Persbericht (d.d. 12-10-2007)
Huiskamergesprekken
De gemeente Westervoort houdt zich actief bezig met de bestrijding van
armoede. Eind 2006 heeft in de gemeente een armoededebat
plaatsgevonden. Daardoor is een nieuwe Armoedenota vastgesteld en zijn
diverse maatregelen genomen om regelingen van de gemeente beter af te
stemmen op de armoedeproblematiek in Westervoort. De gemeente wil in
contact blijven met de doelgroep om het beleid verder te verbeteren.
Dit gebeurt onder meer door het voeren van huiskamergesprekken.
Hiermee wordt mede invulling gegeven aan de verantwoordelijkheid
binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) om sociale
uitsluiting tegen te gaan.
Wat is een huiskamergesprek
Om het beleid goed af te stemmen op de armoedeproblematiek in de
gemeente, is een goed contact met de doelgroep essentieel. Zo wordt
meer inzicht verkregen in de problemen die er leven, waar de gemeente
met haar maatschappelijke partners binnen haar mogelijkheden een
oplossing voor kan vinden. Burgers ervaren echter nogal eens schroom
om met hun persoonlijke problemen bij een officiële instantie aan te
kloppen. Ze praten er niet makkelijk over, zeker niet waar anderen bij
zijn. Daarom wil de gemeente in een voor de klant vertrouwde omgeving
het gesprek aangaan, namelijk bij hem of haar thuis.
Organisatie van de huiskamergesprekken
De gemeente heeft in overleg met onderzoeksbureau Spectrum een
vragenlijst ontwikkeld aan de hand waarvan het gesprek plaatsvindt.
Ook de Cliëntenraad van de gemeente Westervoort is bij de
totstandkoming hiervan betrokken. Door de gemeente zijn mensen
geselecteerd en actief benaderd voor een gesprek bij hen thuis.
Daarbij is erop gelet dat de verschillende groepen in de doelgroep in
de selectie zijn betrokken. Door een medewerker van Spectrum worden de
gesprekken gevoerd.
Doel van de huiskamergesprekken
Door de huiskamergesprekken wordt een beter beeld verkregen van de
problemen die leven bij de doelgroep. Spectrum maakt van de gesprekken
een verslag. Daaruit wordt een beeld verkregen over de informatie en
communicatie vanuit de gemeente, het adequaat zijn van de bestaande
regelingen voor minima en het niet gebruik van voorzieningen. In het
rapport worden aanbevelingen opgenomen om waar nodig het beleid van
deze onderdelen te verbeteren. Aan de hand van deze aanbevelingen
worden beleidsvoorstellen gedaan. Er is dan meteen een bruikbare
methode beschikbaar om de huiskamergesprekken na enige tijd opnieuw te
voeren.
Gemeente Westervoort, Dorpsplein 1, Postadres: Postbus 40 (6930 AA);
T: (026) 3179911; F: (026) 3113623 E: gemeente@westervoort.nl
Gemeente Westervoort