Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht

oktober 2007

Apeldoorn | dinsdag 16 oktober 2007

ACTIEF BURGERSCHAP

EN MAATSCHAPPELIJKE STAGES

Dinsdag 16 oktober organiseert VU podium in samenwerking met het Verenigingsbureau en ROC Aventus Apeldoorn een lezing door Yvonne Leeman, lector Pedagogische Opdracht (Windesheim) over actief burgerschap en maatschappelijke stages. Tijdens deze bijeenkomst presenteert Leeman haar visie: hoe kun je jongeren leren een actief en meedenkend burger te zijn? En welke rol spelen ouders maar ook leerkrachten daarin?

Spanningen in de samenleving hebben geleid tot een discussie over de rol van burgers in de maatschappij. Er moet actiever meegedacht en meegewerkt worden aan het leefbaar maken en houden van de samenleving, zo luidt één van de conclusies. Het zou een goed vooruitzicht zijn als jongeren opgroeien tot betrokken burgers die actief deelnemen aan de maatschappij. De maatschappelijke stage in het onderwijs kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren.

Naast de lezing presenteren studenten van het ROC Aventus Apeldoorn de ontwikkelingen rondom maatschappelijke stages en het maatschappelijke stagebureau en wordt de zaal actief betrokken bij de discussie over dit thema.

Yvonne Leeman is naast haar functie bij Windesheim ook verbonden aan de afdeling Opvoedkunde en Onderwijskunde (UvA) en SCO Kohnstamm (UvA).

Waar en wanneer?


Datum: dinsdag 16 oktober

Tijd: 19.30 uur


Plaats: Apeldoorn| ROC Aventus Apeldoorn | Laan van de mensenrechten 500

Toegang: gratis

Informatie/aanmelden

Aanmelden via internet: www.vupodium.nl

E-mail: vupodium@dienst.vu.nl

Tel. (020) 598 9292 of

VU-podiumagenda

Wilt u op de hoogte blijven van het programma-aanbod van VU podium? Vraag dan de

VU-podiumagenda aan. Hieraan zijn uiteraard geen kosten verbonden.

Noot voor de pers

Wilt u meer weten over deze activiteit of over VU podium in het algemeen, dan kunt u contact opnemen met Hanneke Vonk of Gert de Jager tel. (020) 598 9292.

VU podium organiseert activiteiten rond wetenschap, samenleving en levensbeschouwing