Klimaatactie akkerbouwers

12/10/2007 12:58



PRLT Communicatie B.V.



Met de onthulling van een groot spandoek langs de A6 bij Almere, heeft politica Annie Schreijer-Pierik het startschot gegeven voor een klimaatactie van akkerbouwers. Zij gaan met spandoeken langs drukke wegen aan het publiek laten zien dat hun gewassen niet alleen nuttig zijn voor de voedselvoorziening, maar ook gunstig voor het klimaat. Deze voorlichtingscampagne met klimaatspandoeken wordt vanaf volgend voorjaar grootschalig uitgevoerd, maar start nu op kleinere schaal ter gelegenheid van de bietencampagne (oogst en verwerking van suikerbieten) die in volle gang is.

Volgens wetenschappers binden akkerbouwgewassen meer CO2 en produceren ze meer zuurstof dan welke (andere) planten en bossen dan ook. Plantenteelt kan door fotosynthese wel tot 30 ton CO2 per hectare per jaar binden. Kampioen CO2 vangen zijn suikerbieten. Eén hectare suikerbieten compenseert al gauw de gemiddelde CO2-uitstoot van 10 á 15 auto's. Nederland telt ongeveer 85.000 hectare bieten, het totale akkerbouwareaal bedraagt meer dan 800.000 hectare.

Akkerbouwer Wynand Vogels, een van de initiatiefnemers van de actie: "Veel mensen denken dat je voor een beter klimaat meer bos moet aanleggen, maar onze gewassen zijn effectiever. Bovendien leveren ze voedsel en grondstof voor energie. En akkerbouw levert ook nog eens een mooi landschap op. Ongeveer een kwart van de grond in Nederland wordt door akkerbouwers beheerd."

De klimaatspandoekencampagne start met twee bietenthema's. Het ene luidt 'Suikerbieten: kampioen CO2 vangen', het andere 'Met bieten minder broeikasgas'. Het eerste 5 meter brede spandoek werd vrijdag 12 oktober door de voorzitter van de vaste Tweede Kamercommissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onthuld op het akkerbouwbedrijf van Egbert en Riette Koops. Hun onderneming aan de Ibisweg in Zeewolde ligt deels in het gebied dat de provincie heeft bestemd voor het nieuwe natuurgebied OostvaardersWold. Egbert Koops zegt over de spandoekenactie: "Daarom ben ik extra gemotiveerd om te laten zien dat je aan akkerbouwgewas meer hebt dan aan bos."

Het volgende groeiseizoen wordt de spandoekenactie op grotere schaal voortgezet. Wynand Vogels: "Dan betrekken we er ook andere gewassen bij, om te beginnen de aardappel. Daarvoor hebben we het thema 'Aardappelen: klimaatvriendelijk voedsel'. Recent onderzoek van Milieu Centraal leidt namelijk tot de conclusie dat van al het voedsel dat bij het avondeten op tafel verschijnt, de gekookte aardappel van de koude grond uit eigen land het gunstigste uitpakt voor het klimaat. Wie klimaatvriendelijk wil eten, moet spullen kopen die weinig energie vergen bij de teelt, productie of verwerking. Want hoe minder energie wordt gebruikt, hoe lager de uitstoot van CO2, het broeikasgas dat mede verantwoordelijk wordt gehouden voor de opwarming van de aarde. Wat betreft CO2-uitstoot scoort de aardappel veel beter dan een bordje rijst. Bij de teelt van rijst op natte plantages komt veel methaan vrij, een broeikasgas dat veel krachtiger is dan CO2."

Vogels is bestuurslid van de Commissie Teeltaangelegenheden van het Hoofdproductschap Akkerbouw en voorzitter van de begeleidingscommissie van de pr-campagne 'Akkerbouw brengt land tot leven'. De spandoekenactie maakt deel uit van deze campagne. Op de campagnewebsite www.akkerbouw.info kan het publiek de antwoorden vinden op de vragen die de teksten op de spandoeken wellicht oproepen. De spandoekenactie wordt ondersteund door Royal Cosun, de coöperatie van suikerbietentelers.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.nl) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.akkerbouw.info