Gemeente Valkenswaard
parkeerkaart en -plaats voor gehandicapten
Aanvraag parkeerkaart en -plaats voor gehandicapten
Gehandicapten kunnen parkeerplaatsen op kenteken aanvragen aan de
publieksbalie in het gemeentehuis. De gehandicapteparkeerkaart dient
te worden aangevraagd bij het Zorgloket en opgehaald bij de balie van
het KlantenContactCentrum.
Parkeerkaarten
Een gehandicapte kan in aanmerking komen voor de verstrekking van een
parkeerkaart. Met behulp van deze kaart kunnen zij hun auto of de auto
van hun begeleider op een algemene gehandicaptenparkeerplaats
parkeren. Een kaart wordt verstrekt aan de bestuurder van de auto of
aan de gehandicapte passagier. Een parkeerkaart wordt afgegeven voor
vijf jaar. Als uit een medisch advies blijkt dat de beperkingen kunnen
afnemen, wordt de geldigheidsduur korter. Als de beperkingen blijvend
zijn, kan volstaan worden met een dossieronderzoek door de medisch
adviseur. Na het verstrijken van de geldigheidsdatum moet een nieuwe
kaart worden aangevraagd. Er wordt dan altijd opnieuw een medisch
advies gevraagd. Wij adviseren om twee maanden voor het verstrijken
van de geldigheidsdatum een nieuwe kaart aan te vragen.
Parkeerplaatsen
Ook een aanvraag voor de toewijzing van een parkeerplaats in de
directe omgeving van de woning van een gehandicapte, kan aan de
publieksbalie in het gemeentehuis worden ingediend. Er wordt een
medisch advies ingewonnen en een verkeerskundig onderzoek ingesteld
naar de parkeerdrukte in de woonomgeving. Bij een positieve advisering
wordt een parkeerplaats op kenteken in de buurt van het woonhuis
ingericht. Houdt u er rekening mee dat de beoordeling van een aanvraag
voor een gehandicaptenparkeerplaats minimaal twee maanden in beslag
kan nemen.