abcdefgh
Aan
de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
12 oktober 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/8132 -
Onderwerp
Besluit Randstad Urgent
Geachte voorzitter,
Het kabinet heeft zich met het programma Randstad Urgent ten doel gesteld de
economische concurrentiepositie van de Randstad op een duurzame wijze te
versterken. Dit wil het kabinet onder meer doen door voortvarend te besluiten over
een concreet aantal projecten. De hoofdlijnen van het programma zijn 6 september en
9 oktober 2007 in de Tweede Kamer besproken. Middels deze brief wil het kabinet de
Tweede Kamer inlichten over de eerste besluiten die in het kader van Randstad Urgent
zijn genomen: een integraal besluit over infrastructuur, wonen en een natuurlijke
leefomgeving in de Noordvleugel op een duurzame wijze.
De ontwikkeling en ontsluiting van Almere zoals in de Nota Ruimte is aangekondigd is
een belangrijk en urgent vraagstuk. Het rijk en Almere streven er naar om tussen 2010
en 2030 60.000 woningen te bouwen en daarbij duurzame ontwikkeling als leidraad
te nemen. Dit besluit is verwoord in de Noordvleugelbrief die u op
25 augustus 2006 (TK, 2005-2006, 30 687, nr. 1) is toegezonden door de ministers
van VROM en VenW. Dit heeft consequenties voor de vervoersstromen, met name op
de corridor Schiphol - Amsterdam - Almere.
Om aan de verkeersproblematiek tegemoet te komen zal het kabinet investeren in de
ontsluiting van Almere zowel per openbaar vervoer (OV) als per weg. De
investeringen in het openbaar vervoer moeten leiden tot een grote
OV-kwaliteitssprong in dit dichtbevolkte gebied met een voor Nederland vitale
economische betekenis.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/8132
Het kabinet is voornemens aanzienlijk te investeren in concrete maatregelen voor een
volwaardig en robuust OV-systeem die op korte termijn ook tot resultaten leiden.
Dit najaar zal een besluit worden genomen over een maatregelenpakket voor
verbetering van de kwaliteit van de treindienst op korte termijn (2013) op de corridor
Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad. Dit zijn uitbreidingen die enerzijds nodig
zijn om het groeiend aantal treinreizigers aan te kunnen en anderzijds een goede
eerste stap vormen voor de verdere kwaliteitssprong van het spoor en regionaal OV
op deze corridor op de langere termijn. De investering die hiervoor nodig is, wordt in
samenhang met een besluit over een eventuele hogesnelheidsverbinding naar het
Noorden vastgesteld.
De wegverbetering zal worden gerealiseerd door de uitbreiding en verbeterde
inpassing van het bestaande wegennetwerk. Voor een nieuwe verbinding tussen de
A6 en de A9 (Verbindingsalternatief) is niet gekozen, mede op verzoek van een
breedgesteunde motie van de Tweede Kamer (TK, 2006-200, 30 687, nr. 4). Dit
alternatief heeft te weinig maatschappelijk en politiek draagvlak en is na uitgebreid
onderzoek afgevallen. Met name de effecten bij de tunnelmonden werden te
ingrijpend geacht. Bovendien zou het nu alsnog meenemen van dit alternatief leiden
tot minimaal een half jaar vertraging.
In de genoemde brief aan de Kamer heeft het kabinet gesteld dat de verdere keuzes
van het kabinet worden gebaseerd op basis van drie gelijkwaardige criteria:
· de bijdrage aan de doelen/normen en de uitgangspunten uit de Nota Mobiliteit
(o.a. trajectsnelheid) en de nota Ruimte;
· de maatschappelijke kosten-baten analyse;
· effecten die niet (of niet goed) in geld zijn uit te drukken, zoals effecten op natuur
en milieu (positief en negatief), leefomgevingseffecten voor bewoners (zoals
geluid en gezondheid), stedelijke ontwikkeling en economische
structuurversterking en het internationaal vestigingsklimaat.
Uiteraard moet worden voldaan aan wet- en regelgeving (o.a. wegnemen/voorkomen
van overschrijdingssituaties van lucht en geluid) en rekening worden gehouden met
het draagvlak in de regio en bij maatschappelijke organisaties. Daarnaast heeft het
kabinet bij zijn afweging de kamermotie Hofstra-Verdaas (TK, 30 800 A, nr. 40 motie
Hofstra c.s.) betrokken waarin het kabinet onder meer wordt opgeroepen met een
voorstel te komen voor een vergroting van de bestaande wegcapaciteit met een
gelijkwaardige kwaliteit van verkeersafwikkeling als in het Verbindingsalternatief.
