Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Haagse Berichten Haagse Berichten
Door: Fred Andrioli
Nieuwe vertraging Hoge Snelheidslijn
o Datum aanvang tijdelijk vervoer verschuift waarschijnlijk met 3
maanden
o Er komt nader overleg over de Beneluxtrein
Bij de bespreking van de voortgangsrapportage van de Hoge
Snelheidslijn op 11 oktober in de Vaste Tweede Kamercommissie voor
Verkeer en Waterstaat bleek dat er een nieuw probleem is. Er dreigt
een vertraging van drie maanden bij de tijdelijke ingebruikneming van
het gedeelte tussen Amsterdam en Rotterdam.
Samson (PvdA) zei dat ook deze minister te maken krijgt met het
fenomeen dat zich steeds nieuwe problemen aandienen. Hij sloot niet
uit dat in de toekomst de Kamer een enquète zal willen, maar na enkele
interrupties van collega-Kamerleden zei Samson dat hij zo'n enquète nu
beslist niet wil. De trein moet zo snel mogelijk rijden.
Koopmans (CDA) constateerde dat de overheid steeds weer geconfronteerd
wordt met vertragingen. Alle nadelen komen steeds weer voor rekening
van het Rijk, maar de minister kan niet aan knoppen draaien om ervoor
te zorgen dat het beter gaat. De overheid wordt geconfronteerd met de
keuze tussen betalen en betalen.
Duyvendak (GL) verbaasde zich erover dat het ministerie nog steeds
niet de zaken op orde heeft, al had hij wel het gevoel dat deze
minister er bovenop zit. Hij vond wel dat het de dure plicht van de
Kamer is om te onderzoeken waarom het allemaal zo gegaan is. Bovendien
zijn er nog problemen met de exploitatie te verwachten. Waarom moet
het Rijk nu 37 mln betalen aan de High Speed Alliance (HSA)? Het Rijk
heeft weliswaar de infrastructuur te laat opgeleverd, maar de HSA
heeft nog geen treinen. Kunnen die zaken niet tegen elkaar worden
weggestreept? Duyvendak vroeg verder of er nu nieuwe data kunnen
worden genoemd en hoe het overleg met de Belgische en Franse
spoorwegen verloopt. Tenslotte wilde hij de Beneluxtrein (de bestaande
uurdienst Amsterdam-Brussel, red.) handhaven. De uitgevoerde enquète
onder reizigers in die trein is een lachertje. Zij konden kiezen uit
de antwoorden: "ik overweeg over te stappen" (op de HSA, red.),
"neutraal" en "ik twijfel". Aan zo'n onderzoek had hij niets.
Neppérus (VVD) zei dat er eerst concrete data werden genoemd, daarna
werden dat "streefdata", maar nu worden er weer vraagtekens gezet bij
de streefdata. We zakken steeds verder weg en nu worden we weer
geconfronteerd met een schadeclaim. Betalen is makkelijk, dan heb je
ook geen last van advocaten. Is daar trouwens dekking voor? Zij vroeg
ook hoe het zat met het overleg met België en of er nu voldoende
treinen komen.
Roemer (SP) begon te zeggen dat de minister in het moeras zit.
Destijds is er bewust voor gekozen risicovolle aspecten aan de markt
over te laten. Nu heeft de minister de risico's niet meer in de hand.
Hoe voorkomen we dat zoiets in de toekomst nog eens gebeurt ?
Duyvendak vulde aan dat GL en SP zich destijds hebben verzet tegen de
PPS-mode (Public Private Partnership, red.).
Roemer kondigde ook nog een debat aan over de Beneluxtrein. De
reizigers worden ontmoedigd om nog van die trein gebruik te maken. De
punctualiteit is extreem laag; de uitval van treinen is extreem hoog.
Er wordt ons een rad voor ogen gedraaid. NS heeft de trein al vanaf
oktober 2008 in de dienstregeling geschrapt.
Na een schorsing antwoordde de minister dat hem onmiddellijk na zijn
aantreden is gebleken dat de Hoge Snelheidslijn een "hoofdpijndossier"
is. Roemer raakt de kern van de zaak. Als men ervoor kiest om te
werken met nieuwe technologieën, dan moeten de risico's gespreid
worden en niet eenzijdig voor rekening van de overheid komen, zeker
niet als de minister geen invloed kan uitoefenen. Hij kondigde een
brief in november aan met een commentaar op het rapport van de
Tijdelijke Commissie Infrastructuur (TCI).
De minister wil er het beste van maken, maar de voortgang wordt nu
geheel bepaald door technische issues. Er is ook afhankelijkheid van
meerdere partijen. Hij wil overleg, in plaats van juridische
procedures. Er is nu meer communicatie, de moeizame verhoudingen
liggen achter ons. Helaas kunnen wij nu nog niet de vruchten plukken
van het betere overleg.
Het ziet er naar uit dat de start van het tijdelijk vervoer met
treinen die 160 km per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam
(voorgenomen december 2007) met drie maanden wordt vertraagd. Zodra
het "kastje" (de in de locomotief ingebouwde beveiliging) het doet,
zal de minister de Kamer inlichten.
Hij handhaaft nog wel oktober 2008 als streefdatum voor de aanvang van
exploitatie met treinen die met 300 km per uur naar België en
Frankrijk rijden. Mochten zich in de komende maanden nog nieuwe
problemen aandienen dan is er nog mogelijkheid om die voor oktober
2008 op te lossen. In oktober 2008 zijn de omgebouwde Thalys-treinen
beschikbaar; dan stromen ook de nieuwe Ansaldo-treinen in, maar die
zullen er dan nog niet allemaal zijn. Verwacht wordt dat de treinen
met Traxx-locomotieven ook nog in 2009 een deel van het vervoer zullen
moeten verwerken.
In oktober 2008 wordt begonnen met 10 treinen per dag Amsterdam-Parijs
v.v., dus niet de 16 treinparen waarvan oorspronkelijk werd uitgegaan.
Helaas is de situatie met België ten opzichte van de vorige
voortgangsrapportage niet veranderd. Het probleem is dat de Belgische
regering thans demissionair is. Maar het overleg met België en de
Belgische spoorwegen, onder andere over de bediening van Den Haag,
houdt zijn aandacht.
Wat de schadeclaim van HSA betreft, is de overheid contractueel
verplicht die te betalen. Wel heeft de minister van het
oorspronkelijke bedrag van 49 mln er nog wat af kunnen krijgen.
De minister zei de gevoeligheden rond de Beneluxtrein te begrijpen.
Hij waardeerde wel de poging van de HSA om reizigers te ondervragen,
maar zelf heeft hij zijn fiat aan de resultaten niet gegeven. Zolang
de HSA niet tot Brussel rijdt blijft de Beneluxtrein in ieder geval
rijden.
Koopmans zei hierop dat het onderzoekje niets voorstelt. De
ondervraagden kregen immers ook geen informatie over verschillen in de
tarieven. Dit onderzoekje kan dus in de prullenbak.
Roemer zei dat NS bezig is de Beneluxtrein uit te kleden. Reizigers
worden straks gedwongen van de HSA gebruik te maken.
Over die Beneluxtrein zal nog nader gesproken worden tussen minister
en Kamercommissie.
Den Haag, 12 oktober 2007
Beginpagina overzicht nieuwsberichten
Nieuwsoverzicht