Reclameman van het jaar 2007

16/10/2007 10:33



Lenthe Publishers



AMSTELVEEN, 15 oktober 2007 - De jury van de 25ste Reclameman van het Jaar heeft Job Cohen, Sander van der Laan, Simon Neefjes, Willem Sijthoff en Jos van Tilburg genomineerd en op de shortlist geplaatst. De opvolger van TomTom's CEO Alexander Ribbink zal op 12 november in Club 11 in Amsterdam bekend worden gemaakt. De jury benoemt ook het nieuwe SRM Reclametalent alias de Gouden Zaag.

De titel Reclameman/vrouw van het Jaar, een initiatief van MarketingTribune, wordt jaarlijks toegewezen op basis van visie, moed en innovatie binnen het veld van marketingcommunicatie. Evenals voorgaande jaren is gezocht naar mannen en vrouwen die het afgelopen jaar een aantoonbaar eclatant succes in het vak hebben geboekt. Op de lange lijst van voorgaande prijswinnaars prijken namen als die van Mary Zeldenrust in 1983 en Freddy Heineken in 1989. Vorig jaar ging de titel naar Alexander Ribbink van TomTom.

De shortlist voor de prijs Reclameman van het Jaar werd door de jury op de volgende manier gemotiveerd:


1. Job Cohen (burgemeester Amsterdam)
Vanwege zijn niet aflatende inzet voor zijn stad als 'creative capital', die o.a. zichtbaar is door de campagne I Amsterdam en recent Picnic 2007. Belichaamt op integere en intelligente wijze het merk 'Amsterdam';


2. Sander van der Laan (CMO AH Nederland)
Prolongeerde in 2007 het succes van Albert Heijn door o.a. differentiatie van het merk via AH to Go, restyling Allerhande, nieuw logo en labels als AH Excellent. Won eerder de prijsoorlog tussen de supermarkten;


3. Simon Neefjes (CEO TBWA Nederland)
Opnieuw genomineerd vanwege voortzetting succes van TBWA Group in 2007, inlijving van Doom & Dickson, Agency dot Com en McDonald's terwijl ook 'oude' klanten met prijswinnende campagnes werden bediend;


4. Willem Sijthoff (participant FD Group)
Steekt als entrepreneur zijn nek uit door het ouderwetse merk Het Financieele Dagblad in 2007 om te toveren in een überhip, goed leesbaar roze FD met interessante crossmediaverbanden richting web en radio (BNR).


5. Jos van Tilburg (CEO G-Star Raw)
Oprichter van kledingmerk G-Star, dat het afgelopen jaar 470 miljoen euro omzet draaide en 40 procent groeide, gedragen door design en coole campagnes. De expansie op de Amerikaanse markt, thuismarkt van concurrenten als Levi's en Wrangler, door G-Star is dit jaar fenomenaal.

De jury bestaat uit oud-Reclamemannen Wim Huinder (ex-topman Albert Heijn), Chris Mendola (CEO 180Amsterdam), Béla Stamenkovits (ex-PMS, oud chairman TBWA), Alexander Ribbink (CMO TomTom) aangevuld door marcom-experts Jan Rijkenberg (CEO BSUR Group, auteur Concepting, juryvoorzitter) en Peter van Woensel Kooy (senior redacteur MarketingTribune , Nederlands afgevaardigde bij de Epica en IAA erelid). Bij de benoeming van het nieuwe SRM Reclametalent wordt de jury geadviseerd door Lode Schaeffer (creatief directeur S-W-H) en het Jonge Honden-bestuur. Tijdens de ceremonie op 12 november in Club 11 wordt het gehele juryrapport per kandidaat voorgelezen.


-----------------------





http://www.reclamemv.nl


Noot voor de redactie: