Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Haagse Berichten Haagse Berichten
Door: Fred Andrioli

Nieuwe vertraging Hoge Snelheidslijn
o Datum aanvang tijdelijk vervoer verschuift waarschijnlijk met 3 maanden
o Er komt nader overleg over de Beneluxtrein

Bij de bespreking van de voortgangsrapportage van de Hoge Snelheidslijn op 11 oktober in de Vaste Tweede Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat bleek dat er een nieuw probleem is. Er dreigt een vertraging van drie maanden bij de tijdelijke ingebruikneming van het gedeelte tussen Amsterdam en Rotterdam.

Samson (PvdA) zei dat ook deze minister te maken krijgt met het fenomeen dat zich steeds nieuwe problemen aandienen. Hij sloot niet uit dat in de toekomst de Kamer een enquète zal willen, maar na enkele interrupties van collega-Kamerleden zei Samson dat hij zo'n enquète nu beslist niet wil. De trein moet zo snel mogelijk rijden. Koopmans (CDA) constateerde dat de overheid steeds weer geconfronteerd wordt met vertragingen. Alle nadelen komen steeds weer voor rekening van het Rijk, maar de minister kan niet aan knoppen draaien om ervoor te zorgen dat het beter gaat. De overheid wordt geconfronteerd met de keuze tussen betalen en betalen.

Duyvendak (GL) verbaasde zich erover dat het ministerie nog steeds niet de zaken op orde heeft, al had hij wel het gevoel dat deze minister er bovenop zit. Hij vond wel dat het de dure plicht van de Kamer is om te onderzoeken waarom het allemaal zo gegaan is. Bovendien zijn er nog problemen met de exploitatie te verwachten. Waarom moet het Rijk nu 37 mln betalen aan de High Speed Alliance (HSA)? Het Rijk heeft weliswaar de infrastructuur te laat opgeleverd, maar de HSA heeft nog geen treinen. Kunnen die zaken niet tegen elkaar worden weggestreept? Duyvendak vroeg verder of er nu nieuwe data kunnen worden genoemd en hoe het overleg met de Belgische en Franse spoorwegen verloopt. Tenslotte wilde hij de Beneluxtrein (de bestaande uurdienst Amsterdam-Brussel, red.) handhaven. De uitgevoerde enquète onder reizigers in die trein is een lachertje. Zij konden kiezen uit de antwoorden: "ik overweeg over te stappen" (op de HSA, red.), "neutraal" en "ik twijfel". Aan zo'n onderzoek had hij niets.

Neppérus (VVD) zei dat er eerst concrete data werden genoemd, daarna werden dat "streefdata", maar nu worden er weer vraagtekens gezet bij de streefdata. We zakken steeds verder weg en nu worden we weer geconfronteerd met een schadeclaim. Betalen is makkelijk, dan heb je ook geen last van advocaten. Is daar trouwens dekking voor? Zij vroeg ook hoe het zat met het overleg met België en of er nu voldoende treinen komen.

Roemer (SP) begon te zeggen dat de minister in het moeras zit. Destijds is er bewust voor gekozen risicovolle aspecten aan de markt over te laten. Nu heeft de minister de risico's niet meer in de hand. Hoe voorkomen we dat zoiets in de toekomst nog eens gebeurt ? Duyvendak vulde aan dat GL en SP zich destijds hebben verzet tegen de PPS-mode (Public Private Partnership, red.).
Roemer kondigde ook nog een debat aan over de Beneluxtrein. De reizigers worden ontmoedigd om nog van die trein gebruik te maken. De punctualiteit is extreem laag; de uitval van treinen is extreem hoog. Er wordt ons een rad voor ogen gedraaid. NS heeft de trein al vanaf oktober 2008 in de dienstregeling geschrapt.

Na een schorsing antwoordde de minister dat hem onmiddellijk na zijn aantreden is gebleken dat de Hoge Snelheidslijn een "hoofdpijndossier" is. Roemer raakt de kern van de zaak. Als men ervoor kiest om te werken met nieuwe technologieën, dan moeten de risico's gespreid worden en niet eenzijdig voor rekening van de overheid komen, zeker niet als de minister geen invloed kan uitoefenen. Hij kondigde een brief in november aan met een commentaar op het rapport van de Tijdelijke Commissie Infrastructuur (TCI).

De minister wil er het beste van maken, maar de voortgang wordt nu geheel bepaald door technische issues. Er is ook afhankelijkheid van meerdere partijen. Hij wil overleg, in plaats van juridische procedures. Er is nu meer communicatie, de moeizame verhoudingen liggen achter ons. Helaas kunnen wij nu nog niet de vruchten plukken van het betere overleg.
Het ziet er naar uit dat de start van het tijdelijk vervoer met treinen die 160 km per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam (voorgenomen december 2007) met drie maanden wordt vertraagd. Zodra het "kastje" (de in de locomotief ingebouwde beveiliging) het doet, zal de minister de Kamer inlichten.

Hij handhaaft nog wel oktober 2008 als streefdatum voor de aanvang van exploitatie met treinen die met 300 km per uur naar België en Frankrijk rijden. Mochten zich in de komende maanden nog nieuwe problemen aandienen dan is er nog mogelijkheid om die voor oktober 2008 op te lossen. In oktober 2008 zijn de omgebouwde Thalys-treinen beschikbaar; dan stromen ook de nieuwe Ansaldo-treinen in, maar die zullen er dan nog niet allemaal zijn. Verwacht wordt dat de treinen met Traxx-locomotieven ook nog in 2009 een deel van het vervoer zullen moeten verwerken.
In oktober 2008 wordt begonnen met 10 treinen per dag Amsterdam-Parijs v.v., dus niet de 16 treinparen waarvan oorspronkelijk werd uitgegaan. Helaas is de situatie met België ten opzichte van de vorige voortgangsrapportage niet veranderd. Het probleem is dat de Belgische regering thans demissionair is. Maar het overleg met België en de Belgische spoorwegen, onder andere over de bediening van Den Haag, houdt zijn aandacht.

Wat de schadeclaim van HSA betreft, is de overheid contractueel verplicht die te betalen. Wel heeft de minister van het oorspronkelijke bedrag van 49 mln er nog wat af kunnen krijgen. De minister zei de gevoeligheden rond de Beneluxtrein te begrijpen. Hij waardeerde wel de poging van de HSA om reizigers te ondervragen, maar zelf heeft hij zijn fiat aan de resultaten niet gegeven. Zolang de HSA niet tot Brussel rijdt blijft de Beneluxtrein in ieder geval rijden.

Koopmans zei hierop dat het onderzoekje niets voorstelt. De ondervraagden kregen immers ook geen informatie over verschillen in de tarieven. Dit onderzoekje kan dus in de prullenbak. Roemer zei dat NS bezig is de Beneluxtrein uit te kleden. Reizigers worden straks gedwongen van de HSA gebruik te maken.

Over die Beneluxtrein zal nog nader gesproken worden tussen minister en Kamercommissie.

Den Haag, 12 oktober 2007
Beginpagina overzicht nieuwsberichten Nieuwsoverzicht