Gemeente Drechterland

12-10-2007
Nieuwe N23 Westfrisiaweg

Drechterland kiest voor het noordtracé

Een goede doorstroom van het verkeer in West-Friesland is belangrijk. Daarom wordt de weg van Alkmaar naar Zwolle verbeterd. Het tracé van de weg tussen de Markerwaardweg en de aansluiting op de dijk naar Lelystad staat volop ter discussie.
Burgemeester en wethouders van Drechterland kiezen voor het noordtracé.

Alle partijen zijn het erover eens dat de Westfrisiaweg een goede snelwegverbinding moet worden om de doorstroom te verbeteren. Maar hoe deze weg door Drechterland moet lopen, daarover is nog onenigheid. Op dit moment zijn er twee varianten.

Niet door groene hart
Tot nu toe wil de meerderheid van de regio de huidige N302 met een grote bocht ten westen en ten zuiden van Hoogkarspel laten aansluiten op de provinciale weg N506. Deze variant heet het âwesttracéâ. De gemeente Drechterland vindt het onaanvaardbaar om een weg aan te leggen door het groene hart van de gemeente. Dit zal het landelijk gebied en de woon- en leefomgeving ernstig aantasten. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom definitief besloten zich uit te spreken voor het zogenoemde ânoordtracéâ, dat aan de noordzijde van de huidige Westfrisiaweg moet komen.

Bestaande wegen
Een ander belangrijk argument van het college om te kiezen voor het noordtracé, is de mogelijkheid die dit tracé biedt om infrastructuur te bundelen. Het tracé zal namelijk worden aangelegd naast een al bestaande weg. De Drechterlandseweg krijgt een functie als parallelweg. Hierdoor zijn de aantasting van de landschappelijke kwaliteiten en de inbreuk op het woon- en leefklimaat veel minder ingrijpend dan bij de keuze voor het westtracé. Bij het westtracé is namelijk sprake van een geheel nieuw tracé, los van bestaande infrastructuur.

Milieu Effect Rapportage
Uit de Milieu Effect Rapportage (MER) blijkt dat het noordtracé en het westtracé vrijwel vergelijkbaar scoren als Meest Milieuvriendelijk Alternatief (MMA). De MER bevat een inventarisatie van de milieuaspecten van de varianten. Beide alternatieven bieden volgens de rapportage een goede doorstroming en bereikbaarheid. De noordvariant geeft echter duidelijk het beste resultaat voor de doorstroming en de verkeersveiligheid
Op het punt van âtoekomstvastheidâ scoren beide alternatieven in gelijke mate onvoldoende. Na 2020 zal, zoals het nu wordt ingeschat, alsnog het laatste stuk van de weg verbreed moeten worden. De kosten voor deze toekomstige verbreding zijn bij beide varianten vergelijkbaar.

Zaadbedrijven
Een mogelijk bezwaar tegen het noordtracé is dat twee grote zaadbedrijven zouden moeten worden verplaatst. Het college vindt dat er zorgvuldig moet worden omgegaan met de positie van de zaadbedrijven, maar het is vooralsnog niet hard te maken dat de keuze voor het noordtracé inderdaad leidt tot noodzakelijke verplaatsing van deze zaadbedrijven.

De interne wegenstructuur
De keuze voor het noordtracé biedt geen oplossing voor de interne wegenstructuur in Hoogkarspel. De noord-zuidverbinding blijft een probleem. Bij keuze voor het westtracé kan een randweg grotendeels gecombineerd worden met de aanleg van dit westtracé. Dit voordeel is echter geen reden voor het westtracé te kiezen. Ook is duidelijk dat, als de wijk Hoogkarspel-Zuid ontwikkeld wordt, de ontsluiting ervan op de Westfrisiaweg plaats moet vinden. De besluitvorming daarover komt op een ander moment aan de orde, maar de woningbehoefte in onze regio wordt nu duidelijk lager ingeschat dan 10 jaar geleden.

Informatieavond
Een uitgebreide motivering van de keuze voor het noordtracé ligt vanaf vandaag 17 oktober tot 10 november ter inzage of kan via de website worden geraadpleegd. In die periode kan iedereen schriftelijk op dit voorlopige standpunt reageren. Donderdagavond 1 november is er een informatie- en inspraakbijeenkomst in De Lindeboom in Westwoud. De avond begint om 20.00 uur (inloop vanaf 19.15 uur). Naast de mogelijkheid om informatiepanelen te bekijken, is er gelegenheid om met mensen van het projectbureau en de gemeente te praten. Het college van burgemeester en wethouders stelt tijdens de vergadering van 20 november het definitieve raadsvoorstel vast. Dit voorstel behandelt de raadscommissie Grondgebied in een extra vergadering op donderdag 29 november. Daarna is de gemeenteraad aan zet; de gemeenteraad bespreekt het voorstel op 13 december.
---