Rekenkamer: wijkgericht werken deels succes
Het Wijkgericht Werken is door de gemeente Lelystad ingevoerd om de
leefbaarheid in de wijken te vergroten en de dienstverlening aan de
bewoners te verbeteren onder het motto Decentraal wat kan, centraal
wat moet. Uit onderzoek van de Rekenkamer blijkt dat de gemeente
gedeeltelijk effectief is geweest in het dichterbij brengen van de
doelen van Wijkgericht Werken. Het onderzoek naar de doeltreffendheid
is gedaan over de periode 1996 2006.
De samenwerking tussen de verschillende gemeentelijke diensten en met
de in de wijk actieve instellingen, zoals de woningcorporatie en de
politie, gaat goed op wijkniveau. Zodra het echter nodig blijkt zaken
op een hoger niveau af te doen, worden de processen stroperig. Voor de
bewoners en de mensen, die in de wijk werken, is dat vaak
teleurstellend.
Oorzaken
Het gedeeltelijk slagen van het wijkgericht werken heeft volgens de
Rekenkamer een aantal oorzaken: het succes in de wijk is in de
praktijk afhankelijk van individuele medewerkers zowel in de wijk als
in het Stadhuis. Ook ziet de Rekenkamer het gebrek aan krachtdadige
sturing vanuit de bestuurlijke en ambtelijke top als een oorzaak,
waardoor zaken onvoldoende van de grond zijn gekomen. Het grote aantal
projecten, dat tegelijkertijd onderhanden was, heeft niet altijd
bevorderlijk gewerkt voor een succesvolle afronding van deze
projecten.
Wijkraden
De wijkraden worden vaak wel geïnformeerd over gemeentelijke plannen,
maar de wijkraden hebben niet het gevoel dat zij voldoende betrokken
worden bij het maken van plannen voor hun wijk. Wel is geconstateerd,
dat de laatste tijd een verbetering is opgetreden bij het betrekken
van wijkraden en bewoners bij het maken van plannen in een wijk.
Succes of falen van Wijkgericht Werken
Met wijkgericht werken beoogt de gemeente met behulp van een
veranderde organisatiecultuur de dienstverlening aan en de
participatie van de burger te verbeteren. Beide doelen zijn
gedeeltelijk gerealiseerd. Een sector is volledig omgeschakeld op
wijkgericht functioneren, andere sectoren hebben dit slechts beperkt
of helemaal niet gedaan. Ondanks alle kritiek op wat beter had gekund,
is er toch veel tot stand gebracht door de wijkgerichte werkwijze.
Aanbevelingen van de Rekenkamer
De rekenkamer heeft naar aanleiding van het onderzoek acht
aanbevelingen aan het gemeentebestuur gedaan. De Rekenkamer vindt het
van groot belang de wijkposten centraal in het beleid te plaatsen.
Informatie vanuit de wijkpost levert dan materiaal voor een analyse
per wijk van sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen. Op grond van
deze analyse kan beleid worden gemaakt dat in de vorm van helder
geformuleerde opdrachten aan de ambtelijke organisatie kan worden
opgedragen.
De Rekenkamer ziet graag een grotere bestuurlijke betrokkenheid bij
het functioneren van wijken, bijvoorbeeld door de instelling van een
wijkwethouder. Hierdoor verwacht de Rekenkamer een verandering van de
bestuurlijke en ambtelijke cultuur van een verkokerde naar een meer
integrale en burgergerichte cultuur van de gemeentelijke organisatie.
De Rekenkamer
De Rekenkamer is een onafhankelijk orgaan dat onderzoek doet naar de
doeltreffendheid, doelmatigheid en de rechtmatigheid van het door het
gemeentebestuur gevoerde bestuur. De Rekenkamer rapporteert
rechtstreeks aan de raad. Het is aan de raad een politiek oordeel te
geven over de bevindingen van de Rekenkamer.
Rapport Rekenkamer
* Rapport Rekenkamer
---
Gemeente Lelystad