ChristenUnie


Vragen over de verkoop van internationale treinkaartjes

Vragen over de verkoop van internationale treinkaartjes

donderdag 11 oktober 2007 14:22 Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de verkoop van internationale treinkaartjes.


1.
Bent u op de hoogte van het artikel "Wegjaagbeleid" van de voorzitter van reizigersvereniging ROVER?

2.
Klopt het dat er ook balietoeslag wordt geheven voor kaartjes die niet verkrijgbaar zijn bij de automaat?

3.
Deelt u de mening van de voorzitter van ROVER dat de balietoeslag niet te vergelijken is met boekingskosten die je bij een reisbureau betaalt en dat het kopen van een kaartje van Overijssel naar Nedersaksen net zo eenvoudig zou moeten zijn als het kopen van een kaartje naar Gelderland?

4.
Waarom moeten veel buitenlandse kaartjes nog steeds drie werkdagen van te voren worden besteld terwijl dit niet hoeft voor vergelijkbare binnenlandse kaartjes?

5.
Vanaf wanneer wordt het mogelijk om voor veel meer Europese bestemmingen treinkaartjes te kopen uit de kaartautomaat?
6.
Kunt u aangeven wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen het omboekingssysteem voor internationale treinreizen en dat van vliegtickets ten aanzien van tijdstip, kosten en manier van omboeken (telefoon, internet, balie of schriftelijke restitutie)? Klopt het bijvoorbeeld dat omboeken bij internationale treinreizen in de meeste gevallen alleen bij de balie kan voor vertrek of via een ingewikkelde restitutie via de klantenservice achteraf?

7.
Deelt u de mening dat voor het aantrekkelijk maken van de trein als alternatief voor het vliegtuig omboeken van een internationale treinticket net zo eenvoudig moet worden als het omboeken van een vliegticket? Zo ja, vanaf wanneer wordt dit mogelijk?
8.
Hoe gaat het reserverings- en omboekingssysteem van de HSL-Zuid straks werken?