Op basis hiervan heeft het kabinet samen met de decentrale overheden in deze regio
overeenstemming bereikt over de investeringen in de wegproblematiek. Rijk en regio
hebben afgesproken:
· dat de capaciteit van de A6, A1 en A10-Oost zal worden uitgebreid. In het kader
van de tracé/m.e.r.-procedure zal, in overleg met betrokken overheden, nog nader
worden bekeken hoe de inpassing precies wordt vormgegeven, uitgaande van de
in overeenkomst opgenomen uitgangspunten. Hierbij zal ook het College van
Rijksadviseurs om advies worden gevraagd;
---
VENW/DGP-2007/8132
· dat de capaciteit van de A9 zal worden uitgebreid met inachtneming van een
laatste beoordeling op Anders Betalen voor Mobiliteit;
· hoe de A9 bij uitbreiding zal worden ingepast. Hierbij worden de volgende
uitgangspunten gehanteerd:
A9: inpassing in Amsterdam-Zuidoost (Gaasperdammerweg)
Verbreding conform de zogenaamde Kamelenvariant. Deze bestaat uit twee aparte
verdiepte, gesloten tunnelbakken
A9: inpassing in Amstelveen
Verbreding met een circa 2000 meter lange, volledig verdiept gelegen tunnel,
waarbij de mogelijkheden van de aanleg van een aparte buis voor het openbaar
vervoer nader worden onderzocht. De aansluiting Amstelveen verdwijnt in zijn
huidige vorm en wordt vervangen door een stadsstraat, die ten westen en ten
oosten van de tunnel in- en uitvoegt op de A9.
· welke financiële bijdrage door welke partij zal worden geleverd..
Het akkoord met de regio is bijgevoegd in de vorm van een
concept-raamovereenkomst. Deze wordt de komende weken door de partijen nog
nader gedetailleerd en juridisch getoetst. Ondertekening vindt plaats op 29 oktober
2007 op de conferentie Randstad Urgent.
Het kabinet zal de capaciteitsuitbreiding en inpassing van bovengenoemde wegen
meenemen in de lopende tracé/m.e.r.-procedure. Hierbij zal bij het nemen van het
tracébesluit -dat in 2009 is voorzien- over het onderdeel van de A9 tussen de
knooppunten Diemen en Badhoevedorp nog een laatste beoordeling plaatsvinden. Dit
handelt over de te verwachten effecten van Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM)
voor dit tracé-onderdeel, er van uitgaande dat de wettelijke grondslag voor ABvM dan
voorhanden is. Immers ABvM heeft gevolgen voor de verkeerscijfers. Verkeerscijfers
bepalen in belangrijke mate de in het tracébesluit op te nemen maatregelen. De
effecten van ABvM voor het betreffende wegvak moeten dan ook duidelijk zijn.
Daarbij is informatie over o.a. het heffingsgebied maar ook de hoogte van het
tarief onderwerpen van de wettelijke regeling - bepalend.
De hierboven beschreven inpassing van de infrastructuur levert een forse bijdrage aan
de verbetering van de stedelijke leefkwaliteit in deze delen van Amsterdam en
Amstelveen en biedt kansen voor ruimtelijke ontwikkelingen. Daarnaast neemt het
kabinet nog meer maatregelen voor de verbetering van het woon- en leefklimaat,
natuur, waterhuishouding en recreatie in het gebied Schiphol Amsterdam - Almere.
De ontwikkeling en uitvoering van dit pakket vindt plaats in samenhang met de
realisatie van de wegverbinding. Zo zal bij Muiden een aquaduct worden gerealiseerd.
---
VENW/DGP-2007/8132
Het kabinet kiest aanvullend voor een pakket van investeringen van 116 mln.
De investeringen betreffen:
· De kruising van de Natte As met de A1, ten oosten van het knooppunt
Muiderberg;
· De uitvoering van een eerste fase van projecten uit de `Groene Uitweg' ( 83
miljoen) bestaande uit: een natuurboulevard, waterberging Horstermeer,
recreatieve vaarverbindingen, fietspaden en bruggen, investeringen in de Stelling
van Amsterdam, Hollandse Waterlinie en het behoud van het weidelandschap.
Het kabinet onderstreept met bovenstaande besluiten de urgentie van een integrale
verbetering van de Randstad.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN DE MINISTER VAN
VERKEER EN WATERSTAAT RUIMTE EN MILIEU
Camiel Eurlings dr. Jacqueline Cramer
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat