Gemeente Valkenswaard

parkeerkaart en -plaats voor gehandicapten

Aanvraag parkeerkaart en -plaats voor gehandicapten

Gehandicapten kunnen parkeerplaatsen op kenteken aanvragen aan de publieksbalie in het gemeentehuis. De gehandicapteparkeerkaart dient te worden aangevraagd bij het Zorgloket en opgehaald bij de balie van het KlantenContactCentrum.

Parkeerkaarten
Een gehandicapte kan in aanmerking komen voor de verstrekking van een parkeerkaart. Met behulp van deze kaart kunnen zij hun auto of de auto van hun begeleider op een algemene gehandicaptenparkeerplaats parkeren. Een kaart wordt verstrekt aan de bestuurder van de auto of aan de gehandicapte passagier. Een parkeerkaart wordt afgegeven voor vijf jaar. Als uit een medisch advies blijkt dat de beperkingen kunnen afnemen, wordt de geldigheidsduur korter. Als de beperkingen blijvend zijn, kan volstaan worden met een dossieronderzoek door de medisch adviseur. Na het verstrijken van de geldigheidsdatum moet een nieuwe kaart worden aangevraagd. Er wordt dan altijd opnieuw een medisch advies gevraagd. Wij adviseren om twee maanden voor het verstrijken van de geldigheidsdatum een nieuwe kaart aan te vragen.

Parkeerplaatsen
Ook een aanvraag voor de toewijzing van een parkeerplaats in de directe omgeving van de woning van een gehandicapte, kan aan de publieksbalie in het gemeentehuis worden ingediend. Er wordt een medisch advies ingewonnen en een verkeerskundig onderzoek ingesteld naar de parkeerdrukte in de woonomgeving. Bij een positieve advisering wordt een parkeerplaats op kenteken in de buurt van het woonhuis ingericht. Houdt u er rekening mee dat de beoordeling van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerplaats minimaal twee maanden in beslag kan nemen.