Rabobank: 'Hard franchise formule' biedt meeste klantwaarde
15/10/2007 12:58
Rabobank Nederland
Rabobank Corporate Clients onderzoekt trends bij detailhandelformules
De 'hard franchise-formule', waarbij het winkelconcept, het assortiment en de marketing strak geformuleerd zijn, biedt de meeste klantwaarde. Franchiseformules kunnen snel reageren op veranderingen in de markt, waaronder de steeds kritischere en onvoorspelbare consument en opkomende concurrentie. Rabobank Corporate Clients signaleert vanuit het gehouden trendonderzoek een beweging in de markt naar 'hard franchiseformules'.
Rabobank Corporate Clients onderzocht de verschillen tussen vijf formules: een inkooporganisatie, vrijwillig filiaalbedrijf, softfranchise, hardfranchise en het ketenbedrijf. Bij hard franchise is het winkelconcept, het assortiment en de marketing strak geformuleerd, terwijl bij een softfranchise formule relatief veel wordt overgelaten aan de ondernemer zelf.
Alain Cracau, Manager Team Arrangementen van Rabobank Corporate Clients: 'In het onderzoek hebben we onder andere inkoopvoordelen, eenduidigheid winkelformule, financiering, lokale marktkennis/ondernemerschap en de snelheid van de supply chain meegenomen. Samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer is cruciaal bij het laten slagen van een formule, evenals het herkennen van de wederzijdse afhankelijkheid. Organisaties met een veel losser georganiseerde regie zullen meer moeite hebben om in te spelen op de klant van morgen, die minder loyaal lijkt en anders bediend wil worden.'
Snelste groeiers zijn geen prijsspelers
Ten opzichte van ketenorganisaties heeft de franchisenemer lokale marktkennis die hij kan inzetten. Hierdoor kan de klantbediening worden afgestemd op de (lokale) doelgroep. 'Opvallend is dat onder franchiseformules met de meeste verkooppunten geen échte prijsspelers voorkomen', aldus Cracau. De strategie van prijsspelers is gemakkelijker te kopiëren en het wordt steeds moeilijker om de consument hiermee te verrassen. Uiteraard moeten franchiseformules wel aan prijsperceptie werken, maar dat zal niet bepalend zijn voor het succes.
Onderscheiden
Franchiseformules moeten zich minimaal op één of twee elementen onderscheiden wat betreft beleving, product, prijsperceptie, bereik of service. 'Om succesvol in de markt te zijn, dient een formule uniek te zijn op één element en onderscheidend op een ander element. Daarnaast moeten ze marktconform presteren op de overige elementen,' constateert Cracau. Rabobank juicht het toe dat formules zich steeds meer richten op het creëren van klantwaarde.
http://www.rabobank.nl/mkb