Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 12 oktober 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2007/7557 2060724020 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van lid Madlener over de fileramp en oplossingen.


1. Hebt u kennis genomen van het artikel "fileramp" (De Telegraaf, 26 augustus 2007)?


1. Ja.


2. Deelt u de mening van de Hoogleraar planologie van de Rijksuniversiteit Groningen, professor G. de Roo, dat de huidige onderhoudswerkzaamheden een "kostbaar lapmiddel" en "symptoombestrijding" zijn en dat de files alleen maar verder zullen toenemen zonder de aanleg van extra rijstroken bij rijkswegen?


2. Deze vraag bestaat uit twee delen. Wat betreft de vraag naar de huidige onderhoudswerkzaamheden: deze zijn noodzakelijk om de in Nederland vaak zwaar belaste infrastructuur op een hoogwaardige kwaliteit te houden. Op zichzelf zijn onderhoudswerkzaamheden niet gericht op het oplossen van files. Bij het onderhoud wordt wel de overlast voor de weggebruiker zoveel mogelijk beperkt en wordt veel aandacht besteed aan informatie en voorlichting. In een aantal gevallen wordt het onderhoud gecombineerd met aanpassingen zoals wegverbredingen.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2007/7557

Wat betreft de vraag naar de aanleg van extra rijstroken bij rijkswegen is relevant dat de verkeersprestatie jaarlijks groeit. Naar verwachting zal daarmee ook de filedruk toenemen indien niet zou worden geïnvesteerd in de aanleg van nieuwe infrastructuur zoals extra rijstroken. In de Nota mobiliteit zijn ambities afgesproken voor de bereikbaarheid, en ik zet me volledig in om die te realiseren. De investeringen in infrastructuur op het hoofdwegennet zijn opgenomen in het MIRT. Alleen al in deze kabinetsperiode worden ruim 10 nieuwe wegen opengesteld en ongeveer 20 tracébesluiten genomen. Maar er is niet één oplossing om de files te bestrijden. Alles moet uit de kast: naast bouwen ook beprijzen, benutten, mobiliteitsmanagement en telewerken. Voor een actualisatie van de verwachte mobiliteitsontwikkeling en de gevolgen daarvan voor het halen van de ambities uit de NoMo voor het (hoofd-) wegennetwerk wordt op dit moment een landelijke markt en capaciteitsanalyse uitgevoerd. Over de uitkomsten van deze analyse verwacht ik u eind dit jaar te kunnen informeren.


3. Bent u bereid om snel extra rijstroken aan te leggen langs Rijkswegen? Zo nee, waarom niet.

3. Ik ben verheugd dat u mijn benadering om de capaciteit van de hoofdwegen te vergroten deelt. Op dit moment loopt reeds het programma Zichtbaar Slim en Meetbaar (ZSM), waarmee gericht wordt ingezet op onder andere een versnelde aanleg van spitsstroken. Het gaat in totaal om 55 projecten waar extra stroken komen, veel op de belangrijkste knelpunten uit de file top 50. Tot eind 2008 zal een tiental projecten worden opgeleverd en aan het einde van deze kabinetsperiode zijn dat er ruim 40. Bovendien is aan het einde van deze kabinetsperiode de besluitvorming over de resterende ZSM-projecten afgerond.


4. Kan de Kamer bij de komende begrotingvoorstellen van uw kant verwachten om het Rijkswegennet drastisch uit te breiden met extra rijstroken? Zo neen, waarom niet?

4. De geplande uitbreidingen van het wegennet zijn vastgelegd in het MIRT. Daarnaast zet ik in bijvoorbeeld het Urgentieprogramma Randstad in op een voortvarende realisatie van geplande uitbreidingen op knelpunten.
---

VENW/DGP-2007/7557


5. Denkt u dat de filedruk in 2008 nog verder zal toenemen?


5. De afgelopen periode hebben we tegenslagen gehad met het tempo van de besluitvorming rond aanlegprojecten. Mede daardoor is het waarschijnlijk dat de filedruk in 2008 verder zal toenemen. Een commissie snelle besluitvorming onderzoekt de komende maanden of en hoe de besluitvorming eenvoudiger en sneller kan zonder aan kwaliteit te verliezen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---