abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
12 oktober 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/7557 2060724020
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van lid Madlener over de
fileramp en oplossingen.
1. Hebt u kennis genomen van het artikel "fileramp" (De Telegraaf, 26 augustus
2007)?
1. Ja.
2. Deelt u de mening van de Hoogleraar planologie van de Rijksuniversiteit
Groningen, professor G. de Roo, dat de huidige onderhoudswerkzaamheden
een "kostbaar lapmiddel" en "symptoombestrijding" zijn en dat de files alleen
maar verder zullen toenemen zonder de aanleg van extra rijstroken bij
rijkswegen?
2. Deze vraag bestaat uit twee delen. Wat betreft de vraag naar de huidige
onderhoudswerkzaamheden: deze zijn noodzakelijk om de in Nederland vaak
zwaar belaste infrastructuur op een hoogwaardige kwaliteit te houden. Op
zichzelf zijn onderhoudswerkzaamheden niet gericht op het oplossen van files.
Bij het onderhoud wordt wel de overlast voor de weggebruiker zoveel mogelijk
beperkt en wordt veel aandacht besteed aan informatie en voorlichting. In een
aantal gevallen wordt het onderhoud gecombineerd met aanpassingen zoals
wegverbredingen.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/7557
Wat betreft de vraag naar de aanleg van extra rijstroken bij rijkswegen is
relevant dat de verkeersprestatie jaarlijks groeit. Naar verwachting zal daarmee
ook de filedruk toenemen indien niet zou worden geïnvesteerd in de aanleg
van nieuwe infrastructuur zoals extra rijstroken. In de Nota mobiliteit zijn
ambities afgesproken voor de bereikbaarheid, en ik zet me volledig in om die
te realiseren. De investeringen in infrastructuur op het hoofdwegennet zijn
opgenomen in het MIRT. Alleen al in deze kabinetsperiode worden ruim 10
nieuwe wegen opengesteld en ongeveer 20 tracébesluiten genomen. Maar er
is niet één oplossing om de files te bestrijden. Alles moet uit de kast: naast
bouwen ook beprijzen, benutten, mobiliteitsmanagement en telewerken. Voor
een actualisatie van de verwachte mobiliteitsontwikkeling en de gevolgen
daarvan voor het halen van de ambities uit de NoMo voor het (hoofd-)
wegennetwerk wordt op dit moment een landelijke markt en
capaciteitsanalyse uitgevoerd. Over de uitkomsten van deze analyse verwacht
ik u eind dit jaar te kunnen informeren.
3. Bent u bereid om snel extra rijstroken aan te leggen langs Rijkswegen? Zo nee,
waarom niet.
3. Ik ben verheugd dat u mijn benadering om de capaciteit van de hoofdwegen
te vergroten deelt. Op dit moment loopt reeds het programma Zichtbaar Slim
en Meetbaar (ZSM), waarmee gericht wordt ingezet op onder andere een
versnelde aanleg van spitsstroken. Het gaat in totaal om 55 projecten waar
extra stroken komen, veel op de belangrijkste knelpunten uit de file top 50.
Tot eind 2008 zal een tiental projecten worden opgeleverd en aan het einde
van deze kabinetsperiode zijn dat er ruim 40. Bovendien is aan het einde van
deze kabinetsperiode de besluitvorming over de resterende ZSM-projecten
afgerond.
4. Kan de Kamer bij de komende begrotingvoorstellen van uw kant verwachten
om het Rijkswegennet drastisch uit te breiden met extra rijstroken? Zo neen,
waarom niet?
4. De geplande uitbreidingen van het wegennet zijn vastgelegd in het MIRT.
Daarnaast zet ik in bijvoorbeeld het Urgentieprogramma Randstad in op een
voortvarende realisatie van geplande uitbreidingen op knelpunten.
---
VENW/DGP-2007/7557
5. Denkt u dat de filedruk in 2008 nog verder zal toenemen?
5. De afgelopen periode hebben we tegenslagen gehad met het tempo van de
besluitvorming rond aanlegprojecten. Mede daardoor is het waarschijnlijk dat
de filedruk in 2008 verder zal toenemen. Een commissie snelle besluitvorming
onderzoekt de komende maanden of en hoe de besluitvorming eenvoudiger
en sneller kan zonder aan kwaliteit te verliezen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat