ChristenUnie
Inbreng bij wijziging van arbeidsongeschiktheidswetten
Inbreng bij wijziging van arbeidsongeschiktheidswetten
donderdag 11 oktober 2007 11:57
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met belangstelling
kennis genomen van het onderliggend wetsvoorstel. Zij juichen de
afspraak uit het Coalitieakkoord toe om de uitkering van volledig
arbeidsongeschikten te verhogen van 70% naar 75%. Ook de aanpassing
van de leeftijdsgrens voor herbeoordeling volgens het oude
schattingsbesluit onderschrijven zij van harte. Wel hebben deze leden
nog enkele vragen over de uitwerking van de afspraken uit het
Coalitieakkoord, zoals neergelegd in het wetsvoorstel.
De leden van de fractie van de ChristenUnie constateren dat er sprake
is van ambtshalve herbeoordeling op grond van het oude
schattingsbesluit. In het oude schattingsbesluit werd rekening
gehouden met algemeen gebruikelijke bekwaamheden (verstaan/spreken van
Nederlands en eenvoudig computergebruik) waar in het nieuwe
schattingsbesluit niet meer naar gekeken wordt (dit wordt
verondersteld aanwezig te zijn). Om te kunnen beoordelen of iemand
over algemeen gebruikelijke bekwaamheden beschikt, moet je de persoon
in kwestie zien. Hoe meent de minister dat vastgesteld kan worden of
iemand over algemeen gebruikelijke bekwaamheden, wanneer deze persoon
niet gezien wordt, zo vragen de leden van de fractie van de
ChristenUnie?
Voorts vragen de leden van de ChristenUnie fractie of mensen die
onlangs een medische herkeuring hebben gehad alsnog kunnen vragen om
een nieuwe medische keuring? Hoeveel mensen zullen naar verwachting
gebruik maken van een nieuwe medische keuring, zo vragen deze leden?
En wat gebeurt er wanneer op grond van de medische keuring het
ao-percentage omlaag gaat? Per wanneer wordt een evt. lagere uitkering
dan van kracht? Graag een reactie.
Indien mensen nog niet herkeurd zijn in het kader van de
herbeoordelingsoperatie, welke medische gegevens worden dan gebruikt,
zo vragen de leden van de ChristenUnie fractie. Ontstaat er volgens de
minister een verschil tussen mensen die al wel herkeurd zijn en
waarvan dus recente medische en arbeidskundige gegevens bekend zijn en
mensen die nog niet herkeurd zijn, vragen deze leden?
Waarom is er voor gekozen om de uitkering van mensen, die ook gebruik
maken van de kopjesregeling en de toeslagenwet, niet op te hogen met
5%, maar dit af te trekken van het kopje of de toeslag, zo vragen de
leden van de ChristenUnie fractie?
Wat is het budgettaire beslag wanneer deze mensen er feitelijk wel 5%
bij krijgen, zo vragen deze leden?
In het voorstel wordt niets gesteld over de periodieke herkeuring, die
ook mensen uit de leeftijdsgroep 45 - 50 jaar zouden krijgen. Blijft
de periodieke herkeuring wel in stand, zo vragen de leden van de
ChristenUnie fractie? En zo ja, over welke termijn spreken we dan?
Eigen-risicodragers worden gecompenseerd door het UWV. Het UWV zal hen
jaarlijks ambtshalve een bedrag ineens verstrekken. Is dit bedrag
gelijk aan de werkelijke kosten? Indien niet, hoe wordt het verschil
verrekend. En hoeveel administratieve lasten brengt dit mee voor
eigenrisicodragers, zo vragen de leden van de fractie van de
ChristenUnie? Gaat het hier ook om een eenmalige compensatie,
aangezien verzekeraars vanaf nu rekening kunnen houden met de hogere
uitkeringen en daarom de premies kunnen aanpassen?