AutoRai

Veilig inhalen met de Blind Spot Assist in de Mercedes-Benz S-Klasse en CL-Klasse

(10/15/2007)
De Mercedes-Benz S-Klasse en CL-Klasse zijn vanaf nu ook leverbaar met de nieuw ontwikkelde Blind Spot Assist. Dit optionele hightech assistentiesysteem helpt bestuurders om veiliger in te halen, omdat het de dode hoek in de gaten houdt. Blind Spot Assist is een aanvulling op andere geavanceerde assistentiesystemen, zoals DISTRONIC PLUS.

De Blind Spot Assist werkt met zes short range (korteafstands) radarsensoren die een bereik dicht bij de auto hebben. De radarsensoren zijn geïntegreerd in de voor- en achterbumper. Ze houden de directe omgeving achter en opzij van de auto in de gaten, zowel aan de linker- als aan de rechterzijde. Ze zien letterlijk meer dan de bestuurder, omdat ze ook de dode hoek bestrijken (het gebied schuin achter de auto, dat lastig is te zien via de buitenspiegels).

Als de Blind Spot Assist een ander voertuig in de dode hoek opmerkt, verschijnt een rood waarschuwingssymbool in het glas van de buitenspiegel. De bestuurder weet dan dat extra oplettendheid is geboden bij het wisselen van rijstrook. Als de bestuurder de waarschuwing negeert en de richtingaanwijzers aanzet, begint het rode waarschuwingssymbool te knipperen en klinkt er bovendien een waarschuwingssignaal.

De Blind Spot Assist is leverbaar in de S-Klasse en CL-Klasse in combinatie met andere assistentiesystemen die met radartechniek werken. Samen met DISTRONIC PLUS, Brake Assist PLUS, PRE SAFE brake en PARKTRONIC kost dit pakket ⬠4.680 (S-Klasse 6- en 8-cilinders) en ⬠3.580 (S 600 en CL-Klasse).