ChristenUnie
Vragen over de verkoop van internationale treinkaartjes
Vragen over de verkoop van internationale treinkaartjes
donderdag 11 oktober 2007 14:22 Vragen van het lid Cramer
(ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de
verkoop van internationale treinkaartjes.
1.
Bent u op de hoogte van het artikel "Wegjaagbeleid" van de voorzitter
van reizigersvereniging ROVER?
2.
Klopt het dat er ook balietoeslag wordt geheven voor kaartjes die niet
verkrijgbaar zijn bij de automaat?
3.
Deelt u de mening van de voorzitter van ROVER dat de balietoeslag niet
te vergelijken is met boekingskosten die je bij een reisbureau betaalt
en dat het kopen van een kaartje van Overijssel naar Nedersaksen net
zo eenvoudig zou moeten zijn als het kopen van een kaartje naar
Gelderland?
4.
Waarom moeten veel buitenlandse kaartjes nog steeds drie werkdagen van
te voren worden besteld terwijl dit niet hoeft voor vergelijkbare
binnenlandse kaartjes?
5.
Vanaf wanneer wordt het mogelijk om voor veel meer Europese
bestemmingen treinkaartjes te kopen uit de kaartautomaat?
6.
Kunt u aangeven wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen het
omboekingssysteem voor internationale treinreizen en dat van
vliegtickets ten aanzien van tijdstip, kosten en manier van omboeken
(telefoon, internet, balie of schriftelijke restitutie)? Klopt het
bijvoorbeeld dat omboeken bij internationale treinreizen in de meeste
gevallen alleen bij de balie kan voor vertrek of via een ingewikkelde
restitutie via de klantenservice achteraf?
7.
Deelt u de mening dat voor het aantrekkelijk maken van de trein als
alternatief voor het vliegtuig omboeken van een internationale
treinticket net zo eenvoudig moet worden als het omboeken van een
vliegticket? Zo ja, vanaf wanneer wordt dit mogelijk?
8.
Hoe gaat het reserverings- en omboekingssysteem van de HSL-Zuid straks
werken?