Gemeente Aa en Hunze
12-10-07 Nieuwe wijk Rolde Zuid
Afgelopen week heeft het college van B&W van de gemeente Aa en Hunze
ingestemd met het plan voor een nieuwbouwwijk in Rolde Zuid.
Uitgangspunt bij de ontwikkeling van dit plan vormt de kwaliteit van
de natuur in het gebied.
NIEUWE WIJK IN ROLDE ZUID: WONEN IN DE NATUUR
Afgelopen week heeft het college van B&W van de gemeente Aa en Hunze
ingestemd met het plan voor een nieuwbouwwijk in Rolde Zuid.
Uitgangspunt bij de ontwikkeling van dit plan vormt de kwaliteit van
de natuur in het gebied. Het plan biedt een gemengde verdeling van de
kavels voor sociale woningbouw en de vrije sector, met een diversiteit
aan grondgebonden en niet grondgebonden woningbouw. Maar liefst een
derde van de te bouwen woningen wordt gerealiseerd in de sociale
sfeer, verspreid over het hele gebied. Er is veel diversiteit in
woonvorm en woningtype, waarbij verschillende onderdelen integreren.
De samenhang wordt gevormd door de openbare ruimte. Het wordt een
`gewone woonwijk', geschikt voor alle soorten mensen met verschillende
achtergronden. Met maatwerk aansluitend op de specifieke woonbehoefte
van verschillende mensen. Men woont in de natuur en in het landschap.
Het plan is opgedeeld in vier gebieden met ieder een typisch Drentse
uitstraling.
Wonen op de Esch
Midden op de Esch wordt een zelfstandig woonblok ontwikkeld. Een
samengesteld gebouw in een open ruimte met een natuurlijke vegetatie.
Met een eenduidige rand naar de buitenzijde met een besloten hof aan
de binnenzijde van de met de ontsluiting voor verkeer. Dit deel is hét
extraverte punt van het plan. Dit deel is gezichtbepalend. Hier wordt
onder bijzondere architectuur gebouwd op een groot open landschap met
heide of gras.
Wonen in het Bos
De contouren van het aanwezige bos blijven zoveel mogelijk
gehandhaafd. Mensen wonen in het bos. De kavels zijn relatief groot en
bevatten een stuk bos. De woningen staan relatief ver van de weg af en
mogen voor, achter, links of rechts op de kavels staan. Er is een
grote variëteit in soorten woningen en geen eenduidige rooilijn. Er is
een grote vrijheid in materiaalgebruik, kleur en mate van
detaillering. Een belangrijke eis die wordt gesteld is dat hout een
dominante toepassing krijgt in de gevelbehandeling. Er is weinig
openbare ruimte, de wegen lopen door het bos en men rijdt onder de
boomkronen door.
Wonen aan Brinken
De Brinken liggen centraal in het plangebied. Er worden 2 nieuwe
brinken gebouwd, waarbij de bebouwing is georiënteerd op de groene
gemeenschappelijke ruimte. Net als vroeger dagen de bewoners met
elkaar zorg voor de openbare ruimte. Er is een grote variëteit aan
kavelvormen en typologie aan woningen. Parkeren vindt geïntegreerd in
het bouwvolume plaats. Wonen aan de brinken krijgt een dorps karakter.
Wonen aan het park
In dit deelgebied wordt optimaal gebruik gemaakt van het fraaie
aanwezige park. Hier ligt het zwaartepunt van de Trans. Hier worden
dan ook kangoeroewoningen gebouwd, waar ouders met hun kind kunnen
wonen. Het verkeer wordt om het park heen geleid, zodat bewoners
veilig van hun huis naar de voorzieningen kunnen lopen. Op een open
plek in het bos wordt een hofje gebouwd met een ontsluiting en een
centrale parkeervoorziening. De voorzijde van de woning is
georiënteerd op de openbare ruimte en de buren, de achtertuin ligt aan
het bos. Wonen in het park is ruimtelijk wonen en georganiseerd/
gecultiveerd groen. Het gras, de bomen en het ven vormen het park.
Openbare ruimte
De samenhang in het plan wordt verkregen door een uniforme benadering
van de openbare ruimte; eenvoudige wegen, veelal zonder voetpaden,
nieuwe eikenlanen die leiden naar het centrum van het gebied, de
brinken en natuurlijk het handhaven van waardevolle beplanting. De
grens tussen de openbare ruimte en private kavels wordt in eenduidige
randen en overzichtelijke randen vormgegeven.
Ontsluiting
De wijk heeft een hoofdontsluiting met een doorgaande weg van de
westzijde naar de oostzijde.
Vanaf deze ontsluitingswegen worden de verschillende deelgebieden
ontsloten, met een accent op de ontsluiting op de centrale brink in
het midden van het gebied. De woonwegen hebben een fijnmazige
structuur en maken het gebied vanaf de zuidzijde toegankelijk voor
langzaam verkeer en hulpdiensten. Wandelaars kunnen binnen het gebied
gebruik maken van de te handhaven paden, de nieuwe ontsluiting naar
Rolde. Langs de hoofdontsluitingswegen komen wandelpaden. In het
profiel van de wegen komen geen parkeerplaatsen. behalve enkele
kleinschalige parkeervelden, ingesloten in het verkavelingsplan, voor
de medewerkers en bezoekers van de Trans. Omdat parkeren niet langs
wegen plaatsvindt ontstaat een dorps beeld.
Het plan wordt op 31 oktober voorgelegd aan de gemeenteraad, die dan
een definitief besluit zal nemen.