alleen leverbaar in de standaard carrosseriekleuren
maar ook in Black Opal, een stijlvolle lak die exclusief voor
hybridemodellen van Lexus beschikbaar is. De GS 450h heeft een
CO2-uitstoot van slechts 185 g/km en is daarmee de absolute top in
zijn segment.
GS 460
De GS 460 â de opvolger van de GS 430 â is uitgerust met een nieuwe
high tech 4.608 cc V8 krachtbron, die garant staat voor verbeterde
prestaties en een laag brandstofverbruik. Deze nieuwe motor levert met
een maximaal vermogen van 347 pk/255 kW, maar liefst 23% meer vermogen
dan zijn voorganger. De acceleratie van 0-100 km/h is met 0,3 seconden
teruggebracht naar slechts 5,8 seconden. De emissies van deze
krachtbron liggen veel lager dan die van de
GS 430. Zo is de CO2-uitstoot met 11 g/km gereduceerd tot 258 g/km.
De nieuwe V8 beschikt over een tweetraps inlaatsysteem met compacte
luchtfilters en een Acoustic Control Induction System (ACIS) voor een
optimale lucht/brandstofverhouding. Dankzij de combinatie van het D-4S
(direct 2/2 ingespoten viertakt, Superior-versie) stoichiometrische
directe inspuitingssysteem â het enige automotive-inspuitingssysteem
met twee injectoren per cilinder â en Dual VVT-i van Lexus wordt het
beste van directe en indirecte inspuiting samengebracht. Dit levert
een hoger motorvermogen op en minder emissies.
De geoptimaliseerde variabele timing van de kleppen met een minimaal
drukverlies is voorzien van het VVT-iE-systeem, de eerste elektronisch
geregelde variabele kleptiming ter wereld. Het systeem werkt bij alle
motortoerentallen en motortemperaturen, waardoor de motorprestaties
sterk worden verbeterd.
De nieuwe V8 is gekoppeld aan een automatische transmissie met 8
versnellingen, analoog aan de Lexus LS 460. De opvallend lichte en
compacte behuizing en de beste overbrengingsverhoudingen in deze
klasse zorgen voor een ongeëvenaarde combinatie van prestaties en
brandstofbesparing. Het nieuwe hydraulische systeem maakt nog sneller
en subtieler schakelen mogelijk. En dankzij de beperking van
bijgeluiden en trillingen is deze nieuwe transmissie tevens de
soepelste en stilste die ooit door Lexus is ontwikkeld.
Rijeigenschappen van een sportwagen: actief stabilisatorsysteem
De GS 450h is leverbaar met run-flat-banden en een actief
stabilisatorsysteem, dat is voorzien van stabilisatorstangen met
variabele torsie voor perfecte handelbaarheid en nauwkeurige
stuurreacties in bochten, zonder dat er concessies worden gedaan aan
de rechtuitstabiliteit en het ongekende comfort van de Lexus.
Het systeem werd met de LS 600h geïntroduceerd in Europa en heeft een
servo, die centraal op de stabilisatorstangen voor en achter is
geplaatst. De servo omvat een borstelloze gelijkstroommotor met
reductietandwiel. Deze oefent koppel uit op de linker- en
rechtergedeelten van de stabilisatorstang. De systeem-ECU berekent het
benodigde koppel op basis van de stuurhoek en de rijsnelheid, die door
sensoren worden geregistreerd. De torsie wordt onafhankelijk
overgebracht op de stabilisatorstangen voor en achter. Het vermindert
âoverhellenâ van de auto en draagt bij tot een verbeterde stabiliteit,
superieur bochtenwerk en perfecte stuurreacties.
Om onnodig energieverbruik tegen te gaan, wordt het actief
stabilisatorsysteem niet ingeschakeld tijdens rechtuitrijden.
GS 300
De GS 300 is leverbaar met nieuw vormgegeven 17 en 18 inch velgen en
is standaard uitgerust met Active Variable Suspension (AVS). De
bestuurder kan dankzij dit systeem de rijeigenschappen van de GS 300
aanpassen aan de hand van twee demperinstellingen (Normal en Sport),
die zorgen voor verbeterde handelbaarheid en controle. AVS regelt in
beide standen automatisch en doorlopend de wielophanging van alle vier
de wielen. Bij hard remmen voorkomt het systeem âduikeffectenâ
waardoor de optimale grip wordt behouden, hetgeen een positieve
invloed heeft op de remweg.
De GS 300 is ook standaard uitgerust met het state-of-the-art Vehicle
Dynamics Integrated Management-systeem (VDIM) van Lexus, dat zorgt
voor verbeterde prestaties, Traction Control en stabiliteit. VDIM
combineert de actieve veiligheidssystemen Anti-Lock Brakes (ABS),
Electronic Brakeforce Distribution (EBD), Traction Control (TRC) en
Vehicle Stability Control (VSC) met Electronic Power Steering (EPS) en
werkt op basis van gegevens die worden geregistreerd door strategisch
geplaatste sensoren in de auto. Grote voordeel van VDIM is dat het
proactief werkt, in tegenstelling tot andere systemen die op de markt.
Dankzij de verbeterde aërodynamica is de gecombineerde CO2-emissie
van de GS 300 met bijna 4% teruggebracht naar 226 g/km.
Verfijnd design
De vernieuwde GS-serie heeft ook wat uiterlijk betreft zowel van
binnen als van buiten een aantal subtiele wijzigingen ondergaan. De
grille en koplampen onderscheiden zich duidelijk van de vorige
uitvoering, de richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in de
buitenspiegels en de achterbumper is lager uitgevoerd in verband met
een verbeterde aërodynamica. Er zijn drie nieuwe carrosseriekleuren
waaronder Black Opal, een kleur die exclusief is voorbehouden aan de
hybride GS 450h.
Het schakelpatroon van de selectiehendel is opnieuw ontworpen, de
schakelinrichting en instrumenten zijn verbeterd, er is een extra
audio-aansluiting voor externe apparaten toegevoegd en semi-aniline
lederen bekleding is eveneens leverbaar.
AutoRai